مایکروسافت، سیسکو و اینتل در صدد تشکیل گروه استانداردهای آزاد اینترنت اشیا

بنیاد ارتباط آزاد به دنبال تعریف استانداردهایی برای میلیاردها دستگاه متصل به اینترنت است که انتظار می رود در طی چند سال آتی محقق شود. در حال حاضر مایکروسافت مشغول هدایت گروهی از تکنولوژی های غول پیکر برای تشکیل گروه استانداردهای اینترنت اشیا است.

به گزارش کلیک، بنیاد ارتباط آزاد (OCF) به دنبال تعریف استانداردهایی برای میلیاردها دستگاه متصل به اینترنت است. اعضای این بنیاد عبارتند از: مایکروسافت، سیسکو، الکترولوکس، جنرال الکتریک، اینتل، کوالکام، سامسونگ، شرکت آمریکایی تولیدکننده تجهیزات ارتباط از راه دور (ARRIS) و آزمایشگاه های کابل های تلویزیونی.
تری مییرسون، معاون اجرایی گروه ویندوز و دستگاهای جانبی در مایکروسافت، در پست بلاگ خود نوشته: ما به شکل گیری بنیاد اتصال باز کمک کردیم زیرا به چشم انداز آن و به پتانسیل ارائه یک استاندار باز، معتقدیم. او افزود: علیرغم فرصت و قول استاندارد سازی اینترنت اشیا جهت اتصال دستگاه ها در منازل و کسب و کار های مختلف، رقابت بین شرکت های ارائه دهندۀ پروتوکل های استاندرد باز و بسته، فرایند به کارگیری و نوآوری را کند کرده است.
بدیهی است که بنیاد ارتباط آزاد اولین تلاش شرکت های فناوری جهت تولید گروه استانداردهای اینترنت اشیا نیست. کنسرسیوم ارتباط آزاد (OIC) را به خاطر می آورید؟ این گروه از استانداردها در سال ۲۰۱۴ توسط سامسونگ، اینتل و بوردکام ارائه شد.
OCF جدید تکرار نام تجاری OIS است، بدین صورت که یک کلیک در وبسایت OIS به صورت خوردکار شما را به مسیر « openconnectivity.org» (ارتباط آزاد) هدایت می کند.
تا امروز OIC با آلسی الاینس ساخته شده است؛ گروه دیگری از استاندارهای اینترنت اشیا که در سال ۲۰۱۳ با اعضایی نظیر مایکروسافت، الکترولوکس، و کوالکام در رقابت بوده اند و همگی اکنون بخشی از طرح ACF هستند. هم چنین یک انجمن اینترنتی صنعتی دو سال پیش توسط اینتل، IBM (شرکت بین المللی ماشین الات تجاری)، جنرال موتورز، ATT( شرکت چند ملیتی ارتباطات از راه دور)، و سیسکو، تشکیل شد.
کاملا مشخص نیست که آیا عضویت در یکی از آن ها، عضویت در دیگری را نفی می کند، یا این که OCF قصد دارد تمامی این گروه ها را با دیگری تلفیق کند.
به هر حال، مایکروسافت در صدد این است که اینترنت اشیا را با ویندوز ۱۰ ارائه دهد، بنابراین پشتیبانی از یک گروه از بازیگران همفکر فناوری، گامی منطقی و الزامیست.
اما آنچه در حال حاضر وجود دارد اینست که اینترنت اشیا از ترکیبی ناهمگون از استانداردهای باز و فناوری های اختصاصی تشکیل شده که «همه چیز» را به هم وصل می کند، و بنابر گفته مایکروسافت، اکوسیستم پراکنده ای را بوجود می آورد که کل فرایند صنعت را کند می سازد.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که رقیب دیرینه مایکروسافت، یعنی اپل، تا به امروز در هیچ یک از استانداردهای اینترنت اشیا حضور نداشته است.

منبع: zdnet.com

ارسال نظر