تراشه Helio X30 مدیاتک از پردازنده ۱۰ هسته‌ای و لیوگرافی ۱۶ نانومتری بهره‌مند می‌شود

بنا به ادعای آقای ژو شانگزو (Zhu Shangzu) ظاهرا تراشه Helio X30 کمپانی مدیاتک از پردازنده مرکزی ۱۰ هسته‌ای بهره‌مند می‌شود که شش هسته‌ آن از نوع Cortex A72 و جهار هسته دیگر آن از نوع Cortex A53 خواهند بود!

تراشه Helio X30 مدیاتک از پردازنده ۱۰ هسته‌ای و لیوگرافی ۱۶ نانومتری بهره‌مند می‌شود

کمپانی تایوانی مدیاتک سال‌هست که در زمینه طراحی و تولید سیستم روی چیپ‌های (SoC) موبایلی فعالیت دارد. مدیاتک بیشتر فعالیت‌های خود را بر روی طراحی و تولید تراشه‌های رده پایین و میان رده معطوف کرده، اما با این حال دو تراشه Helio X10 و Helio X20 این شرکت از جمله تراشه‌های قدرتمند کنونی موجود در بازار محسوب می‌شوند. اغلب محصولات و تراشه‌های این برند تایوانی توسط کمپانی‌های چینی فعال در صنعت موبایل استفاده می‌شود. سیستم روی چیپ‌هایی نظیر MT6735، MT6753، Helio P10 و Helio P20 از جمله پرمخاطب‌ترین و پرمصرف‌ترین تراشه‌های تولید شده از سوی کمپانی مدیاتک محسوب می‌شوند.

تراشه Helio X20 این شرکت هم که به تازگی معرفی شده از نظر قدرت عملکرد محصولی فوق‌العاده است و در عین حال نسبت دو تراشه‌های دو شرکت کوالکام و سامسونگ با هزینه و قیمت کمتری توسط سایر برندها قابل خرید است. سیستم روی چیپ ۶۴ بیتی Helio X20 مدیاتک در واقع اولین تراشه‌ای بوده که پردازنده مرکزی ده هسته‌ای را به همراه داشته است. این تراشه از نظر قدرت عملکرد محصولی فوق‌العاده است، اما به واقع توان رقابت با تراشه‌هایی همچون اسنپدراگون ۸۲۰ و اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ را ندارد. حال اطلاعات جدیدی در رابطه با نسخه بعدی این سیستم روی چیپ که احتمالا با نام اختصاصی Helio X30 معرفی می‌شود، منتشر شده است.

به گزارش کلیک، احتمالا سیستم روی چیپ Helio X30 مدیاتک از پردازنده مرکزی ده هسته‌ای بهره‌مند شده و طی فرآیند تولید یا اصطلاحا لیتوگرافی ۱۶ نانومتری ساخته می‌شود. ده هسته‌ پردازشگر این گوشی شامل چهار هسته Cortex A53 و چهار هسته Cortex A72 خواهند بود. پردازنده گرافیکی به کار گرفته شده در این تراشه هم احتمالا پردازنده Mali-T880 MP4 است پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمندی محسوب می‌شود، اما با این وحود قابلیت رقابت با پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۳۰ که در تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام استفاده شده را تدارد.

آقای ژو شانگزو اشاره کرده که سیستم روی چیپ Helio X30 از نظر مصرف انرژی بسیار بهره‌ور بوده و قدرت عملکرد فوق‌العاده خواهد داشت. این تراشه با توجه به قیمت احتمالی مناسبی که خواهد داشت به واقع می‌تواند رقیبی جدی برای دو تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ و اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ محسوب شود. البته باید اشاره داشته باشیم که هنوز صحت هیچ یک از اطلاعات فوق به طور رسمی از سوی خود کمپانی مدیاتک تایید نشده‌اند.

منبع: androidheadlines

ارسال نظر