نوجوان آمریکایی جایزه ۱۵۰۰۰۰ دلاری اختراعات درجه یک را برد

مایا وارما دانش‌آموزی در کالیفورنیا، جایزه صد و پنجاه هزار دلاری درجه یک ابداعات را در یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین رقابت‌های علمی دبیرستان‌ها در آمریکا، برای ابداع وسیله‌ای به منظور تشخیص بیماری‌های مزمن ریه، به خانه می‌برد.

نوجوان آمریکایی جایزه ۱۵۰۰۰۰ دلاری اختراعات درجه یک را برد

به گزارش کلیک، وارما روز چهارشنبه در واشنگتن که میزبان رقابت بود، گفت:«من بسیار هیجان‌زده‌ام. انتظار نداشتم جایزه‌ای دریافت کنم، واقعا غافلگیرکننده بود. خوشحالم که می‌توانم تحقیقم را با دنیا در میان بگذارم و امیدوارانه تفاوتی ایجاد کنم.»
این دختر ۱۷ ساله وسیله‌اش را با مبنای الکترونیکی با ارزش ۳۵ دلار ساخت اما به اندازه نوع بیمارستانی که صدها و حتی هزاران دلار قیمت دارد دقیق است. او امیدوار است این وسیله که تنفس سنج spirometer نامیده می‌شود، بتواند جان انسان‌ها را در کشورهای در حال توسعه، جایی که این ابزارها قابل دسترس نیستد، نجات دهد.
وارما در همین ارتباط گفت:«مردم نمی‌توانند از پس خرید این تجهیزات گران‌قیمت بربیایند و من تصمیم گرفتم در این باره کاری انجام بدهم.» (مدرسه راهنمایی او تقریبا در نزدیکی مرکز مدیریت جهانی اپل قرار دارد.)
پزشکان می‌توانند از داده‌های به دست آمده از اختراع ورما برای تشخیص و کنترل کردن بیماری‌های مزمن ریوی مانند آسم و انفیزم استفاده کنند. بیماران در این وسیله می‌دمند و اپلیکیشن اسمارت‌فون نتایج را تحلیل می‌کند. ورما اپلیکیشن را توسعه داد: او در پنج زبان برنامه‌نویسی ماهر است.
او این وسیله را برای یک بیمار به کار برده‌است و در نظر دارد آن را در ابعاد گسترده‌تر امتحان کند. وارما در نهایت مایل است که وسیله‌اش را وارد بازار کند.

وارما قصد دارد در دانشگاه مهندسی پزشکی بخواند. او جز چهل شرکت‌کننده نهایی بود که برای ارایه تحقیق‌شان در رقابت اینتل Intel که هفتاد و پنجمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد، به واشنگتن آمدند. برندگان قبلی تا برنده شدن جایزه نوبل، مدال فیلدز و کمک هزینه بنیاد مک‌آرتور که به عنوان امتیاز نوابغ هم شناخته می‌شود، پیش رفتند.
برندگان سه‌شنبه شب در ساختمان موزه ملی اعلام شدند. دو نوجوان دیگر به علاوه وارما دو جایزه ممتاز صد و پنجاه دلاری بردند.
امول پنجابی، ۱۷ ساله، برای تحقیق بنیادی در مورد توسعه نرم‌افزارهایی که می‌توانند به شرکت‌های داروسازی کمک کنند داروهای جدیدی برای درمان سرطان و بیماری‌های قلبی تولید کنند، برنده جایزه اول شد. او اهل مارلبرو ماساچوست است.
پگی براون، ۱۷ ساله، برای پروژه اختصاصی منافع جهانی برنده جایزه اول شد. او در حال تولید فیلتر آبی است که فسفات را از سیستم‌های سیلابی حذف کند. او اهل بنگر در ایالت مین است.
سه دانش‌آموز که به عنوان نفرات دوم شناخته شدند هر کدام هفتاد و پنج هزار دلار، و نفرات سوم نیز پنجاه هزار دلار به خانه بردند.
موضوع پیش پا افتاده‌ای نیست که دو نفر از سه برنده دختر بودند، در صورتی که علوم و مهندسی به عنوان رشته‌هایی که مدت‌ها توسط مردان محدود شده‌بودند شناخته می‌شوند.
روزالیند هاندل، نماینده بنیاد اینتل در بیانیه خود گفت:«این مرحله نشانه الهام‌بخشی از پیشرفت به سوی کم شدن فاصله جنسیت‌ها در تکنولوژی و مهندسی است. ما امیدواریم کارهای فوق‌العاده این فینالسیت‌ها الهام‌بخش جوانان با هر سابقه‌ای باشد تا علایق‌شان را در این زمینه‌ها رشد بدهد.»

منبع: yahoo

ارسال نظر