محبوب ترین کانال های تلگرام

تلگرام هم اکنون به عنوان یکی از مهم ترین اپلیکیشن های مطرح در سطح کشور در حال استفاده است و تقریبا تمام افرادی که از گوشی هوشمند استفاده می کنند، این نرم افزار ارتباطی را روی گوشی خود نصب کرده و در حال استفاده از آن می باشند.

محبوب ترین کانال های تلگرام

به گزارش کلیک، تلگرام از آنجا رونق گرفت که وایبر سرویس تماس صوتی و تصویری را به سرور خود افزود که این موضوع باعث شد، سرعت آن به شدت کاهش بیابد و مردم به تلگرام کوچ کنند.
تلگرام در ابتدا، رابط کاربری جذابی نداشت و حتی استیکرهای به شدت محدودی برای آن وجود داشت اما نکته مثبتی که داشت، امنیت بالای آن و سرعت خوب آن بود که مورد استقبال کاربران ایرانی قرار گرفت.

با گذشت زمان و افزایش رشد مخاطب در این شبکه ارتباطی، تلگرام قابلیت های خود را افزود و توانست محبوبیت خود را بین ایرانیان بیفزاید و جایگاه خود را استوارتر کند.
ازجمله قابلیت هایی که تلگرام برای رضایت مخاطبین خود افزوده است، میتوان به بات ها، کانال ها، سوپرگروه ها اشاره کرد که با توجه به اینکه این قابلیت ها برای اولین بار توسط یک نرم افزار ارتباطی ارائه میشد، مورد استقبال شدید کاربران قرار گرفت.

در این گزارش قصد داریم به قابلیت کانال ها در تلگرام بپردازیم و به صورت کامل آن را بررسی کنیم.

کانال چیست؟

کانال یک بستر ارتباطی یک به چند است که اعضای یک کانال فقط میتوانند از مطالب استفاده کنند و نمی توانند چیزی را در آن کانال به اشتراک بگذارند اما می توانند مطالب آن را به افراد، گروه ها و کانال های خودشان فوروارد کنند.
این بستر از این رو حائز اهمیت است که به کاربر این اجازه را می دهد که رسانه شخصی خود را بسازد و بوسیله آن محتوای تولیدی خود را به اعضای کانال انتقال دهد.

ایرانیان هم اکنون بیشترین مخاطبان تلگرام هستند و با توجه به همین موضوع مدیران تلگرام نیز نگاه ویژه ای به ایران دارند و حتی بارها با وزیر ارتباطات در موضوعات مختلف مکاتبه کرده اند.

معرفی بزرگترین کانال های تلگرام

نقش پر رنگ ایرانیان در تلگرام زمانی واضح می شود که بدانیم بزرگترین کانال های این شبکه ارتباطی در جهان، ایرانی هستند.

از جمله بزرگترین کانال های تلگرام میتوان به کانال های زیر که بر اساس تعداد اعضا اولویت بندی شده اند اشاره کرد. از این نکته غافل نشوید که این اعداد دائم در حال تغییر هستند و اعتبار این اولویت بر اساس زمان انتشار این گزارش تنظیم شده است.

photo_2016-05-30_13-21-31

رشد و دلیل موفقیت

تلگرام در حالت پیش فرض خود راهی برای پیدا کردن و یا معرفی کانال در نظر نگرفته است و این موضوع باعث شد کانال های مختلف برای رشد اعضا به شیوه های مختلف روی بیاورند تا بتوانند مخاطبین خود را افزایش دهند. هر کدام از این کانال ها، برای رشد راه مخصوص خود را در پیش گرفتند.
کانال گیزمیز که هم اکنون به عنوان بزرگترین کانال دنیا و ایران مطرح است، از مخاطبین سایت خود استفاده کرد و از همان ابتدا که سرویس کانال به تلگرام افزوده شد، اقدام به جذب مخاطب کرد و کم کم خود را به عنوان کانالی مرجع در زمینه سرگرمی تبدیل کرد و با استفاده از مرجعیت خود رشد خود را تضمین کرد. این کانال هیچ گونه تبادل یا تبلیغی ندارد و تنها با استفاده از محتوا و رعایت استانداردها، رشد کرده است.

کانال بدندید رقیب اصلی کانال گیزمیز از لحاظ تعداد است کمی دیرتر از گیزمیز شروع به فعالیت کرد. اما با تبلیغات در شبکه های ماهواره ای توانست خود را بالا بکشد و اکنون به عنوان دومین کانال بزرگ تلگرام مشغول به فعالیت است.

