لیست تبلت ها و گوشی های هوشمند قابل ارتقا به اندروید ۷

در حال حاضر اندروید ۷ نوقا آخرین و جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید محسوب می‌شود. این سیستم عامل از مزیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی نسبت به نسخه‌های قبلی اندروید برخوردار است. در این مقاله به بررسی اندروید نوقا ۷ و همچنین معرفی تبلت‌ها و گوشی‌های سازگار با اندروید نوقا ۷ پرداخته‌ایم.

لیست تبلت ها و گوشی های هوشمند قابل ارتقا به اندروید ۷

به گزارش کلیک، اندروید ۷ نوقا به صورت رسمی توسط کمپانی گوگل منتشر شده و جدیدترین بیلد آن با عنوان اندورید نوقا ۷٫۱ برای بعضی گوشی‌های هوشمند عرضه شده است. در این مقاله تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمندی که می‌توانند نسخه ۷ و نسخه‌ی ۷٫۱ اندروید نوقا را دریافت کنند معرفی شده‌اند.

Asus

محصولات Asus با به روز‌رسانی اندروید نوقا ۷ مشکلات بسیاری را داشته‌اند. زمانی که در ‌ژانویه سال گذشته Asus Zenfone 3 اندروید نوقا ۷ را استفاده کرد با شماری از باگ‌ها و ایرادات این نسخه از اندروید را نمایش داد. با این حال ما خبر‌های خوبی در این زمینه داریم. نسخه ۷ اندروید نوقا با تغییرات کلی و کاملا بازسازی شده مجددا بر روی سرور برای گوشی‌ها و تبلت‌های Asus قرار گرفته است تا کاربران با دانلود مجدد این نسخه بازسازی شده،ویژگی‌هایی از قبیل اطلاعیه‌های همراه، عملکرد لمسی پیشرفته و گزینه‌های چند پنچره را در گوشی هوشمند خود داشته باشند. همچنین نسخه بازسازی شده بدون هیچ ایراد و باگی برای محصولات Asus که قابلیت اجرا اندروید ۷ نوقا را دارند در نظر گرفته شده است.

Google

1TH PIC

کمپانی گوگل در صفحه پشتیبانی سایت خود برنامه‌های به روز‌رسانی سیستم عامل اندروید ۷ نوقا را برای گوشی‌های Pixel و Pixel XL اعلام کرد. در این برنامه‌ها آمده است که کاربران گوشی‌های Pixel و Pixel XL تا اکتبر ۲۰۱۸ از گارانتی رسمی شرکت برای آپدیت‌های اندروید برخوردار هستند ضمن اینکه این کاربران تا اکتبر ۲۰۱۹ به مدت سه سال شامل گارانتی‌های مربوط به آپدیت‌ها و به روز‌رسانی‌های امنیتی سیستم عامل اندروید می‌شوند.

آپدیت اندروید نوقا ۷ برای گوشی‌های Nexus و Pixel منتشر شده است. اما آخرین نسخه از این آپدیت ممکن است کمی زمان ببرد تا به گوشی هوشمند یا تبلت شما بیاید. کمپانی گوگل تصاویری از نحوه به روز‌رسانی به آپدیت اندروید نوقا ۷ را به صورت آنلاین منتشر کرده است شما می‌توانید با مشاهده این دستور‌العمل خودتان گوشی هوشمند خود را به آخرین نسخه اندروید یعنی اندروید نوقا ۷ به ‌روزرسانی و یا حتی فلش کنید.

در روز‌های اخیر گزارش‌هایی از سوی کاربران Nexus و Pixel C در مورد پیغام آپدیت به Android 7.1.2 آمده است. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید به این نسخه از اندروید نوقا ۷ آپدیت و به روز‌رسانی کنید. البته این نسخه تغییرات بزرگی را در نرم‌افزار اندروید نوقا ۷ ایجاد نمی‌کند و فقط برخی از ویژگی‌های جدید را به همراه دارد از جمله: لانچر Pixel با تغییرات جزیی مانند ارائه یک فهرست کامل از مواردی که باتری گوشی را مصرف می‌کنند، همراه است.

