موتورولا از دو گوشی ماژولار و بسیار باریک رونمایی می‌کند

ظاهرا کمپانی موتورولا (Motorola) قصد دارد که از دو گوشی هوشمند جدید با نام‌های Moto X Vertex و Moto X Vector Thin رونمایی کند. هر دوی این محصولات از سبک طراحی مشابه با گوشی ال‌جی جی ۵ بهره‌مند بوده و قابلیت پشتیبانی از ماژول‌های خاصی را به همراه دارند.

موتورولا از دو گوشی ماژولار و بسیار باریک رونمایی می‌کند

به نظر می‌رسد که سال ۲۰۱۶ سال تولید گوشی‌های ماژولار است! همانطور که می‌دانید کمپانی کره‌ای ال‌جی در جریان رویداد MWC 2016 یا "کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶" به طور رسمی پرچمدارش یعنی گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ را با سبک طراحی منحصر به فردی معرفی کرد. این گوشی از بدنه‌ای ماژولار بهره‌مند بوده و قابلیت اتصال ماژول‌های خاصی را ارائه می‌کند. حال به نظر می‌رسد که موتورولا هم قصد دارد که از این سبک طراحی در دو گوشی هوشمند جدید خود استفاده کند!

به گزارش کلیک، ظاهرا کمپانی موتورولا قصد دارد که در طراحی بنده پرچمداران جدید سری موتو ایکس (Moto X) خود از استراتژی طراحی این چنینی بهره بگیرد. در این راستا این شرکت آمریکایی موتورولا که هم اکنون زیرمجموعه کمپانی لنوو محسوب می‌شود قصد دارد که از دو گوشی هوشمند جدید با نام‌های اختصاصی Moto X Vertex و Moto X Vector Thin رونمایی کند. این دو محصول در واقع پرچمداران سری گوشی‌های موتو ایکس موتورولا در سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شوند.

چندی پیش آقای ایوان بلاس (Evan Blass) صاحب کاربری شناخته شده @Evleaks در شبکه اجتماعی توییتر تصویر زیر را منتشر کرد و مدعی شد که این تصویر مربوط به گوشی‌های هوشمند جدید برند موتورولا است. وی اشاره داشته که دو گوشی که در تصویر منتشر شده دیده می‌شوند در واقع دو گوشی هوشمند Moto X Vertex و Moto X Vector Thin هستند و در سال ۲۰۱۶ به عنوان آپگریدی از سری محصولات موتو ایکس این شرکت روانه بازار خواهند شد. اما این دو گوشی از نظر خصوصیات و ویژگی‌های فنی چگونه هستند؟

۱

مشخصات فنی گوشی هوشمند Moto X Vector Thin

بنا به گزارشات به دست آمده، ظاهرا گوشی هوشمند Moto X Vector Thin جایگزینی برای گوشی هوشمند Moto X Style شرکت موتورولا محسوب می‌شود. این گوشی هوشمند به صفحه نمایشی ۵٫۵ اینچی و از نوع AMOLED با وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل در پیکسل یا اصطلاحا QHD مجهز می‌شود. گفته شده که موتورولا قصد دارد مجددا نمایشگر این محصول و همچنین گوشی هوشمند Moto X Vertex را به تکنولوژی ShatterDisplay مجهز سازد. تکنولوژی ShatterDisplay تکنیکی است که به موجب آن نمایشگر دستگاه از پنج لایه مقاوم مختلف تشکیل می‌گردد و بدین صورت توان مقاومتی آن به ویژه در قبال شکستگی به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

۲

گوشی هوشمند Moto X Vector Thin موتورولا به سیستم روی چیپ (SoC) اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام و همچنین رم ۳ گیگابایتی مجهز می‌شود و حافظه داخلی آن به طور پیش فرض ظرفیت ۳۲ گیگابایتی خواهد داشت. امکان عرضه نسخه دیگری از این محصول با تجهیز به رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی نیز وجود دارد. دوربین اصلی این گوشی هوشمند از سنسوری ۱۳ مگاپیکسلی تشکیل می‌شود و دو قابلیت لرزشگیر اپتیکال (OIS) و همچنین فوکوس اتوماتیک لیزی LAF را به همراه دارد. گفته شده که ضخامت بدنه این گوشی تنها ۵٫۲ اینچی خواهد بود و باتری آن ظرفیت ۲۶۰۰ میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند.

مشخصات فنی گوشی هوشمند Moto X Vertex

اما گوشی هوشمند Moto X Vertex موتورولا به نمایشگری ۵٫۵ اینچی و از نوع AMOLED با وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل یا اصطلاحا فول اچ دی مجهز می‌شود. نمایشگر این گوشی هوشمند هم از تکنولوژی ShatterDisplay بهره‌مند می‌شود. تراشه به کار گرفته شده در این محصول تراشه اسنپدراگون ۶۲۵ کوالکام با پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای است. احتمالا از نظر ظرفیت رم و حافظه داخلی این گوشی هوشمند شامل دو نسخه مختلف می‌شود. نسخه نخست آن از رم ۲ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی بهره‌مند شده و نسخه دوم آن به رم ۳ گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی تجهیز می‌شود. دوربین اصلی این گوشی از سنسوری ۱۶ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس اتوماتیک لیزری و فوکوس اتوماتیک مرحله‌ای تشکیل می‌گردد. ظاهرا ضخامت بدنه این محصول در حدود ۷ میلیمتر بوده و باتری آن ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی است.