سومین کانال بزرگ ایران، کانال خروس جنگی است. این کانال نیز با استفاده از محتوا و رعایت استانداردها توانسته است تعداد مخاطبین خود را به ۷۴۸ هزار نفر برساند. محتوای کانال خروس جنگی، سرگرمی است و پا به پای گیزمیز و بدندید در حال پیشرفت است.

چهارمین کانال بزرگ ایران، خبر فوری است. خبر فوری اکنون به عنوان بزرگترین رسانه خبری کشور بعد از صدا و سیما مطرح است و توانسته است با استفاده از شیوه تبلیغ و تبادل تعداد مخاطبان خود را به بیش از ۶۰۰ هزار نفر برساند. نکته جالب این کانال این است که برخلاف سایر کانال های خبری رقیبش از هیچ رسانه مستقلی برخوردار نبوده و تمامی اطلاعات این کانال از منابع خبری موثق منتشر میشود.

پنجمین کانال بزرگ ایران پارس موزیک است. کانال پارس موزیک با ارائه موسیقی های روز ایران توانسته است مخاطبان زیادی را به خود جذب کند و با شیوه تبادل و تبلیغ رشد کرده است. نکته جالب توجه در مورد این کانال انتخاب موضوعی است که نیاز مخاطب است و توانسته است با برطرف کردن این نیاز مخاطب، خود را به عنوان یکی از بزرگترین کانال های ایران معرفی کند.

ششمین کانال بزرگ ایران، بحث آزاد است. کانال بحث آزاد یک کانال اجتماعی است که با پرداختن به موضوعات اجتماعی علی الخصوص موضوعاتی که دغدغه مردم است توانسته است مخاطبین را به خود جذب کند.
نکته جالب توجه این کانال، این است که این کانال به صورت مداوم در حال عضوگیری است و همیشه مخاطبین تازه به کانال خود می افزاید و بازدید بسیار خوبی نسبت به سایر کانال ها دارد.

هفتمین کانال بزرگ ایران، ورزش۳ است. ورزش ۳ یکی از بزرگترین و پربازدیدترین وب سایت های کشور است که در حوزه اخبار ورزشی مشغول به فعالیت است. اغلب مخاطبین این کانال، همان بازدیدکنندگان وب سایت ورزش۳ هستند.
سایت ورزش۳ هم اکنون به عنوان مرجع اخبار ورزشی ایران مطرح است و کانال آن نیز توانسته است خود را به عنوان مرجع در زمینه اخبار ورزشی تلگرام مطرح کند.

هشتمین کانال بزرگ تلگرام جفرآباد است. جفر آباد هم یکی دیگر از کانال هایی است که در زمینه سرگرمی مشغول به فعالیت است.

نهمین کانال بزرگ تلگرام در ایران، کانال دیجی جوک است که این کانال نیز با ارائه محتوای سرگرمی توانسته است مخاطبان را به خود جذب کند.
دهمین کانال بزرگ تلگرام، باشگاه خبرنگاران جوان است. باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی است و بعد از افزوده شدن سرویس کانال به تلگرام با تبلیغات در صدا وسیما توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند اما بعد از چندی تبلیغات تلگرام در صدا و سیما ممنوع اعلام شد و این کانال نیز رشد محسوسی پس از آن نداشت.

نتیجه گیری

با یک نگاه ساده به وضعیت کانال ها میتوان به چند نتیجه روشن و مبرهن رسید.

  • بیشتر مردم ایران از تلگرام به عنوان بستری برای سرگرمی استفاده می کنند.
  • اغلب کانال های موفق تلگرام از راه تبادل و تبلیغ در سایر کانالها رشد کرده اند.

تبادل و انواع آن

در حالت پیش فرض تلگرام راهی برای معرفی کانال ها در نظر نگرفته است و ادمین کانال ها برای معرفی کانال خود اقدام به تبادل می کنند. تبادل بدین گونه است که هر کانال یک بنر در کانال طرف مقابل می گذارد و سعی میکند با انتخاب یک بنر جذاب، مخاطبین را به کانال خود رهنمون کند. در حالت عادی معمولا تبادل ها فقط با هم رده انجام می شود و کانال هایی که تعداد مخاطب یا بازدید یکسانی دارند با یکدیگر تبادل می کنند.