2TH PIC

با این حال صفحه پشتیبانی نرم‌افزار سایت گوگل با مطالب و تصاویری در این زمینه آپدیت نشده است چرا که آخرین بیلد از نسخه اندروید نوقا ۷ یعنی ۷٫۱٫۲ تنها برای گوشی‌های Nexus و Pixel C منتشر شده و سایر گوشی‌ها به زودی این آپدیت را دریافت خواهند کرد به محض تکمیل گوشی‌هایی که از اندروید نوقا ۷٫۱٫۲ پشتیبانی خواهند کرد، گوگل نیز وبسایت خود را با جدیدترین مطالب در این زمینه به روز‌رسانی خواهد کرد.

بتای عمومی اندروید نوقا ۷٫۱٫۲ آمده است. گوشی‌های The Pixel, Pixel XL, Pixel C و Nexus از جمله واجدین شرایط برای شرکت در بتا عمومی اندروید ۷٫۱٫۲ هستند. شماره بلیدی که برای این آپدیت در نظر گرفته شده است: npg05d و npg05e است. اما این بتای آپدیت هیچ ویژگی جدیدی را جز مورد گفته شده در بالا، به همراه ندارد. دستگاه‌های Nexus 9 آپدیت ۷٫۱٫۲ را دریافت نخواهند کرد. دستگاه‌های Nexus 6 پیش از این پیغام آپدیت به ۷٫۱٫۱ را دریافت کرده‌اند اما گوگل تصمیم گرفته است که سیستم عامل این گوشی هوشمند را از ۷٫۱٫۱ به ۷٫۰ داونگرید کند چرا که باگ و ایرادات فراوانی در نسخه ۷٫۱٫۱ برای گوشی Nexus 6 مشاهده شده است. البته خود فرایند داونگرید باعث ایجاد برخی مسائل می‌شود.

HTC

2TH PIC

پرچمدار جدید کمپانی HTC یعنی HTC U11 اولین آپدیت را دریافت کرد. نسخه آپدیت، ۱٫۱۱٫۶۱۷٫۳ است و حاوی برخی پیشرفت‌های سیستمی نرم‌افزاری است. در نیمه‌های ماه May سال ۲۰۱۷ نسخه AT&T گوشی هوشمند HTC M9 بالاخره آپدیت اندروید نوقا ۷ را دریافت کرد. نسخه آنلاک گوشی HTC M9 در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ آپدیت اندروید نوقا را دریافت کرده بود. کاربران T-Mobile در ماه مارس ۲۰۱۷ آپدیت نوقا را دریافت کرده‌اند ضمن اینکه کاربران اپراتور Sprint در ماه آوریل ۲۰۱۷ این آپدیت را دریافت کرده‌اند. آپدیت اندروید نوقا ۷ برای گوشی HTC One A9 همراه با آخرین پچ‌های امنیتی در ماه مارس و در منطقه هندوستان منتشر شد.

گوشی HTC Bolt/10Evo همراه با سیستم عامل اندروید نوقا ۷ عرضه شده است. با توجه به اینکه کمپانی HTC تلاش مستمری در زمینه بهبود و ارتقا به روز‌رسانی‌های اندروید برای دستگاه‌های خود داشته لذا اکثر گوشی‌های جدید این کمپانی همراه با سیستم عامل اندروید نوقا ۷ عرضه می‌شوند. بدین ترتیب اندروید نوقا ۷ برای گوشی‌های آنلاک HTC 10 و HTC ONE M9 در دسترس است.

Uknown 1

نسخه‌های Carrier گوشی‌های HTC 10 و HTC One M9 آپدیت اندروید نوقا ۷ را اوایل سال ۲۰۱۷ دریافت کرده‌اند. ضمن اینکه نسخه آنلاک گوشی HTC One A9 اوایل سال ۲۰۱۷ آپدیت نوقا را دریافت کرده است. همچنین کمپانی HTC تایید کرده است که آپدیت‌های بعدی برای گوشی HTC One A9 در راه است.

