آشنایی با سیستم تصحیح رنگ LUT

LUT یکی از جدیدترین و بهترین شیوه های تدوین و اصلاح رنگ ویدیو و فیلم محسوب می شود که به تازگی رواج پیدا کرده است. در ادامه همراه کلیک باشید تا با این سیستم بیشتر آشنا شوید. 

آشنایی با سیستم تصحیح رنگ LUT

پیش از هرچیز لازم است از این مفهوم تعریفی داشته باشیم. LUT یا Look Up Table یک جدول آرایه ای است که جایگزین یک عملیات نمایه سازی می شود. به زبان ساده تر، یک فایل LUT حاوی تعدادی ویژگی مختلف شامل Color، Contrast، Brightness، Hue/Saturation، Shadows و… است که از پیش در کنار هم چیده شده است و شما تنها با در اختیار داشتن یک فایل به راحتی و بدون نیاز به دردسر آن را برروی ویدیوی خود اعمال می کنید. برای این فایل ها ویژگی های مختلفی تعریف شده که با اعمال آن بر ویدیوی خود آن تغییرات را مشاهده خواهید کرد. در واقع LUT ها که فرمت های مختلفی نیز دارند مجموعه ای از Preset های از پیش تولید شده جهت تصحیح رنگ ویدیوهای شما هستند.

دو راه مختلف برای استفاده از LUT ها وجود دارد. شما می توانید بسته های مختلف LUT را از طریق همین وبسایت تهیه نمایید. یا اینکه با استفاده از نرم افزارهای مختلف اقدام به تولید LUT نمایید. بسته های LUT موجود در سایت شامل پکیج های استاندارد و حتی Color Preset های آماده برخی فیلم های سینمایی مطرح نیز می باشد.

چگونه از LUT استفاده کنیم
نرم افزارهای مختلف تدوین همچون فاینال کات پرو و ادوبی پریمیر (از سری CC به بعد) چنین امکانی را درون خود گنجانده اند. در Adobe Premiere در بخش Effects حتی تعدادی LUT آماده نیز بصورت پیش فرض وجود دارد که در زیر منوی Lumetri می توانید آن ها را پیدا کنید. با این وجود تنها کافی است به دنبال پلاگین LUT بگردید آن را برروی بخش مورد نظر خود اعمال کرده و سپس فایل LUT را باز کنید. پریست به صورت خودکار برروی تصویر شما نمایانگر خواهد شد. در فاینال کات پرو شما حتی می توانید تنظیمات این LUT ها را تغییر دهید اما در سری Adobe باید به نرم افزار Adobe Speed Grade دسترسی داشته باشید. (از نسخه CC2015 امکان تنظیمات LUT در قسمتی تحت عنوان Lumetri Panel به نرم افزار Adobe Premiere اضافه شده است)
اما درصورتی که از نسخه های قدیمی نرم افزارهای تدوین استفاده می کنید تنها با نصب پلاگین Color LUT از شرکت Red Giant می توانید به سادگی از این سیستم استفاده نمایید. این پلاگین در مجموعه ای تحت عنوان Red Giant Color Suite ارایه می گردد که شامل چندین نرم افزار تخصصی دیگر در زمینه اصلاح رنگ است که جداگانه به آنها پرداخته ایم.

چه چیزی LUT را متمایز می کند
در واقع این سیستم تصحیح رنگ بسیار کارآمد تر از سایر سیستم هاست. اول اینکه LUT ها برروی LOG Footage می نشینند و موجب افت کیفیت تصویر نخواهند شد. دوم اینکه رنگ ها تصنعی نیستند و اگر از Preset های استاندارد استفاده کنید نتیجه کار بسیار مطلوب خواهد بود. سوم اینکه LUT ها بصورت Real Time قابل نمایش هستند و نیاز نیست حتما Render بگیرید و نتیجه کار را ببینید بلکه بصورتی آنی می توانید از نتیجه کار با خبر شوید.

ارسال نظر