اما تبادل ها حالا بسیار پیشرفته تر شده است و تبادل های گروهی، تبادل های انفرادی، تبادل های بازدیدی و تبادل های شبانه و یا تبادل های چرخشی مرسوم شده است. سوپر گروه هایی ساخته شده است که صرفا به همین موضوع می پردازند و با برنامه ریزی تبادل های گروهی و تبادل شبانه به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند.

تبلیغات در تلگرام

در گیر و دار تبادل ها در کانالهای تلگرام عده ای نیز که کانال های کوچکتری دارند با درخواست از کانال های بزرگتر برای درج بنر در ازای هزینه، اصطلاحا در تلگرام تبلیغ می کنند.
بیشتر تبلیغ ها در کانال های تلگرام برای معرفی کانال های کوچکتر به مخاطبان است اما تبلیغات اقتصادی نیز به این عرصه پا گذاشته اند و در کانال های پر بازدید تبلیغات می کنند.
نرخ تبلیغات در کانال های مختلف بر اساس میزان بازدید و تعداد مخاطب متغیر است. برخی از انواع تبلیغات را میتوان به شرح ذیل نام برد.

  • تبلیغات بازدیدی

در این نوع تبلیغات، پست تبلیغاتی بر اساس تعداد بازدید مشخص درج و بعد از بازدید مورد نظر حذف می شود.

  • تبلیغات ساعتی

در تبلیغات ساعتی، تبلیغ فرد طی ساعت مشخص شده درج می شود و راس ساعت حذف می شود. در این نوع تبلیغ، هیچگونه ضمانتی برای بازدید وجود ندارد

  • تبلیغات پست آخر

تبلیغ پست آخر، تبلیغی است که تبلیغ فرد طی یک مدت زمان مشخص در آخر کانال باقی می ماند و بعد از آن پستی درج نمی شود. این نوع تبلیغ بیشترین اثر گذاری را دارد و طبعا قیمت آن نیز بیشتر از سایر انواع تبلیغات است.

قیمت تبلیغات

قیمت تبلیغات در کانال های مختلف با شیوه های مختلف بسیار متنوع است. آنچه که مشخص است این است که فضای رقابتی ایجاد شده برای جذب تبلیغ بین کانال ها باعث شده، قیمت ها بسیار مناسب باشد.

بیشترین قیمت تبلیغات مربوط به کانال گیزمیز است که برای هر پست تبلیغاتی، مبلغ یک میلیون تومان دریافت می کند. کانال گیزمیز در روز نهایتا سه تبلیغ می گذارد و با خارج نشدن از این قاعده توانسته است رضایت مخاطبان خود را داشته باشد.

کانالهای دیگر نیز تعرفه های خود را بسته به تعداد مخاطبین و بازدید خود ارائه کرده اند. که برای اطلاع از این قیمت ها می توانید به اکانت تبلیغات هر کانال مراجعه و تعرفه را از ایشان بخواهید.

نکته حائز اهمیت در قیمت تبلیغات در هر کانال میزان بازدید آنهاست و کانال ها مجبورند بر اساس میزان بازدید قیمت را تعیین کنند و اینجاست که یکی از نکات پر اهمیت که همه از آن غافلند دیده می شود.

میزان بازدید و اثرات آن

با راه اندازی کانال ها، تلگرام قابلیت شمارشگر زیر هر پست یک کانال را ایجاد کرد که بوسیله آن می توان مشخص کرد که هر پست به چه میزانی بازدید شده است. سیاست اصلی تلگرام برای تعریف این قابلیت بازخورد گیری از میزان استقبال کاربران از هر پست بوده است اما از آن استفاده های بسیار دیگری نیز شده است. از برگزاری مسابقات بازدیدی گرفته تا تبلیغات بازدیدی و ... که هر کدام از آن ها داستان مفصلی دارد.

میزان بازدید یک کانال موثرترین و ارزشمندترین پارامتری است که یک کانال می تواند داشته باشد. با در نظر گرفتن این موضوع که بسیاری از کانال ها برای افزایش تعداد خود از کاربران فیک استفاده کرده اند، میزان بازدید ارزش خود را نشان می دهد.

با توجه به میزان بازدید یک کانال می توان تشخیص داد که آیا اعضای یک کانال فیک است یا خیر. طبق بررسی های انجام شده، میزان بازدید استاندارد و خوب برای یک کانال تقریبا بین یک پنجم اعضا تا ۱ دوم اعضا می باشد.

جدول زیر مقایسه میزان بازدید ده کانال برتر تلگرام در ساعات روز و شب است.

photo_2016-05-30_13-21-21

ارسال نظر