آیا دارندگان آیفون ۵S و ۶ سیستم عامل خود را به روز رسانی کنند؟

بعد از تبلیغات و سر و صدای زیاد، سیستم عامل iOS 10 بالاخره به بازار آمد. اما نکته ای که اکثر کاربران درباره آن صحبت می کنند این است که آیا باید سیستم عامل گوشی های خود را با این نسخه جدید به روز رسانی کنند یا نه؟! این مطلب در ادامه به موضوع به روز رسانی سیستم عامل در گوشی های آیفون ۵S  و ۶ می پردازد.

آیا دارندگان آیفون ۵S و ۶ سیستم عامل خود را به روز رسانی کنند؟

به گزارش کلیک، توجه به این نکته که سیستم عامل iOS 10 روی گوشی های آیفون ۵S و ۶ چگونه کار خواهد کرد، بسیار لازم و ضروری است. بسیاری از کاربرانی که هنوز از گوشی های قدیمی آیفون مانند آیفون ۵S و ۶ استفاده می کنند در خصوص دانلود و نسخه جدید سیستم عامل iOS دچار شک و تردید هستند. مسلماً به روز رسانی سیستم عامل د راین مدل گوشی ها می توانند با مشکلات و اشکالاتی همراه باشد. اول اینکه کاربر چگونه میزان فضای لازم برای نصب سیستم عامل به روز شده را خالی کند و دوم بروز مشکلاتی از قبیل افت سرعت و مشاهده باگ های از قبل پیش بینی نشده در گوشی بعد از به روز رسانی سیستم عامل گوشی خواهد بود که همه آن ها مواردی است که ذهن کاربران گوشی های قدیمی آیفون را به خود جلب کرده است. قبل از آماده سازی این مطلب، سیستم عامل گوشی ۵S و ۶ قدیمی به نسخه جدید سیستم عامل iOS یا همان iOS 10 به روز رسانی شده است تا به تمام مشکلات احتمالی که در طول نصب نسخه جدید سیستم عامل و پس از نصب آن رخ خواهد داد ، در این مطلب اشاره شود.

نرم افزار iOS 10 اولین چیزی است که وقتی کاربر گوشی آیفون ۵S و ۶ را روشن می کند، با آ» مواجه خواهد شد. این نرم افزار به کاربر این امکان را می دهد تا بتواند تمام اپلیکیشن های خود را بارگذاری کند و از طرفی امنیت و محافظت از داده ها نیز در بالاترین حد خود باشد. همچنین این نرم افزار، امکان کنترل میزان وضوح و نور صفحه نمایش را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. اپل از جمله شرکت های تولید کننده گوشی است که همیشه سعی می کند به روز ترین و جدید ترین قابلیت ها را به همراه اپلیکیشن های مناسب در اختیار کاربران قرار دهد. به همین دلیل در نسخه جدید سیستم عامل iOS قابلیت ها و ابزارهای پیشرفته و زیادی در اختیار کاربران برای انجام بهتر و بهینه کارهای روزمره خود قرار داده است. در این نسخه از سیستم عامل سعی شده است تا مشکلات و باگ هایی که در نسخه های قبلی این سیستم عامل وجود داشته است بر طرف شود و از طرفی امکانات بیشتری به اپلیکیشن هایی مثل Map، Message، Photoes و غیره که به همراه این سیستم عامل بر روی گوشی کاربر نصب می شوند، افزوده شود. به روز رسانی سیستم عامل گوشی های آیفون ۵S و ۶ یکی از مهم ترین و ضروری ترین کارهایی است که کاربران این گوشی ها باید انجام دهند اما ممکن است در ابتدا این کار برای این دسته از کاربران کمی سخت و دشوار باشد.

اما یکی از سؤالاتی که در ذهن اغلب کاربران وجود دارد نحوه عملکرد گوشی های قدیمی آیفون مثل ۵S و ۶ با این سیستم عامل جدید است. خوشبختانه چیزی که تا کنون گزارش و مشاهده شده است حاکی از عملکرد و تطبیق مناسب این گوشی ها با نسخه ۱۰ سیستم عامل iOS است. هنوز هیچ مورد خطا و یا مشکلی از طرف کاربران و کسانی که سیستم عامل گوشی خود را به روز رسانی کرده اند، گزارش نشده است. البته به این نکته نیز باید توجه کرد که کار با این سیستم عامل جدید روی گوشی های قدیمی آیفون به سرعت و روانی کار با سیستم عامل روی گوشی های ۶S و ۷ نیست چون پردازنده این گوشی ها قوی است و مسلماً iOS 10 برای اجرا روی این گوشی ها طراحی شده است.

اما نگرانی نیز در این بابت برای کاربران گوشی های ۵S و۶ وجود ندارد. این کاربران همچنین می توانند بازی هایی مثل Goat Simulator، Alto's Adventures و Dragon Hills را با عملکردی عالی و با استفاده از سیستم عامل iOS 10 انجام دهند. از طرفی نصب و اجرای اپلیکیشن هایی مثل Photoshop Mix نیز روی این گوشی ها و در کنار سیستم عامل iOS 10 به خوبی انجام پذیر است.

