تماشا کنید؛ انتشار نقشه ۵ ساله شب های زمین توسط ناسا

برای اولین بار در تاریخ فعالیت سازمان ناسا، این سازمان عکس هایی که در شب از زمین در طی ۵ سال گرفته است را در اختیار عموم قرار داده است.

تماشا کنید؛ انتشار نقشه ۵ ساله شب های زمین توسط ناسا

به گزارش کلیک، ناسا برای اولین بار نقشه ای جهانی از سطح زمین ارائه داده است که این نقشه از زمین در طول شب تصویر کاملی به ما می دهد. این عکس ها که از سال ۲۰۱۲ از سطح زمین گرفته شده اند با ماهواره Suomi NPP گرفته شده است و کامپیوترهای بسیار پیچیده ای برای ترکیب تصاویر متعدد استفاده شده است. با این تصاویر به خوبی می توان دید که زمین در شب و تاریکی به چه صورتی است.

این تصاویر دارای کیفیت های بسیار خوب و بالایی هستند و به بسیاری از دانشمندان و هم چنین محققان کمک می کند تا الگو های افزایش جمعیت، میزان مصرف انرژی، توسعه شهر ها و حتی خطوط حمل‌ونقل را زیر نظر داشته باشند.

محققان ناسا در حال برنامه ریزی طرحی هستند که با استفاده از آن گزارش های روزانه ای از میزان مصرف انرژی در هر کجای جهان بر روی نقشه ارائه شود. بدون شک نمی توان به نقشه های ارائه شده که متعلق به ۵ سال پیش هستند برای به دست آوردن الگوی مصرف انرژی اعتماد کرد، به همین دلیل باید مرکزی وجود داشته باشد تا اطلاعات روزانه را در اختیار کاربران قرار بدهد.

در ماهواره Suomi NPP، مادون قرمز برای تصویر برداری از پرتو های نور در شب قرار داده شده است تا کیفیت عکس ها در صورت وجود نور کم پایین نباشد. این دستگاه قادر به تشخیص فوتون های نور در ۲۲ طول موج متفاوت است.

در تصویر ارائه شده از اروپا به راحتی می توان کوه های پوشیده از برف نروژ را مشاهده کرد:

ناسا برای اولین بار عکس‌هایی از شب‌های زمین ارائه داد

در این تصاویر از تکنولوژی های بسیار پیشرفته ای استفاده شده است تا ابرها و نور ماه و پوشش های گیاهی هر فصل از بین رفته و تصاویر به صورت واضح در اختیار ما قرار گرفته است و به راحتی می توان اجزای قاره ها را در هر عکس تشخیص داد. با پیشرفت های عظیم در زمینه عکس برداری هوایی به زودی شاهد عکس هایی از سطح زمین خواهیم بود که در آن حتی می توان قایقی که در یک رودخانه در حال حرکت است را هم دید.

با توجه به پیشرفت تصاویر و فناوری VIIRS در تصویر برداری، می توان حوادث طبیعی مانند طوفان ها، زلزه، سونامی و هر حادثه دیگری را در تصاویر دید، این توضیحات از طرف Miguel Román، فضانورد تیم تحقیقاتی ناسا ارائه شده است.

به وسیله نقشه های ارائه شده می توان به وضوح تغییرات فصلی و هم چنین الگوهای مهاجرت را به وضوح مشاهده کرد. هم چنین می توان الگو های تغییرات اقتصادی و برق نیز نظارت داشت.

ماهواره Suomi NPP می تواند در هر شبانه روز بر روی نوار ۳۰۰۰ کیلومتری (۱۸۶۵ مایل) تصاویر را تهیه می کند.

در عکس زیر می توان به وضوح مرز آمریکا، استخراج معادن و نور ناشی از معادن را مشاهده کرد.:

ناسا برای اولین بار عکس‌هایی از شب‌های زمین ارائه داد

در عکس زیر می توان سرزمین مصر را مشاهده کرد:

ناسا برای اولین بار عکس‌هایی از شب‌های زمین ارائه داد

در واقع این پروژه محصول و کار مشترک سازمان های ناسا،National Oceanic و Atmospheric Administration (NOAA) بوده است و باید از هر سه سازمان قدردان بود که تصاویر زیبا و در عین حال کاربردی را ارائه داده اند.

اگر به سایت ناسا مراجعه کنید می توانید عکس هایی را که در برخی از بخش های زمین در سال ۲۰۱۲ گرفته شده است و دوباره این عکس ها در سال ۲۰۱۶ گرفته شده است را مشاهده کنید و تفاوت های الگوی مصرفی را در کشور های پرجمعیتی مثل هند را به وضوح مشاهده کنید. اگر به نقشه شیکاگو نیز نگاهی بیندازید بدون شک متعجب خواهید شد که در این چند سال کوتاه چه تغییراتی در الگوی مصرفی و مهاجرتی پدید آمده است.

ناسا حتی عکس کاملی نیز از کرده زمین منتشر کرده است و به خوبی می توان در این عکس قاره ها و جای آن ها را تشخیص داد.

ناسا برای اولین بار عکس‌هایی از شب‌های زمین ارائه داد

به روز رسانی های اخیر ناسا نیز در آخرین مراحل خود به سر می برند و به استفاده از این به روز رسانی ها می توان الگوی آب شدن یخ های قطبی را نیز مشاهده کرد، ارزیابی تأثیر جنگ، آلودگی های نوری و بسیاری از موارد دیگر در این زمینه قابل بررسی است. با استفاده از تصاویر جدید ناسا کشورها می توانند بررسی هایی برای اصلاح الگوی مصرف انرژی خود ارائه دهند.

در ادامه مشاهده ویدئویی کوتاه در این زمینه خالی از لطف نیست:

ارسال نظر