چرا ارز دیجیتالی لایت‌کوین (Litecoin) از بیت کوین بهتر است؟

رسانه کلیک - لایت کوین (Litecoin) یک ارز دیجیتالی همتا به همتا (peer-to-peer) یا به اختصار P2P است که از لحاظ فنی تقریبا مشابه بیت کوین عمل می کند. در این مطلب به مقایسه این ارز رمزپایه با بیت کوین می پردازیم.

چرا ارز دیجیتالی لایت‌کوین (Litecoin) از بیت کوین بهتر است؟

نوسان بالای قیمت بیت کوین سبب شد تا توجه بسیاری از مردم به ارزهای دیجیتالی جلب شود؛ احتمالا شما هم می دانید که به جز بیت کوین، صدها سکه جایگزین وجود دارد که طی سالها ایجاد شده اند. در حالی که بعضی از این ارزها مانند Ethereum و ZCash تنها در چند سال گذشته رواج پیدا کرده اند، اما برخی دیگر مانند لایت کوین، برای مدت طولانی تری است که وجود دارند.

اما لایت‌کوین چیست؟ به طور خلاصه می توان گفت که لایت کوین یک ارز رمزپایه همتا همتا و پروژه نرم‌افزاری منبع باز منتشر شده تحت مجوز MIT/X11 است، از بیت کوین الهام گرفته شده و از لحاظ فنی تقریباً با این ارز یکسان است. لایت کوین اکنون یکی از سکه های رمزنگاری شده معروف است که میلیاردها دلار ارزش دارد.

ارز رمز نگاری شده چیست؟

وقتی از لایت‌کوین، بیت کوین و ارزهای مشابه حرف می زنیم باید بدانیم که "ارز رمزی" (Cryptocurrency) چیست؟ ارزهای رمزی به طور کامل دیجیتالی هستند و از روش بانکی آنلاین مخصوص خود استفاده می کنند. این ارزها، یک ارز واقعی یا جسمی نیستند، اما می توانند ارزش واقعی داشته باشند و آنها را می توان بین کاربران در سراسر جهان با هزینه های پایین و بسیار سریع تر از سایر ارزهای سنتی منتقل کرد.

یکی دیگر از تفاوت های کلیدی بین ارزهای رایج و ارزهای رمزنگاری شده این است که ارز رمزی (به طور عمده) غیر متمرکز است یعنی توسط هیچ مرکز مشخص و یا مقام دولتی کنترل نمی شود.

لیدر یا "blockchain" که تمام معاملات را ثبت و تایید می کند، توسط یک سیستم بزرگ از کاربران در سراسر جهان قابل مشاهده و قابل ویرایش است.

در مورد لایت‌کوین، این تاییدیه ها توسط یک فرآیند معروف به معدن کاوی ایجاد می شود. این یک موضوع نسبتا پیچیده در نوع خود است اما کافی است بگوییم این روند، شامل انجام محاسبات ریاضی پیچیده با سخت افزار محاسباتی قدرتمند است. معدنچیانی که در این فرآیند شرکت می کنند، لایت‌کوین های جدید را نیز ایجاد می کنند که با پرداخت هزینه معامله می شوند.

هر چه بگذرد انجام این محاسبات پیچیده تر می شود و و این پیچیدگی تولید لایت کوین جدید را محدود می کند. همچنین یک حد 84 میلیاردی برای لیت کوین وجود دارد؛ به این معنی که یک روز دیگر هیچ لایت کوین جدیدی به وجود نمی آید. این محدودیت ها در طی سال ها باعث افزایش ارزش لایت‌کوین شده است.

لایت کوین
لایت کوین چطور شکل گرفت و تفاوت آن با بیت کوین در چیست؟

در ماه اکتبر 2011، یعنی حدود سه سال بعد از ایجاد بیت کوین، چارلز لی کارمند سابق گوگل لایت کوین را ایجاد کرد. این یک انشعاب از کلاینت Bitcoin-Qt بود و خالق آن از بیت کوین به عنوان سکه طلایی و از لایت کوین به عنوان سکه نقره ای بازار ارزهای دیجیتالی یاد کرد. Litecoin با تقلید از بیت کوین طراحی شده اما در چند ویژگی کلیدی متفاوت است. در حالی که بلوک های بیت کوین تنها می توانند هر 10 دقیقه یکبار پردازش شوند اما این پردازش در لایت کوین را می توان در عرض 2.5 دقیقه در هر بلوک انجام داد. این میانگین باعث می شود که معاملات سریع تر و ارزان تر در تأیید اعتبار انجام شوند.

یکی دیگر از تفاوت های کلیدی این دو ارز دیجیتالی مربوط به انتخاب الگوریتم خرد (hashing) است. تمام معادن ارزهای رمزی از الگوریتم های پیچیده ای استفاده می کنند. بیت کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می کند، اما لایت کوین از الگوریتم Scrypt که قوی تر است، استفاده می کند. این الگوریتم سبب محاسبه آسان تر می شود و حجم کار در آن سبک تر است. این امر سبب می شود تا فرآیند تایید و انجام معاملات در لایت کوین سریعتر از بیت کوین انجام شود. این دو تفاوت در عملکرد باعث شده است تا لایت کوین مدعی کسب تاج و تخت در بازار ارزهای دیجیتالی باشد.

شرح معاملات لایت کوین

علاقه به لایت کوین به عنوان یک محیط معاملاتی در ماه های اخیر، به دلیل افزایش قیمت بیت کوین و افزایش هزینه های معامله آن، افزایش یافته است. اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که Litecoin سرمایه گذاری امنی باشد. هرچند که کلا مبادلات مبتنی بر ارز های رمزنگاری شده مانند Litecoin در ابتدا بسیار شبیه به ارزهای سنتی بودند و ارزش آنها بر اساس تعدادی از عوامل بازار افزایش و کاهش می یافت اما به علت فقدان حمایت دولتی، آنها اغلب با تغییرات زیادی روبرو می شوند.

شاید همین نوسانات زیاد در قیمت باعث محبوبیت بیت کوین در ماه های اخیر شده است. لایت کوین هم در این ماه ها به سرعت در حال رشد بوده است و بسیاری از افراد را در همین مدت کم ثروتمند کرده است.

در ابتدای سال 2017 یک لایت کوین تنها 4 دلار ارزش داشت. قیمت این ارز در اوج قیمت خود یعنی در ماه دسامبر همان سال به 371 دلار رسید. هر لایت کوین در زمان نوشتن این مطلب 179 دلار ارزش دارد.

بعضی از کارشناسان، مانند خالق لایت کوین، استدلال می کنند که این ارز به دلیل توانایی های معاملات بهتر، پتانسیل بالایی دارد. در حالی که ممکن است لزوما ارزش آن را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار ندهد. آنها معتقدند که لایت کوین می تواند در طول زمان محبوبیت بیشتری کسب کند.

ارسال نظر