آزمایش آتش در فضا توسط ناسا

ناسا با کمک ماموریت سه‌گانه آتش خود به بررسی رفتار آتش در محیط بی‌وزنی می‌پردازد تا بتواند ماموریت های انسانی به نقاط دوردست فضایی را با اطمینان بیشتر برنامه‌ریزی کند.

آزمایش آتش در فضا توسط ناسا

به گزارش کلیک، با توجه به اینکه ناسا اکنون ماموریت های انسانی به نقاط دور کهکشان را برنامه‌ریزی کرده است، برایش بسیار مهم است تمامی مسایل ممکن را بررسی کند که فضانوردان در طول این سفر دوردست ممکن است با آن روبرو شوند . یکی از این نکات، چگونگی برخورد با آتش در فضا است.

محققین در مرکز تحقیقات گلن ناسا در اوهایو با همکاری ده دانشگاه دیگر و همین‌طور آژانس‌های دولتی در سراسر دنیا، فضاپیمای آزمایشی آتش(Saffire) را ساخته‌اند که یک پروژه سه‌تکه است و رفتار آتش در محیط فضا را آزمایش می‌کند.

درحالی‌که آزمایش‌هایی ازاین‌دست پیش‌تر ازین در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام‌شده است، دانشمندان باید یک‌راه جدید برای مشاهده احتراق در ابعاد کامل پیدا می‌کردند، بدون اینکه جان خدمه ISS به خطر بیفتد. آزمایش‌های اولیه در این مرکز همه در مقیاس کوچک انجام‌شده‌اند.

دیوید اربن، محقق پروژه Saffire می‌گوید "ما سال‌ها تلاش کردیم یک وسیله و راهی پیدا کنیم که این مساله را آزمایش کنیم و در ابتدا هم مخالفت کردند که در فضاپیمای آنان انجام شود." برای آزمایش Saffire تیم چندسازمانی یک محفظه ۳ در ۵ فوتی ساختند. این دستگاه به تیم این امکان را می‌دهد تا یک فایبرگلاس پنبه ۳ فوتی را بسوزانند تا مشاهده کنند آتش چگونه در محیط فضا عمل می‌کند. محفظه Saffire با کمک فضاپیمای ATK سیگنوس به فضا برده شد.

آتش در فضا

اولین آزمایش از سه آزمایش در ژوئن ۲۰۱۴ با موفقیت انجام شد. محققین به‌محض اینکه سیگنوس به فاصله‌ای دور و مناسب از ISS رسید، مواد فایبرگلاس را آتش زدند و اجازه دادند برای ۸ دقیقه بسوزد. داده‌های حاصل از این آزمایش گردآوری شد و اکنون توسط محققین Saffire تحلیل می‌شود.

گری ای.راف، مدیر پروژه برای ایمنی آتش در فضا گفت که اولین سری از آزمایشات سه گانه Saffire مطابق برنامه طراحان پیش رفته است.

وی اشاره کرد موفقیت پروژه اکنون درهای آزمایشات احتراقی بزرگ‌تر در محیط بی‌وزنی را باز کرده است. دو آزمایش بعدی سفایر محدودیت در اشتعال‌پذیری اکسیژن و رفتار آتش بزرگ‌مقیاس در شرایط بی‌وزنی را می‌آزماید. هر دو آزمایش در ماموریت بعدی سیگنوس به ISS انجام خواهد شد.

ارسال نظر