اما به دلیل وجود برخی از امکانات سخت افزاری روی گوشی های ۶S و ۷ که سیستم عامل iOS 10 سازگار با آن ها طراحی شده است، برخی از قابلیت های این سیستم عامل روی گوشی های آیفون ۵S و ۶ به دلیل قدیمی تر بودن سخت افزار و عدم وجود برخی از قابلیت ها، غیر فعال خواهد بود. اولین تفاوت چشمگیر و در اپلیکیشن های دوربین به چشم می خورد. در واقع تصاویری که به تصاویر live در دوربین گوشی های ۶S و ۷ مشهور هستند در دوربین گوشی های ۵S و ۶ غیر فعال اند. یا مثلاً قابلیت های دیگری در پیام رسان اپل در گوشی های ۵S و ۶ غیر فعال خواهد بود.

اما اگر کاربر با تمام این تفاسیر تصمیم به روز رسانی سیستم عامل گوشی خود بگیرد اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار دهد، اطمینان از وجود میزان فضای لازم خالی روی دستگاه خود است. در واقع کاربر باید میزان فضای لازم برای نصب نسخه جدید سیستم عامل iOs را داشته باشد و یا آن را ایجاد کند. ساده ترین و آسان ترین کار حذف و پاک کردن اپلیکیشن های قدیمی است که کاربر مدت زمان زیادی است از آن ها استفاده نمی کند. برای این کار کافی است برای چند لحظه انگشی دست را روی اپلیکیشن مورد نظر فشار داده و بعد از اینکه آیکون ها شروع به لرزیدن کرد، روی علامت ضربدر در گوشه سمت راست اپلیکیشن کلیک کرده و آن را حذف کند. برای اینکه از میزان فضای خالی روی دستگاه اطلاع حاصل شود، در گوشی های ۵S کاربر می تواند وارد منوی تنظیمات شده و سپس در برگه General روی گزینه Storage&Cloud کلیک کرده و میزان فضای حالی روی دستگاه را مشاهده کند. برای به روز رسانی سیستم عامل iOS و تبدیل آن به iOS 10 به حدود یک گیگا بایت فضای خالی روی دستگاه نیاز است. البته به عقیده برخی از کارشناسان بهتر است این میزان فضا در حدود ۲ گیگا بایت باشد تا فرآیند پردازش سریع تر و بهتر انجام شود.

بعد از اطمینان از وجود میزان فضای خالی کافی روی دستگاه، نوبت به دانلود و نصب نسخه جدید می رسد. سریع ترین و ساده ترین روش برای به روز رسانی سیستم عامل iOS استفاده از گزینه Update است. البته قبل از انجام اینکا اولاً باید از وجود میزان شارژ کافی روی دستگاه اطمینان حاصل نمود. در صورتی که گوشی آیفون %s و یا ۶ شارژ کافی ندارد بهتر است آن را به پریز برق متصل کرد. نکته دیگر این است که برای به روز رسانی سیستم عامل iOS نیاز به اینترنت پر سرعت و بدون قطعی است.

بعد از دانلود کردن و نصب نسخه جدید سیستم عامل روی گوشی، برای بالا بردن سرعت گوشی چند روش وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. در قدم اول خاموش کردن حالت انیمیشن می تواند کمک بزرگی جهت افزایش سرعت گوشی باشد. برای این کار ابتدا به بخش تنظیمات گوشی رفته و سپس در برگه General روی گزینه Accessibility کلیک کرده تا گزینه Reduce Motion ظاهر شود. در صورتی که این گزینه روشن باشد، در این صورت حالت انیمیشن در هنگام باز و بسته کردن اپلیکیشن ها غیر فعال خواهد بود. همچنین می توان در همین بخش Accessibility میزان کنتراست رنگی را تغییر داد. برای این کار می توان در بخش Contrast منوهای شفافی را که باعث پایین آمدن سرعت و عملکرد گوشی می شود را حذف کرد. همچنین یکی دیگر از کارهایی که می توان برای بالا بردن سرعت گوشی های آیفون ۵S و ۶ بعد از به روز رسانی سیستم عامل به نسخه ۱۰ انجام داد عدم استفاده از پس زمینه های سه بعدی است که می توان این تغییرات را در منوی Wallpaper اعمال کرد.

اما اگر هیچ کدام از این ترفندها کار از نبود و هنوز مشکل پایین بودن سرعت در گوشی های ۵S و ۶ وجود داشت یکی دیگر از کارهایی که می توان انجام داد پاک کردن حافظه گوشی است. برای این کار چند لحظه دکمه روشن و خاموش گوشی را پایین نگه داشته و تا پیامی مبنی بر حرکت دکمه نمایش داده شده روی صفحه برای خاموش شدن گوشی ظاهر شود. بعد از ظاهر شدن این پیام دکمه Home را برای چند لحظه پایین نگه داشته تا دوباره دسکتاپ روی صفحه نمایش ظاهر شود. با این کار حافظه دستگاه پاک شده است و مسلماً سرعت گوشی نیز بهتر و سریع تر شده است.

ارسال نظر