اجبار مظنونی نسبت به قفل‌گشایی از آیفونش خبرساز شد!

اخیرا یک قاضی در پرونده‌ فدرال حکمی صادر کرده که به موجب آن مظنون پرونده ملزم به رمزگشایی گوشی هوشمند خود از طریق اسکنر اثر انگشت شد. این اولین باری است که یک قاضی در یک پرورنده‌ فدرال حکمی این چنینی را صادر می‌کند.

اجبار مظنونی نسبت به قفل‌گشایی از آیفونش خبرساز شد!

متاسفانه به طور قطعی مشخص نیست که آیا قاضی در یک پرونده فدرال می‌تواند به طور مستقیم مظنون را وادار به قفل‌گشایی گوشی هوشمندش با استفاده از اسکنر اثر انگشت کند یا خیر، اما در هر صورت قاضی در لس آنجلس بدون توجه به این موضوع این حکم را صادر کرده است.

به گزارش کلیک، سازمان FBI تقریبا 45 دقیقه پس از دستگیری یک سارق هویت، توانست حکم مربوط به مجبور کردن این فرد به منظور قفل‌گشایی از گوشی هوشمندش را به دست آورد. با وجود اینکه اطلاعات مشخصی از هدف اف‌بی‌آی از انجام این عمل در دسترس نیست، این امر سر و صدای زیادی در رسانه‌های برپا کرده است.

به نظر می‌آید که صدور چنین حکمی بر اساس ترکیبی از تصمیمات قانونی انجام گرفته باشد، چرا که ظاهرا دادگاه فدرال به طور مستقیم اجازه صدور همچنین حکمی را ندارد. دیوان عالی کشور اعلام داشته که پلیس در صورت داشتن حکم لازم می‌تواند نسبت به بازرسی گوشی افراد وارد عمل شود. همچنین با وجود حکم قضایی، پلیس می‌تواند از فرد مد نظر بخواهند تا قفل گوشی هوشمند خود را از طریق اسکنر اثر انگشت کاربر نیز باز کند. اما در رابطه با این موضوع تبصره‌های قانونی عجیبی نیز وجود دارد که می‌تواند مبنی بر زیر پا گذاشتن حقوق متهم باشد.

طبق اطلاعات به دست آمده، در سال 2014 دیوان عالی کشور قانونی مبنی بر نیاز داشتن حکم برای جستجوی گوشی مظنونین صادر کرد اما برخی افراد بر این باورند که صدور چنین حکمی موجب نقص قانون پنجم اساسی می‌شود. این قانون به محافظت از خود در مقابل اقرار به گناه اشاره دارد. به طور کلی با توجه به اینکه اطلاعات ما در رابطه با قانون اساسی ایالات متحده کافی دقیق و کافی نیست، نمی‌دانیم که سرنوشت قانونی این پرونده چه می‌شود. اما پیش بینی می‌کنیم که با مداخله سازمان FBI در این پرونده مشکلی برای قاضی صادر کننده این حکم ایجاد نشود.

منبع: engadget

ارسال نظر