Huawei / Honor

3TH PIC

گوشی Mate 9 اولین گوشی کمپانی Huawei است که آپدیت اندروید نوقا ۷ را دریافت کرده است اما این کمپانی درصدد است که نوقا را بر روی سایر دیوایس‌های خوذ بیاورد. این شرکت چینی وعده داده بود که برنامه‌های به روز رسانی را بر روی دیوایس‌های خود با سرعت تمام انجام بده اما این روند آهسته دنبال می‌شود. کمپانی Huawei در این زمینه می‌گوید عملکرد شرکت در فرایند به روز‌رسانی‌های نرم افزار اندروید بسیار ضعیف است همچنین این کمپانی از ارائه اندروید نوقا ۷ در قالب EMUI skin version 5.0 برای دیوایس‌های خود خبر داده است و تا حدودی دستگاه‌های کمپانی Huawei تحت پوشش قرار گرفته‌اند. به گفته AndroidSoul عرضه این به روز رسانی از تلفن های هوشمند میت ۸ و پی ۹ آغاز شده و با دستگاه های همراه پی ۹ لایت، پی ۹ پلاس، نوا و نوا پلاس ادامه خواهد یافت. همچنین هوآوی هند طی توییتی اعلام کرده است که اندروید نوقا و EMUI 5 در اسفند ماه برای تلفن هوشمند پی ۹ عرضه خواهد شد. در همین رابطه بر اساس بلاگ HuaweiBlog.de دستگاه های هوشمند پی ۸، پی ۸ لایت، میت اس، شات ایکس، جی ایکس ۸ اندروید ۷٫۰ نوقا و EMUI 5 را دریافت نمی کنند.

Lenovo / Motorola

6TH PIC

کمپانی لنوو در زمان انتشار اندروید مارشملو برای گوشی‌های هوشمند موتورولا عملکرد خوبی را ارائه نداد حال این شرکت درصدد است برای اندروید نوقا اهمیت بیشتری قائل شود. همانطور که مستحضرید چندی پیش لنوو کمپانی موتورولا را خریداری کرد. کمپانی موتورولا طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که دستگاه های Moto Z و Moto Z Forc به اندروید نوقا به روزرسانی شده و این گوشی‌های هوشمند اولین محصولاتی هستند که سرویس Daydream را دریافت کرده‌اند. بر طبق گزارشات کاربران دستگاه های Moto Z و Moto Z Force هم اکنون به روزرسانی اندروید نوقا را دریافت کرده اند. در همین رابطه Moto Z Play نیز به گروه این دستگاه ها ملحق شده و در حال دریافت این به روز رسانی است. بر اساس گزارشات کاربران انجمن XDA Developers، عرضه این به روز رسانی برای Moto G4 و G4 Plus در هند نیز آغاز شده است. بخش هندی این شرکت اعلام کرده است که اندروید نوقا به زودی برای Moto M که چندی پیش در چین و به تازگی در هند عرضه شده است، منتشر خواهد شد. Moto G Plus (4th Gen) ،Moto G Play (4th Gen) ،Moto X Pure Edition (3rd Gen) ،Moto X Style ،Moto X Play ،Moto X Force ،Droid Turbo 2 ،Droid Maxx 2 ،Moto Z ،Moto Z Droid ،Moto Z Force Droid ،Moto Z Play و the Moto Z Play Droid دستگاه‌های دیگری هستند که این به روز رسانی را دریافت می کنند. موتورلا اعلام کرده این فهرست، لیست نهایی و قطعی دستگاه‌های واجد شریط است.

LG​

untitled 1

اپراتور محبوب T-Mobile در ایالات متحده آمریکا به صورت گسترده و عمومی آپدیت اندروید ۷ نوقا را برای LG G5 منتشر کرده است. همچنین کاربران سایت Reddit گزارش داده اند که اندروید اپراتور Verizon اقدام به عرضه اندروید ۷ نوقا بر روی دستگاه های LG G5 کرده است. انتظار می‌رود این به روز رسانی طی چند ماه آینده توسط AT&T برای تلفن های هوشمند واجد شرایط منتشر شود. ال جی انتشار گسترده ی اندروید نوقا را در کره ی جنوبی هم آغاز کرده است. همچنین سایر نقاط آسیا می‌توانند این به روزرسانی را دریافت کنند. با فرارسیدن زمان به روزرسانی، کاربران با نوتیفیکیشنی مبنی بر آماده بودن آپدیت جدید سیستم عامل مواجه خواهند شد. آپدیت اندروید ۷٫۰ نوقا برای LG V10 و LG G4 به ترتیب در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۱۷ در کره جنوبی آغاز خواهد شد. کمپانی ال جی اعلام کرده است که زمان بندی عرضه آپدیت برای این دستگاه ها در سراسر جهان نیز متعاقباً اعلام خواهد شد. همچنین بر اساس نتایج بنچمارک منتشر شده از سوی Geekbench این احتمال می رود که اندروید نوقا هم زمان با ال جی جی ۴ برای ال جی جی ۳ نیز عرضه شود.ال جی یکی از اولین تولید کنندگانی بود که اندروید مارشملو را برای دستگاه های خود عرضه کرد. به عنوان مثال تلفن هوشمند ال جی جی ۴ در اوایل اکتبر امسال این نسخه از اندروید را دریافت کرد. در مورد اندروید نوقا نیز ال جی یک گام جلوتر است و V20 اولین تلفن هوشمندی به شمار می رود که به اندروید ۷٫۰ نوقا مجهز شده است.

