نمایشگر با قابلیت اسکن اثر انگشت ال‌جی رسما معرفی شد

ال‌جی از تکنولوژی اختصاصی رونمایی کرده که به موجب آن نیاز قطعی نسبت به استفاده از دکمه‌ای فیزیکی به منظور اسکن اثر انگشت کاربر در گوشی‌های هوشمند وجود ندارد! در این تکنولوژی شیشه نمایشگر مستقیما نقش اسکنر اثر انگشت دستگاه را ایفاء می‌کند.

نمایشگر با قابلیت اسکن اثر انگشت ال‌جی رسما معرفی شد

اسکنرهای اثر انگشت هم اکنون یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند رده بالا محسوب می‌شوند. به طور کلی میزان استقبالی که کاربران از این ویژگی داشتند بسیار جالب توجه بوده است. طبق بررسی‌های انجام شده مشخص گردید که تجهیز گوشی‌های هوشمند به اسکنر اثر انگشت یکی از پرطرفدارترین نوآوری‌هایی بوده که استفاده از آن طی 5 سال اخیر در صنعت موبایل به شدت رواج یافته است. با رونمایی و معرفی سرویس‌های پرداخت الکترونیکی نظیر اپل پی (Apple Pay)، سامسونگ پی (Samsung Pay) و ... نیز میزان توجه و نیاز کاربران به وجود اسکنرهای اثر انگشت افزایش یافته است. اما این اسکنرها چگونه در گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شوند؟

هم اکنون رایج‌ترین سبک طراحی که به منظور تعبیه اسکنرهای اثر انگشت در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، سبکی است که در آن اسکنر در داخل دکمه فیزیکی Home دستگاه تعبیه می‌شود. محصولاتی همچون گلکسی S7، گلکسی S7 Edge و ... در حال حاضر از این سبک طراحی بهره‌مند هستند. البته در برخی محصولات دیگر ممکن است اسکنر اثر انگشت دستگاه به طور یکپارچه با دکمه Home ادغام‌سازی نشود، اما در هر صورت این سبک طراحی یکی از رایج‌ترین سبک‌های تعبیه اسکنر اثر انگشت در گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

1

در این بین یکی از ویژگی‌هایی که مدت‌هاست به منظور به کارگیری آن در گوشی‌های هوشمند انتظار می‌کشیم مربوط به ادغام‌سازی اسکنر اثر انگشت دستگاه با نمایشگر آن می‌شود. چندی پیش اخباری منتشر شده بود که در آن به احتمال بهره‌مندی آیفون 7 اپل از نمایشگری با قابلیت اسکن و آنالیز اثر انگشت کاربر اشاره شد. در واقع گفته می‌شد که احتمالا آیفون بعدی اپل به صفحه نمایشی مجهز می‌شود که می‌تواند نقش اسکنر اثر انگشت دستگاه را نیز ایفاء کند. بدین سبب اپل می‌تواند دکمه فیزیکی مربوط به اسکنر اثر انگشت آیفون خود که همواره به شکل دایره‌ای در زیر نمایشگر آن تعبیه می‌شود را حذف نماید. اما صفحه نمایش یک گوشی چگونه می‌تواند نقش اسکنر اثر انگشت آن را نیز ایفاء کرده و قابلیت آنالیز و اسکنر مشخصات انگشت کاربر را داشته باشد؟ کمپانی کره‌ای ال‌جی امروز به این موضوع پاسخ داده و به طور رسمی از تکنولوژی ادغام‌سازی شیشه نمایشگر دستگاه با اسکنر اثر انگشت رونمایی کرده است!

