پیروز میدان کیست؟ ال جی یا سامسونگ؟

وقتی دو غول بزرگ دنیای محصولات دیجیتال به مصاف هم بروند کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟ در این مقاله تاریخچه کوتاهی از دو شرکت سامسونگ و ال جی را از آغاز تاکنون، دستاوردهای مالی و چشم انداز پیش روی هر کدام  را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پیروز میدان کیست؟ ال جی یا سامسونگ؟

کلیک -رقابت بین دو غول بزرگ دنیای محصولات دیجیتال یعنی ال‌جی و سامسونگ در عرصه ی تکنولوژی بر کسی پوشیده نیست. بیشتر از ۵۰ سال است که این دو کمپانی هر کدام به گونه ای می خواهند از هم سبقت بگیرند و پیروز میدان باشند، گاهی یکی پیشرو است و گاهی دیگری عقب می ماند، و در این بین خبرهای جسته و گریخته ای هم از ماجراهایی در مورد ادعای جاسوسی صنعتی از آن دو شنیده می شود، خبرهایی همچون دزدیده شدن مدارک سری، جاسوسی از پروژه ها و ....

همین امر موجب التزام بالای کادر حراستی این دو شرکت به بررسی و مراقبت از ساختمان های این دو کمپانی شده است، به طوری که ورودی ساختمان های هر کدام از این دو شرکت بیشتر شبیه عبور از گیت امنیتی یک فرودگاه است تا ورودی یک ساختمان صنعتی، ماموران امنیتی کیف‌ها را اسکن می‌کنند و به همراه داشتن دوربین عکاسی مجاز نیست حتی روی لنز دوربین گوشی‌های موبایل نیز با چسب مخصوص باید پوشانده شود، شما حتی اجازه ی آوردن هیچ نوع فلش مموری یا هارد اکسترنال را هم ندارید و دوربین‌های امنیتی مجهزی در تمام گوشه‌های ساختمان ساختمان به چشم می خورد.

ولی چیزی که مردم کشورهای دیگر از آن مطلع نیستند، گستره ی رقابت این دو شرکت در خود کشور کره‌ی جنوبی است، این رقابت از دنیای تکنولوژی فراتر رفته و وارد عرصه های دیگر شده است، هر کدام از این شرکت‌ها قلمرو خاص خود را دارند. وقتی به فضای شهری نگاه می کنید می بینید که رستوران‌ها و هتل‌های این دو شرکت میان هم تقسیم شده اند و کارکنان هر کدام از شرکت‌ها می‌دانند که نباید به محدوده ی فرمانروایی شرکت دیگر وارد شوند. سبک زندگی مردم در کشور کره هم از تاثیر این رقابت بی بهره نبوده است . شرکت‌های بزرگ و مدیران آن‌ها هم در کره جنوبی دارای جایگاه اجتماعی خاصی هستند که می‌توان آن را با فرهنگ سلبریتی‌ها در هالیوود مقایسه کرد.

برای توضیح بیشتر در مورد تاریخ این شکرت نخست باید با اصطلاح چائبول آشنا شوید. این اصطلاحی است که در کره به شرکت‌های بزرگی که معمولا مالکیت خانوادگی دارند اطلاق می‌شود و در حال حاضر سامسونگ بزرگترین چائبول در کره‌ی جنوبی است و ال‌جی هم توانسته است که همواره خود را در بین ۵ چائبول برتر کره حفظ کرده. درآمدسامسونگ در سال ۲۰۱۳ ۳۰۴ میلیارد دلار بوده است، این رقم به صورت تقریبی برابر با ۲۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی کره‌ی جنوبی بوده است. درآمد ال‌جی هم در سال ۲۰۱۴ به چیزی برابر با ۱۰۴ میلیارد دلار بوده است. البته عملکرد مالی ال‌جی و سامسونگ در سال‌ها و زمینه‌های مختلف متفاوت بوده است. برای مثال در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ میلادی سامسونگ به لطف فروش خوب Galaxy S7 و Galaxy S7 Edge بهترین سه‌ماهه‌ی مالی را در دو سال اخیر تجربه کرد.

