مرورگر موزیلا از فناوری جهش کوانتومی پشتیبانی می کند

مرورگر موزیلا که با نام فایر فاکس برای همه کاربران اینترنت شناخته می شود از جمله مرورگرهایی است که کاربران زیادی از آن برای پیمایش صفحات وب استفاده می کنند. اما موزیلا در پنج شنبه ای که گذشت اعلام کرده است که مرورگر جدیدش را با قابلیت پشتیبانی از فناوری جهش کوانتومی به کاربران ارائه خواهد کرد.

مرورگر موزیلا از فناوری جهش کوانتومی پشتیبانی می کند

به گزارش کلیک، در حالی که بیشتر کاربران و کارشناسان در پی دنبال کردن اخبار مربوط به رویداد اپل بودند، رییس شرکت موزیلا از مرورگر جدید این شرکت رو نمایی کرده است. در این مرورگر از موتور جستجوی به نام کوانتوم استفاده شده است. این مرورگر قرار است اواخر سال ۲۰۱۷ یا سال ۱۳۹۶ شمسی به بازار عرضه شود که در آن موتور جستجوی فعلی مرورگر فایر فاکس با نام گکو با موتور جستجوی جدید به نام کوانتوم جایگزین خواهد شد. این موتور جستجو قادر به جستجو بر روی تمام محتوای موجود در اینترنت خواهد بود.

چون در ساخت این موتور جستجوی جدید از آخرین فناوری به نام جهش کوانتومی استفاده شده است به همین دلیل نام کوانتوم برای این مرور گر انتخاب شده است. این مرورگر هم برای تلفن همراه و هم برای دسکتاپ قابل استفاده است.

در سال ۱۹۹۷ موتور جستجوی گکو برای اولین بار بر روی مرورگر نت اسکیپ استفاده شد. دلیل استفاده از این موتور جستجو بر روی این مرورگر پشتیبانی از تکنولوژی های جدید آن زمان بوده است. اما موتور جستجوی کوانتوم که از پایه ساخته شده است نیز به منظور پشتیبانی از آخرین نسخه های سخت افزاری، نرم افزاری و تکنولوژی مثل اچ تی ام ۵ طراحی شده و استفاده می شود.

به گفته رییس شرکت موزیلا، هدف از استفاده موتور جستجوی کوانتوم در مرورگر فایر فاکس بالاتر بردن سطح عملکرد این مرور گر در پیمایش محتوای اینترنت و از طرفی راحتی کاربران اینترنت است. کاربران مسلماً با استفاده از این موتور جستجو قابلیت های جدید و احساس جدیدی را تجربه خواهند کرد. در این مرورگر صفحات وب با سرعت بیشتری بارگذاری خواهند شد و از طرفی پیمایش صفحات نیز روان تر و بهتر خواهد بود. استفاده از اپلیکیشن های مرورگر و همچنین نمایش صفحاتی که حاوی محتوای انیمیشنی هستند نیز پر قدرت تر و بهتر انجام خواهد شد.

از دیگر قابلیت های این مرورگر سازگاری و تعامل بهتر با پردازنده هایی است که در آن ها بیشتر از یک هسته تعبیه شده است. پیش از این موتور جستجوی گکو بر پایه پردازنده های تک هسته ای و کارت گرافیک مستقل طراحی شده بود. اکنون استفاده از پردازنده و کارت گرافیک های چند هسته ای در سیستم های معمولی نیز چیزی عادی و طبیعی است و حتی بسیاری از کاربران دسکتاپ بیش از یک کارت گرافیک روی سیستم خود نصب می کنند. موتور جستجوی کوانتوم به نحوی طراحی شده است که از تمام این قابلیت ها به نحو احسن استفاده خواهد کرد.

قابلیت پشتیبانی از پردازنده های چند هسته ای در این موتور جستجو باعث می شود که کاربران به راحتی و با سرعت بالا تری بتوانند فیلم ها و محتوای چند رسانه ای اینترنت را تماشا کنند. علاوه بر این ها به دلیل پشتیبانی این موتور جستجو از کارت گرافیک چند هسته ای سرعت بارگذاری تصاویر و محتوای چند رسانه ای بالاتر خواهد بود. در واقع هدف موزیلا از جایگزینی گکو با کوانتوم بالا تر بردن سطح عملکرد مرورگرهای وب است.

بر اساس گزارش رییس شرکت موزیلا بسیاری از بخش های مرورگر موزیلا با زبان برنامه نویسی جدیدی به نام Rust نوشته شده است. به عقیده او استفاده از این زبان برنامه نویسی برای نوشتن اجزای این موتور جستجو باعث شده است که عملکرد آن سریع تر و در عین حال ساده تر شود. از طرفی نوشتن اپلیکیشن ها و افزونه ها برای این موتور جستجو ساده تر خواهد بود و این خبر خوشی است برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان افزونه های مرورگرهای وب. از جمله مزیت های دیگر استفاده از زبان برنامه ویسی Rust برای این موتور جستجو عدم کامپایل کردن کدها در مواردی است امنیت در خطر باشد.

موزیلا اعلام کرده است که با جایگزینی این موتور جستجو در مرورگرهای فایر فاکس، این مرورگر پایدارتر خواهد بود. هم اکنون بخشی از موتور جستجوی گکو کدهایی هستند که با چیپ گرافیکی سر و کار دارند و به همین دلیل در صورتی که هر گونه مشکلی در درایورهای این چیپ رخ دهد، مرورگر فایر فاکس دچار مشکل خواهد شد. این موضوع یکی از موارد مشکل سازی است که به عقیده موزیلا باید رفع شود.

اما به عقیده رییس شرکت موزیلا، پروژه کوانتوم یکی از بزرگترین پروژه هایی است که باید به سرعت انجام شود زیرا به عنوان یکی از مفید ترین تغییرات در تاریخ به روز رسانی مرورگرها خواهد بود. وی در ادامه افزوده است که تغییرات عمده تا اواخر سال آینده میلادی و اواسط سال آینده شمسی به مرحله اجرایی خواهد رسید و بعد از آن تغییرات جزیی به مرور زمان انجام خواهد شد. اولین نسخه از این مرورگر جدید برای سیستم عامل های اندروید، ویندوز ، مک و لینوکس ارائه خواهد شد. رییس شرکت موزیلا همچنین اظهار امیدواری کرده است که در آینده نسخه iOS این موتور جستجو نیز ارائه شود.

ارسال نظر