Nokia

untitled 12

پرچمدار جدید HMD Global با عنوان Nokia 6 قرار بود در ایالات متحده آمریکا عرضه شود اما اولین بار این گوشی هوشمند چند ماه پیش در بازار‌های چین مشاهده شد. بر روی این گوشی به صورت پیش فرض اندروید ۷ نوقا قرار گرفته است. هم‌اکنون این گوشی قبل از اینکه وارد بازار‌های آمریکا بشود آپدیت ۷٫۱٫۱ را دریافت کرده است. این آپدیت در منطقه‌های هونگ کونگ و تایوان در دسترس است. همچنین این آپدیت حاوی پچ‌های امنیتی برای گوشی است که کاربران با نصب و به روز‌رسانی اندروید ۷٫۱٫۱ این پچ‌های امنیتی را نیز دریافت می‌کنند.

NVIDIA

new 1

اخیرا کمپانی انویدیا به طور رسمی اعلام کرد که دو تبلت Shield و Shield K1 به زودی آپدیت اندروید ۷ نوقا را دریافت خواهند کرد. در حال حاضر انویدیا برای هر دو تبلت تعدادی تستر استخدام کرده است، بنابراین اگر همه چیز به خوبی پیش برود باید طی هفته های آینده منتظر این آپدیت برای دستگاه های ذکر شده باشیم.

OnePlus

258

کمپانی OnePlus تأیید کرده است که OxygenOS 4.0.2 طی روز‌های آینده برای دو گوشی هوشمند OnePlus 3 و OnePlus 3T منتشر خواهد شد. این آپدیت در ابتدا به صورت OTA خوهد بود که طی آن دستگاه های کمتری آپدیت می شوند سپس چند روز پس از انتشار OTA توزیع بسیار گسترده تری شکل می گیرد. همچنین عرضه OxygenOS 4.0.1 برای دستگاه‌های OnePlus 3 و OnePlus 3T هم اکنون آغاز شده است. این نسخه این امکان را به کاربر می‌دهد تا بتوان مشکل دانلود نشدن برنامه‌ها را از فروشگاه گوگل پلی را با استفاده از روش هایی حل کرد. OnePlus در این رابطه می گوید که از حالت Battery Saving استفاده کنید، به تنظیم مجدد اپلیکیشن Play Store بپردازید و در صورت استفاده از اپلیکیشن هایی چون Truecaller ،AVG Antivirus و PayTm آن ها را پاک نمایید. این به روز رسانی همچنین مشکل دیتای موبایل، اشکالات حسگر مجاورت در طول تماس و نوسانات اتصالات وای فای را نیز حل می کند.با به روز رسانی OxygenOS 4.0 و بالاتر، کاربران جدید نوقا می توانند انتظار بهبود طراحی سیستم نوتیفیکیشن‌ها و منوی تنظیمات را داشته باشند. همچنین به همراه این آپدیت ویژگی های جدیدی نیز به تلفن هوشمندتان اضافه خواهد شد. متأسفانه OnePlus X به دلیل دارا بودن سخت افزار قدیمی قادر به اجرای این نسخه از اندروید نیست.

Samsung

کمپانی سامسونگ برنامه بتا اندروید ۷ نوقا را بر روی دو گوشی هوشمند گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج آذر ماه به پایان رسانید و نسخه کامل این سیستم عامل هم اکنون برای دستگاه های اپراتورهای AT&T ،T-Mobile و Verizon در دسترس است. .در همین خصوص T-Mobile به دنبال خبرهای منتشر شده توسط iTech Post اعلام کرد که سامسونگ در حال آماده شدن برای انتشار یک به روزرسانی نرم افزاری برای دستگاه های گلکسی اس ۷، اس۷ اج، نوت ۵، اس ۶ و اس ۶ اج پلاس است. این در حالی است که با اعلام سامسونگ عرضه اندروید ۷٫۰ نوقا به صورت جهانی برای دستگاه‌های خانواده گلکسی اس ۶ به دلیل بازبینی کیفیت آن به تأخیر افتاده و هنوز زمان مشخصی برای آن وجود ندارد. سامسونگ برای به روزرسانی دستگاه های خود برنامه ای ۲ ساله دارد.بنابراین باید امیدوار باشیم که اندروید ۷٫۰ نوقا به زودی برای تمام تلفن های هوشمند خانواده ی اس ۶ نیز منتشر شود. همچنین باید گفت که دو تلفن هوشمند (Galaxy A5 (2016 و (A3 (2016 نیز این نسخه را دریافت خواهند کرد اما هنوز زمان مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است. متأسفانه گلکسی اس ۵ هرگز این به روز رسانی را دریافت نخواهد کرد.