به گزارش کلیک، ال‌جی امروز به طور رسمی از تکنولوژی اختصاصی خود در زمینه ادغام‌سازی عملکرد نمایشگر به عنوان اسکنر اثر انگشت رونمایی کرده است. در این تکنولوژی و تکنیک، کمپانی کره‌ای ال‌جی شیشه نمایشگر دستگاه را قادر به اسکن مشخصات انگشت کاربر کرده است، بنابراین هنگامی که این شیشه بسیار نازک بر روی پنل نمایشگر دستگاه قرار داده شود می‌تواند به طور مستقیم نقش اسکنر اثر انگشت کاربر را ایفاء کند. ال‌جی خاطرنشان شده که این تکنولوژی و تمامی فرآیندهای مرتبط به آن به طور انحصاری توسط خود این شرکت توسعه داده شده و در این راستا از دانش‌های هیچ شرکت دیگری بهره گرفته نشده است. ضخامت این شیشه جدید ساخته شده توسط ال‌جی تنها برابر با 0.3 میلیمتر بوده و به راحتی می‌تواند بر روی پنل نمایشگر دستگاه سوار شود.

البته این اولین باری نیست که از تکنولوژی این چنینی رونمایی می‌شود. در ماه فوریه سال 2016 شاهد رونمایی از تکنولوژی مشابه چیزی که ال‌جی از آن رونمایی کرده بودیم. آن تکنولوژی از سوی شرکت Fingerprint Cards معرفی شده بود و ظاهرا به منظور توسعه آن با کمپانی TPK هم همکاری‌های نزدیکی انجام شد. در این بین شرکت‌های دیگری نیز به سختی در تلاش هستند تا این تکنولوژی را برای صفحه نمایش دستگاه‌های هوشمند خود توسعه دهند. بدون تردید سامسونگ و اپل دو نمونه از این کمپانی‌ها هستند. البته ظاهرا اپل پیش از این پتنت‌هایی را در این زمینه به ثبت رسانده و شاید به زودی از این قابلیت رونمایی کند. بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که اپل در سبک ظاهری آیفون 7 خود تغییراتی اساسی ایجاد خواهد کرد. این امکان وجود دارد که تجهیز آیفون 7 به نمایشگری با قابلیت اسکن اثر انگشت و حذف دکمه Home دستگاه یکی از این تغییرات محسوب شود.

2

چنانچه صفحه نمایش دستگاه بتواند نقش اسکنر اثر انگشت آن را ایفاء کند، فضای سخت افزاری بیشتری در اختیار کمپانی‌های تولید کننده گوشی قرار خواهد گرفت. چرا که بخش سخت افزاری مربوط به اسکنرهای اثر انگشت فوق‌العاده حساس بوده و فضای زیادی را در بدنه دستگاه اشغال می‌کند. با حذف این بخش، شرکت‌های سازنده گوشی می‌توانند محصولاتشان را به باتری‌های بزرگ‌تر و با ظرفیت بیشتری مجهز سازند. همچنین با استفاده از این تکنولوژی مشکلاتی نظیر احتمال زیاد خراشیده شدن اسکنر اثر انگشت (دکمه Home) و محدودیت‌های مربوط به قرار دادن انگشت بر روی بخش خاصی از بدنه گوشی از بین می‌رود.

با توجه به اینکه ال‌جی رسما از تکنولوژی جدید این چنینی خود رونمایی کرده، پیش بینی می‌کنیم که پرچمدار بعدی این شرکت از این تکنولوژی بهره‌مند شود. ال‌جی همواره نشان داده که در زمینه نوآوری و ریسک طراحی شرکتی کاملا پیشتاز است. بدنه ماژولار گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 (LG G5) به راحتی این امر را ثابت می‌کند. بنابراین اگر گوشی هوشمند ال‌جی جی 6 به صفحه نمایشی با قابلیت اسکن اثر انگشت کاربر مجهز شود جای تعجبی نخواهد داشت. نظر شما در رابطه با این موضوع چگونه است؟ به نظر شما کدام شرکت تولید کننده گوشی برای اولین بار از این سبک طراحی و تکنولوژی در محصول جدیدش استفاده خواهد کرد؟

منبع: androidheadlines

ارسال نظر