بشنوید: ورود ماهواره Juno به جو مشتری و ارسال صداهای اسرار آمیز

سفینه فضایی Juno سازمان ناسا با گذشتن از ناحیه باد های خورشیدی هم اکنون وارد حوزه مگنتوسفر سیاره مشتری شد و صدا های اسرار آمیزی را به زمین مخابره کرد.

بشنوید: ورود ماهواره Juno به جو مشتری و ارسال صداهای اسرار آمیز

به گزارش کلیک، مگنتوسفر ناحیه ای است که تمام ذرات یک سیاره تحت میدان مغناطیسی آن قرار دارند. ماهواره Juno هنگام عبور از ناحیه باد های خورشیدی با ۱۶ ذره در هر اینچ مربع مواجه بوده است، ولی در موقعیت فعلی واقع در مگنتوسفر مشتری، این مقدار صد برابر کمتر شده است. صدای موجود در فیلم زیر نشان دهنده امواج الکترومغناطیسی موجود در فضای رقیق مگنتوسفر است.

به عبارت ساده تر، هر چقدر میدان مغناطیسی قوی تر باشد، ناحیه مگنتوسفر بزرگتر است. میدان مغناطیسی سیاره مشتری حدود ۲۰ هزار بار قوی تر از کره زمین است. ناحیه مگنتوسفر این سیاره بسیار بزرگ است، تا جایی این ناحیه قبل از رسیدن باد های خورشیدی به مشتری میلیون ها مایل زودتر با آن ها روبه رو می شود.

در نقطه ای که باد های خورشیدی ما فوق صوت با میدان مغناطیسی مشتری رو به رو می شوند، این باد ها به سرعت داغ شده و سرعت خود را از دست می دهند و پدیده ای به نام "شوک تعظیم" (bow shock) روی می دهد. ویلیام کورث، متخصص فیزیک نجومی معتقد است این پدیده را می توان با یک انفجار صوتی مقایسه کرد. ویلیام کورث سرپرستی تحقیقات در مورد امواج Juno را بر عهده دارد و این گروه به تازگی فیلمی از صدای وهم آور این رویداد را منتشر کرده اند.

کورث می گوید: باد های خورشیدی با سرعتی معادل یک میلیون مایل بر ساعت سرتاسر سیاره ها را می نوردند و هر جا به مانعی بر بخورند، تلاطم عظیمی در هوا روی می دهد. این مانع که همان مگنتوسفر مشتری است، بزرگ ترین ساختار واحد موجود در منظومه شمسی است. اگر ما قادر بودیم این ساختار را با چشمان غیر مسلح ببینیم، با اینکه صدها میلیون مایل با ما فاصله دارد ولی اندازه آن دو برابر کره ماه به نظر می رسید.

صدا و نمودار این امواج که توسط ماهواره Juno ضبط شده است، با نوسان ماده پلاسما رقیق شروع می شود که یک ساعت قبل از برخورد دو نیرو و به وقوع پیوستن شوک تعظیم است. پس از آن یک تغییر اساسی و چشمگیر روی می دهد که ناشی از برخورد دو نیروی فوق العاده ذکر شده است.

ارسال نظر