پخش زنده عمل های جراحی برای دانشجویان پزشکی

یک جراح بریتانیایی با این تفکر که به دانشجویان پزشکی سرتاسر دنیا کمک کند از دیدگاه یک جراح با سابقه به جراحی نگاه کنند اتاق جراحی را به یک تجربه واقعیت مجازی جهانی تبدیل کرد.

پخش زنده عمل های جراحی برای دانشجویان پزشکی

به گزارش کلیک، این اولین جراحی دنیا است که به صورت زنده در ویدیوی ۳۶۰ درجه به کمک شرکتی به نام "واقعیت های پزشکی" جریان سازی می شود.

دکتر شافی احمد امیدوار است این اقدام آموزش پزشکی را در سرتاسر دنیا دگرگون کند. او گفت قبلا ویدیوهای ۲ بعدی در این زمینه داشتیم که هم اکنون هم در دسترس هستند. اما این مورد قرار است یک ویدیوی ۳۶۰ درجه همه جانبه باشد. بنابراین افراد در سرتاسر دنیا با استفاده از Google Cardboard یا یک هدست و یک اپلیکیشن گوشی هوشمند می توانند به اعمال جراحی بصورت زنده دسترسی داشته و آموزش ببینند.

جراحی با حضور تمام دانشجویان پزشکی آغاز می شود.

جراحی برداشتن تومور روده بزرگ ممکن است یک اتفاق عادی و روزمره باشد اما برای این دانشجویان اینطور نیست.

دانشجویانی که از هدست VR و تلفن هوشمند استفاده می کنند می توانند از هر جهتی که بخواهند جراحی را نگاه کنند و حتی بزرگنمایی انجام دهند. علاوه بر این امکان پرسیدن سوال توسط دانشجویان نیز وجود دارد.

شافی احمد بر این باور است که این فناوری -که به دیگران این امکان را می دهد بتوانند درک کنند واقعا درون اتاق عمل چه اتفاقاتی رخ می دهد- تازه در ابتدای راه است.

وی ادامه داد به زودی زمانی فرا خواهد رسید که امکان بازخورد لمسی هم فراهم می شود. مثلا می توانید دستکش یا روپوش بپوشید و همه چیز را در دنیای مجازی لمس و احساس کنید. تصور کنید بتوانید یک جراحی مجازی انجام دهید. وارد یک اتاق عمل مجازی شوید که در آن یک بیمار و همچنین ابزار مجازی وجود دارد. این تجربه بسیار مهم است. این کار یک شبیه سازی همه جانبه در بهترین حالتی است که می توان به آن فکر کرد.

این عمل با موفقیت انجام شد. حالا برنامه جراحان این است که مجموعه ای از دیگر جراحی ها را با دید ۳۶۰ درجه فراهم کنند.

یک بیمار ۶۲ ساله بریتانیایی گفت وقتی از من خواستند با این کار موافقت کنم کمی طول کشید تا بگویم بله ولی بالاخره این کار را کردم چون می دانستم این تجربه به دانشجویان پزشکی سرتاسر دنیا کمک خواهد کرد.

منبع:eyewitness news

ارسال نظر