با این اپلیکیشن از خطر در امان بمانید

متخصصان اپلیکیشنی ساخته اند که قادر است تا گوشی‌های هوشمند تلفن همراه را به یک سنسور از راه دور تبدیل نماید. با این اپلیکیشن می توان افراد حادثه دیده را ردیابی و شناسایی کرد.

با این اپلیکیشن از خطر در امان بمانید

به گزارش کلیک، حسگر یا سنسور المان حس کننده‌ای است که کمیت های فیزیکی مانند فشار، حرارت، رطوبت، دما، و ... را به کمیت های الکتریکی پیوسته (آنالوگ) یا غیرپیوسته (دیجیتال) تبدیل می کند. در واقع سنسور یک وسیله الکتریکی است که تغییرات فیزیکی یا شیمیایی را اندازه گیری می کند و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می نماید.

سنسورها در انواع دستگاه های اندازه گیری، سیستمهای کنترل آنالوگ و دیجیتال مانند PLC مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد سنسورها و قابلیت اتصال آنها به دستگاههای مختلف از جمله PLC باعث شده است که سنسور بخشی از اجزای جدا نشدنی دستگاه کنترل اتوماتیک و رباتیک به حساب می‌آید.

امروزه سنسورها کاربردهای وسیعی نیز در تلفن‌ همراه پیدا کرده اند. اشعه مادون قرمز، شتاب سنج، فشارسنج، ژیرسکوپ، Air Browse ، قطب نما، Air Call-Accept، حسگر نور، سنسورحرکتی Quick Glance، Air Jump و دماسنج تنها بخشی از سنسورهایی است که در تلفن همراه امروزی به کار می‌روند.

محققان توانستند با ساخت یک اپلیکیشن جدید برای گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، یک سنسور از راه دور ایجاد نمایند. این اپلیکیشن می تواند با استفاده از داده‌های جغرافیایی در مناطق فاجعه زده به افراد حادثه دیده کمک کند تا تیم‌های امداد و نجات سریع تر بتوانند آنها را ردیابی و شناسایی کنند.

اینگونه اپلیکیشن‌ها با استفاده از یک سنسور on-board که بر روی گوشی‌های هوشمند قرار دارد می توانند داده‌های مورد نیاز خود را دریافت و مورد پردازش قرار دهند. محققان مدعی شدند این اپلیکیشن می‌تواند داده های مورد نیاز خود را به صورت مستقل از گوشی هوشمند دریافت کرده و در زمانی که حتی کاربر در هوا معلق است هم می تواند تصاویر را ذخیره کرده و مشخصات کاربر را ثبت نماید. آنها می گویند در دنیای کنونی تعداد تلفن های همراه هوشمند بیشتر از تعداد انسانهای روی کره زمین است.

کارن اندرسون، عضو هیات علمی دانشگاه اکستر انگلستان می‌گوید این گستردگی عمومی تلفن های هوشمند یک فرصت بزرگ برای پیاده سازی اینچنین طرح‌هایی به شمار می‌آید، اما تاکنون از این سنسور جامع تلفن های هوشمند در موارد ضروری و حیاتی استفاده نشده است.

تاکنون تنها استفاده‌ای که از این سنسورهای موجود در گوشی‌های تلفن همراه می‌شد منحصراً به برداشت داده‌هایی در مورد مکان دارنده تلفن همراه و ارسال این اطلاعات به اشخاص دیگر ختم می‌شد.

اندرسون می‌گوید ما قصد داریم از این ابزار برای اهداف مفیدتری همچون موقعیت یابی افراد در معرض خطر استفاده کنیم. او می‌گوید در کنار پیشرفت های اخیر در عرصه تکنولوژی و رشد عمومی جامعه ما را مجاب به این کار کرده است، ما برای تماشای واکنش کاربران نسبت به این اپلیکیشن کاربردی در حوزه کمک به حادثه دیدگان بسیار هیجان زده ایم. محققان معتقدند این اپلیکیشن تفاوت‌های بسیاری با دیگر اپلیکیشن های موجود دارد.

این اپلیکیشن به کاربران خود اجازه می‌دهد تا با توجه به معیارهای تعریف شده تصاویر دلخواه را ضبط نمایند، به عنوان مثال وقتی که صاحب تلفن همراه هوشمند به مکان خاصی می رسد و یا زمانی که دوربین در یک جهت خاص قرار می‌گیرد شروع به تصویر برداری می‌کند.
دیوید گریفتس مدیر موسسه تحقیقاتی غیر انتفاعی FoAM Kernow می‌گوید این اپلیکیشن به عنوان یک نرم افزار open-source برای تمام کاربران اپلیکیشن اندورید در دسترس و قابل بهره برداری است. این نرم افزار قادر است حتی در هواپیماهای بدون سرنشین و یا در بالون ها نیز استفاده گردد.

او می‌گوید در آزمایشات انجام شده دریافتیم اگر این اپلیکیشن در حالت بدون ارتعاش یا کم ارتعاش مورد استفاده قرار بگیرد، عکس‌های با کیفیت بالاتری تولید خواهد کرد.

منبع: tribuneindia

ارسال نظر