galaxy s7

در مقابل ال‌جی علی‌رغم ضرردهی بخش موبایل موفق شد به لطف فروش خوب لوازم خانگی و تلویزیون همچنان سوددهی داشته باشد. ظاهرا گوشی ماژولار LG G5 موفق نشده موفقیتی را که ال‌جی انتظار داشته به ارمغان بیاورد.

lg_g5_4

خب ولی در اینجا داستان جالبتری برای شما از این دور رقیب دیرینه داریم، جالب است بدانید که در این ماجرا حتی یک وصلت خانوادگی هم صورت پذیرفته است. لی بیونگ چول (Lee Byung-chull) موسس سامسونگ و کو این هوای (Koo In-hwoi) موسس ال‌جی در یک شهر به دنیا آمدند، با هم به یک مدرسه رفتند و دوستی نزدیکی توام با احترام بین آن‌ها برقرار بود. دوستی آن‌ها تا به حدی زیاد بود که دختر دوم لی به همسری پسر سوم کو درآمد که حتی در سامسونگ کار می‌کرد.

لی بیونگ چول موسس سامسونگ در سال ۱۹۳۸ میلادی یک شرکت بازرگانی را در موطن خود گیونگسانگ تاسیس و نام آن را سامسونگ (به معنی سه ستاره) گذاشت. او در زمان جنگ کره دوران سختی را پشت سر گذاشت چون تقریبا تمام دارایی خود را از دست داد و با سرمایه‌ی اندکی که برایش باقیمانده بود اقدام به راه اندازی یک کارخانه‌ی قند کرد. در سوی دیگر کو این هوای صاحب کمپانی ال جی کار خود را از سال ۱۹۴۷ با تاسیس کارخانه‌ی لوازم آرایشی «لوک های» (Luk Hai) آغاز کرد. او سپس در سال ۱۹۵۸ شرکت «گلداستار» (Goldstar) را پایه‌گذاری کرد که بعدها به «ال‌جی الکترونیکز» (LG Electronics) تبدیل شد. علی‌رغم جایگاه کنونی دو شرکت در واقع این ال‌جی بوده که ابتدا وارد صنعت تولید لوازم الکترونیکی شده است.

Lee Byung-chull

کو این هوای

اما این دوستی زمانی به دشمنی تبدیل شد که در سال ۱۹۶۹ دولت کره برنامه‌ای هشت‌ساله را برای حمایت از صنعت نوپای لوازم الکترونیکی تصویب کرد. البته طبق شواهد سامسونگ حتی پیش از اعلام شدن این برنامه از سوی دولت، خود را برای ورود به دنیای صنعت لوازم الکترونیک آماده کرده بوده است.قصه ی این دشمنی شنیدنی است، پسر لی در زندگی‌نامه‌ی خود نوشته که پدرش با دوست خود کو ملاقات کرد و بعد از آن برنامه‌ی سامسونگ را برای ورود به صنعت لوازم الکترونیکی به او اعلام کرده است. ولی کو از شنیدن این خبر برافروخته است و سر لی فریاد کشیده است. لی که از مخالفت دوست و فامیل سببی خود شوکه شده بوده محل را ترک کرده و از این پس دوران تاریک شروع شد و دوستی میان آن‌ها به دشمنی تبدیل شده است.

وقتی به سابقه ی صف آرایی این دو شرکت به هم می رسیم، می بینیم که ال‌جی و سامسونگ در ایران هم پیشینه‌ای نسبتا طولانی دارند. کمتر ایرانی را می‌توان یافت که در طول عمر خود حداقل از یکی از محصولات این دو شرکت استفاده نکرده باشد. گرچه شاید رقابت میان این دو غول تکنولوژی کره‌ای در ایران به اندازه‌ی کره ملموس نباشد،و حتی بسیاری از این رقابت نیز یب خبر باشند، ولی در ایران هم هر کدام از آن‌ها به ویژه در زمنیه‌ی گوشی‌های هوشمند و تلویزیون طرفداران خاص خود را دارند.

ارسال نظر