Sony

new pic

کمپانی سونی قصد دارد به اولین تولید کننده غیر گوگلی تبدیل شود که نسخه ۷٫۱٫۱ اندروید نوقا را بر روی گوشی‌های هوشمند منتخب خود عرضه می کند، اما با این حال هنوز مدل های واجد شرایط را اعلام نکرده است.اندروید نوقا هم اکنون به صورت گسترده برای تلفن هوشمند Xperia X Performance عرضه شده و آن را به اولین گوشی هوشمند سونی تبدیل کرده که تحت برنامه ی سونی به آخرین نسخه ی سیستم عامل اندروید به روزرسانی شده است. نسخه ی آنلاک و ایالات متحده ی این گوشی باید تا به امروز این به روزرسانی را دریافت کرده باشد. کمپانی سونی در بلاگ خود تایید کرده است که بعضی دستگاه های اکسپریا برای دریافت اندروید ۷ نوقا برنامه ریزی شده اند. هم اکنون دستگاه های Xperia Z3+ ،Xperia Z4 Tablet ،Xperia Z5 ،Xperia Z5 Compact ،Xperia Z5 Premium ،Xperia X ،Xperia XA ،Xperia XA Ultra و Xperia X Performance قادر به دریافت نسخه ی ۷٫۰ سیستم عامل اندروید هستند. همچنین در تاپیکیجداگانه نام Xperia X Compact نیز درج شده است.سونی همچنین اعلام کرده که اندروید نوقا گواهینامه های لازم را دریافت کرده و با شماره ساخت ۳۲٫۳٫A.0.372 در حال عرضه بر روی گوشی هوشمند Xperia Z5 است. این کمپانی علاوه بر ویژگی های جدید در این نسخه وعده بهبود عملکرد باتری را نیز به کاربران خود داده است.در آخر یک RoadMap ارائه شده در بخش اسلواکی سونی توسط GSMarena فاش شده است که نقشه راه این شرکت را مشخص می نماید. این نقشه راه می گوید که آپدیت نوقا در آبان ماه برای تلفن های هوشمند Xperia X و X Compact منتشر خواهد شد و دارندگان گوشی‌های Xperia X Performance و Xperia XZ قادر به دریافت آپدیت OTA هستند.

Xiaomi

10th pic

گوشی MI5 از کمپانی شیائومی هم اکنون در حال به روز رسانی به اندروید ۷ نوقا بوده و با استناد به تأییدهای شیائومی بیشتر گوشی‌های این شرکت به اندروید نوقا آپدیت خواهند شد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط GSMArena و پست یکی از نمایندگان شیائومی در Weibo، گوشی‌های هوشمند Mi 4c ،Mi 4s ،Mi Note و Mi Max این به روز رسانی را دریافت کرده‌اند. خبر بد آن که Mi 2 ،۲S ،Mi 3 و Mi 4 به دلیل سخت افزار قدیمی قادر به دریافت اندروید ۷٫۰ نوقا نیستند.

گوشی‌های هوشمند ناسازگار

اندروید نوقا از Vulkan API برای گرافیک بازی‌ها پشتیبانی می‌کند این پشتیبانی نیازمند استفاده از Open GL ES 3.1 است. پشتیبانی اجباری از OpenGL ES 3.1 دقیقا پیش از آن که اندروید نوقا توسط گوگل نهایی شود، معرفی شد. این بدان معناست که تمامی گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۴ و آن هایی که از پردازنده اسنپدراگون ۸۰۰/۸۰۱ استفاده می کنند با اندروید ۷٫۰ نوقا ناسازگار هستند. این گوشی‌های هوشمند عبارتند از مدل هایی چون Sony Xperia Z3 ،Z3 compact ،Nexus 5 ،OnePlus X ،Moto X (2014) ،HTC One M8 و Samsung Galaxy S5 می شوند.

ارسال نظر