رشد چشمگیر سهام مایکروسافت بعد از انتخاب مدیرعامل ناشناس

از زمانی که ساتیا نادلای تقریباً ناشناس سکان هدایت مایکروسافت را بدست گرفته، سهام این شرکت به طور مداوم صعود کرده است و در حال حاضر با بیشترین قیمت خود در دو سال اخیر در حدود ۵۵ دلار معامله می شود.

رشد چشمگیر سهام مایکروسافت بعد از انتخاب مدیرعامل ناشناس

به گزارش کلیک، در سال های حضور استیو بالمر، سهام این شرکت در یک دامنه کوتاه بین ۲۴ تا ۳۰ دلار برای هر سهم در نوسان بود. چه اتفاقی افتاده؟ آیا امپراتوری در حال احیا شدن است؟

بهره گیری از سرمایه گذاری های پر سود
به نظر می رسید که مایکروسافت در دوران بیل گیتس و بالمر به درآمدهای ایجاد شده از محصولات افسانه ای و پر سود خود یعنی ویندوز و آفیس، عادت کرده بود و به آن راضی بود. وقتی صحبت از نوآوری در میان باشد، مایکروسافت در پشت سر بازار حرکت می کرد و سهمی از بازار جستجو و شبکه های اجتماعی نداشت. این شرکت سعی کرد تا با سرویس جستجوی Bing به رقابت با رقبا بپردازد، اما در جلب نظر کاربران برای خروج از گوگل چندان موفق نبود. مایکروسافت با عرضه Vista و ویندوز ۸ تقریباً سیستم عامل ویندوز را نابود کرد. شرکت تلاش زیادی کرد تا این آسیب را رفع کند، به طوری که با نادیده گرفتن نسخه ۹، مستقیماً از ویندوز ۸ به نسخه ۱۰ پرید. ظاهراً مایکروسافت مانند گروه Beatles به عدد ۹ علاقه نداشت یا این که می خواست بین نسخه ۸ مشکل دار و نسخه ۱۰ فاصله بیشتری ایجاد کند.

فاجعه سخت افزار موبایل
سرمایه گذاری مایکروسافت در سخت افزارهای موبایل فاجعه بار بوده است. خرید تجارت گوشی های نوکیا منجر به کاهش ارزش رسمی ۷٫۶ میلیارد دلاری این شرکت و حذف ۷۸۰۰ شغل شد. به طور کلی، بخش موبایل مایکروسافت این کاهش سرمایه را ۸ میلیارد دلار اعلام کرده است، که این با در نظر گرفتن کاهش فروش ۵۰ درصدی و اخراج حدود ۸ هزار پرسنل است.

به آرامی در حال انجام برخی تغییرات دیر هنگام
وقتی بالمر استعفا داد، بسیاری از سهامداران خوشحال شدند. اما با این وجود، وقتی نادلا به عنوان جانشین او معرفی شد آنها با سکوت به این موضوع واکنش نشان دادند. بسیاری می گفتند، " کی؟ ". ساتیا اصلاً یک مدیر اجرایی صاحب نام و معروف نبود. با این حال، او به آرامی مایکروسافت را به یک شرکت خلاق بر پایه بستر ابر تغییر داده است. مایکروسافت تحت مدیریت او آفیس ۳۶۵ را معرفی کرد - نسخه بر پایه بستر ابر یک محصول افسانه ای که بسیاری آن را برای کار استفاده می کنند و همچنین یک سرویس میزبان وب به نام Azure که با آمازون و گوگل رقابت می کند. او همچنین در حال هدایت مایکروسافت برای تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در بازار اینترنت اشیاء (IoT) است - که تخمین زده می شود بازار آن در چند سال آینده در حدود ۱٫۶ تریلیون دلار باشد.

تفاوت عمده با مدیریت سابق
اگرچه گیتس و بالمر پر سرو صدا بوده و ظاهراً رقیب هم بودند (برخی اعتقاد دارند که در حال مبارزه بودند) و به شدت بر روی PC ها و گذشته شکوهمند مایکروسافت تمرکز داشتند، اما نادلا یک مسیر آرام تر و استراتژیک تر را برگزیده است و بر آینده مایکروسافت تمرکز کرده است. نگرش او بر پایه همکاری با توسعه دهندگان و رقبای مشابه استوار بوده است. به جای رفتار کردن مانند یک دیکتاتور سخت گیر، او تمایل خود را به پذیرفتن نقاط ضعف و کمبودهای مایکروسافت نشان داده است.

از یک شرکت پرسنل محور به یک شرکت مشتری محور
در این دو سال، ساتیا فرهنگ مایکروسافت را از یک شرکت پرسنل محور و دارای سلسله مراتب به شرکتی مشتری محور، خلاق و دارای رابطه مناسب در زمینه کارمند و شریک تبدیل کرده است. به طور طعنه آمیزی به نظر می رسد که امپراتور (با نام مستعار مایکروسافت) با شخصیت Obi-Wan Kenobi در حال بازگشت است، به طوری که شرکت را به یک سازمان خلاق تر و بازار محور تر تغییر داده است، در صورتی که بیشتر شبیه Jedi (شخصیت اصلی سریال جنگ ستارگان) است تا امپراتور.

دگرگونی در حال نتیجه دادن است
از زمانی که نادلا سکان هدایت را بدست گرفته، مایکروسافت در زمینه فروش و سود فراتر از انتظارات عمل کرده است. ویندوز ۱۰ و محصولات دیگر این شرکت توانسته مشتریان و توسعه دهندگان را هیجان زده کند. سهامداران و بازارهای سرمایه از حرکت مایکروسافت به سمت بستر ابر، اینترنت اشیاء، و kindler آن، نگرش مهربانانه تر نسبت به شرکا، رقبا و مشتریان انرژی مضاعفی گرفته اند. همه می گویند که عملکرد دو ساله آقای نادلا مثبت است. در واقع، وب سایت CNN Money حتی این پرسش را مطرح کرده که، " آیا مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، بهتر از بیل گیتس است؟ " مطمئناً زمان آن را مشخص خواهد کرد. تاکنون که بهتر بوده است. برای اولین بار بعد از مدتها بسیاری خوش بین هستند. برای ساتیا و مایکروسافت آرزوی موفقیت و شانس بیشتر می کنیم.

منبع :msn

ارسال نظر