بدنه ماژولار دو گوشی جدید موتورولا

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، ظاهرا سال ۲۰۱۶ سال تولید گوشی‌های ماژولار است. پس از ال‌جی و گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ حال شرکت موتورولا هم احتمالا دو گوشی Moto X Vertex و Moto X Vector Thin خود را به بدنه‌ای ماژولار مجهز می‌کند و به همراه این گوشی ماژول‌های اختصاصی را نیز روانه بازار خواهد کرد. حتما می‌دانید که ال‌جی ماژول‌های اختصاصی گوشی هوشمند جی ۵ خود را با لقب "Friends" معرفی و روانه بازار کرده است، حال موتورولا قصد دارد که ماژول‌های اختصاصی دو گوشی هوشمند Moto X Vertex و Moto X Vector Thin را با لقب "Amps" روانه بازار کند. سایت Venture Beat در رابطه این موضوع این چنین عنوان داشته است:

"کمپانی موتورولا برای دو گوشی جدیدش حداقل شش ماژول اختصاصی را طراحی کرده و آن‌ها را با لقب " Amps " روانه بازار می‌کند. همچنین به همراه هر دو گوشی هوشمند Moto X Vertex و Moto X Vector Thin پنل پشتی مجزایی نیز به طور رایگان عرضه می‌شود. ماژول‌های اختصاصی دو گوشی نامبرده شده توسط خود شرکت موتورولا و سایر کمپانی‌های علاقمند قابل عرضه خواهند بود و موتورولا در این زمینه محدودیتی ایجاد نمی‌کند. بنابراین سایر شرکت‌های علاقمند هم می‌توانند ماژول‌های اختصاصی و مد نظر خود را برای دو گوشی Moto X Vertex و Moto X Vector Thin طراحی و به طور انحصاری عرضه کنند. شش ماژولی که موتورولا هم اکنون برای این دو گوشی طراحی و تولید کرده شامل یک ماژول باتری، ماژول اسپیکر دوبل، ماژولی برای افزایش کارایی دوربین به همراه چراغ فلش مجزا و دکمه زوم اپتیکال، یک پروژکتور کوچک و یک ماژول مجهز به چندین لنز دوربین متنوع می‌شوند."

۰

زمان معرفی دو گوشی جدید موتورولا

در رابطه با زمان رونمایی از دو گوشی هوشمند Moto X Vertex و Moto X Vector Thin موتورولا اطلاعات دقیقی ارائه نشده است. برخی از منابع خبری اشاره داشتند که موتورولا در روز بیست و چهارم ماه آگوست (August) از این دو محصول پرده‌برداری می‌کند. برخی دیگر از منابع نیز عقیده دارند که این دو گوشی طی رویداد Lenovo Tech World که در روز نهم ماه ژوئن (June) برگزار می‌شود معرفی خواهند شد.

در هر صورت مطمئنا با توجه به خبرهایی که در رابطه با این دو گوشی جدید منتشر شده در آینده نزدیک شاهد رونمایی رسمی از آن‌ها خواهیم بود. پیش بینی می‌کنیم که تا پیش از ورود به سه ماه آخر سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد معرفی رسمی این دو گوشی هوشمند ماژولار موتورولا باشیم.

جمع‌بندی

همانگونه که می‌دانید موتورولا طی سال‌های متوالی از نظر مالی در بحرانی اساسی به سر می‌برد. بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص گردید که این شرکت چند ملیتی آمریکایی مابین سال‌های ۲۰۰۷ الی ۲۰۰۹ میلادی چیزی در حدود ۴٫۳ میلیارد دلار ضرر داشته است. این موضوع منجر شد که موتورولا نهایتا در ژانویه سال ۲۰۱۱ به دلیل مشکلات ایجاد شده تقریبا ورشکسته شود و به دو شرکت مختلف تقسیم شود. متاسفانه سیر نزولی عملکرد موتورولا ادامه یافت و نهایتا در سال ۲۰۱۴ میلادی کمپانی ژاپنی لنوو حق انحصاری بخش موبایل شرکت موتورولا را خریداری نمود و بدین صورت موتورولا به زیرمجموعه‌ای از شرکت لنوو تبدیل شد.

اما در این بین به واقع نمی‌توان زحمات این شرکت را نادیده گرفت. موتورولا هر ساله گوشی‌های هوشمند بسیار با کیفیتی را روانه بازار می‌کند که از نظر عملکرد محصولاتی قدرتمند هستند. ضمنا موتورولا از جمله شرکت‌هایی محسوب می‌شود که همواره به مسئله قیمت محصولاتش اهمیت خاصی داده و عموما سعی داشته که گوشی‌های هوشمند خود را با قیمت‌های معقولانه‌ و مقرون به صرفه‌ای روانه بازار کند. گوشی‌های هوشمند این برند آمریکایی که شاید بهتر باشد هم اکنون آن را ژاپنی خطاب کنیم، طرفداران منحصر به فرد و دو آتیشه خود را دارند.

ظاهرا موتورولا رویکردی جدید را برای محصولات سال ۲۰۱۶ خود در نظر گرفته و قصد دارد که از استراتژی نویی در طراحی گوشی‌های هوشمندش استفاده کند. مطمئنا در این بین بسیاری از افراد عقیده خواهند داشت که رویکرد موتورولا دقیقا مشابه با رویکرد شرکت ال‌جی است و به نوعی این شرکت متهم به کپی‌‌برداری از سبک طراحی ال‌جی خواهد بود. اما فراموش نکنید که در دنیای تکنولوژی این موضوع معنایی ندارد و مسئله درآمد و بازده محصولات تولیدی است که سرنوشت هر کمپانی و وضعیت آن را تعیین می‌کند. نظر شما در رابطه با استراتژی که موتورولا قصد پیاده‌سازی آن را دارد چگونه است؟ آیا طراحی دو گوشی هوشمند Moto X Vertex و Moto X Vector Thin با بدنه‌ای بسیار باریک و ماژولار ایده‌ مناسبی برای موتورولا به شمار می‌رود؟

منبع: androidauthority

ارسال نظر