استفاده از اشعه مادون قرمز در تشخیص عفونت گوش

محققان دانشگاه MIT، دستگاه جدید معاینه گوشی ساخته‌اند که از نور مادون قرمز استفاده می‌کند و می‌تواند تشخیص عفونت گوش را بهبود دهد و از تجویز آنتی بیوتیک‌های غیرضروری جلوگیری کند.

استفاده از اشعه مادون قرمز در تشخیص عفونت گوش

به گزارش کلیک، محققان دانشگاه MIT توانسته‌اند دستگاهی جدید بسازند که توانایی پزشک را در تشخیص دقیق‌تر عفونت گوش بهبود بخشد.

این دستگاه می‌تواند تقریبا دو میلیون مورد از تشخیص‌های اشتباه که منجر به تجویز داروی نادرست و آنتی بیوتیک‌های غیر ضروری می‌شوند را کاهش دهند. قابل ذکر است که تجویزهای بیش از حد یکی از دلایل عمده مقاومت به آنتی بیوتیک در نظر گرفته شده است.

دستگاه جدید در مرحله پایش است و انتظار می‌رود که شبیه به دستگاه‌های معاینه گوش کنونی عمل کند.

امروزه دستگاه‌های بسیاری برای معاینه گوش وجود دارند که به پزشکان کمک می‌کنند که عفونت گوش را تشخیص دهند، اما این دستگاه جدید، برخلاف دستگاه‌های معمولی با استفاده از نور مرئی و فقط با مشاهده چند میلیمتر از بافت داخلی گوش کار می‌کند. دستگاه جدید از نور مادون قرمز با طول موج کوتاه که نفوذ زیادی دارد استفاده می‌کند.

یکی از نشانه‌های تشخیصی واضح و روشن عفونت گوش، تجمع مایعات در پشت پرده گوش است. ولی با استفاده از دستگاه‌های معاینه گوش معمولی نمی‌تواند به بافت نفوذ عمیقی داشته باشد تا به اندازه کافی از وجود تجمع مایعات اطلاع دهد. تجهیزات تشخیصی گران‌تری نیز وجود دارند که اطلاعات بیشتری برای تشخیص قطعی ارائه می‌دهند ولی این تجهیزات فقط در مطب پزشکان متخصص وجود دارند که البته معمولا در گام اول به این متخصصان رجوع نمی‌شود.

در بسیاری از اوقات پزشکان پنچاه پنجاه حدس می‌زنند که در پشت پرده گوش مایع جمع شده است.ولی اگر واقعا آنجا مایع نباشد، بنابراین هیچ شانسی برای عفونت وجود ندارد. یکی از محدودیت‌های فناوری‌های موجود این است که شما نمی‌توانید پرده گوش را ببینید، بنابراین نمی‌توانید به آسانی تجمع مایع را ببینید. اما پرده گوش در دستگاه جدید با شفافیت کامل دیده می‌شود.

در حالی که سیستم‌های پیشترفته‌ای توسعه داده شده است که می‌توانند قسمت‌های عمیق‌تر گوش را ببینند، اما خیلی مورد پذیرش پزشکان قرار نگرفته‌اند. این سیستم‌ها، پزشکان را مجبور به استفاده از فناوری‌های جدید می‌کند که با آن‌ها آشنا نیستند و برخی از این دستگاه‌ها نیاز به یک شنوایی سنج آموزش دیده دارد که همیشه در دسترس نیست. بناراین تیم پژوهشی این دستگاه جدید، تلاش کرده است که دستگاهی شبیه به دستگاه معاینه گوش یا otoscope که معمول و آشنا است طراحی کنند. هدف تیم طراح این بوده است که دستگاهی بسازند که نیاز به آموزش زیادی نداشته باشد.

otoscope

تحقیقات نشان می‌دهد که سالیانه هشت میلیون کودک در آمریکا به عفونت گوش میانی مبتلا می‌شوند و حدود ۸۰ درصد از نوجوانان تا سن سه سالگی یک بار تشخیص عفونت گوش میانی داشته‌اند. اما فقط در ۵۱ درصد از تشخیص‌ها، تشخیص صحیح بوده است.

حدود چهار میلیون تشخیص نادرست به طور تساوی به تشخیص عفونت یا عدم عفونت تقسیم می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که هر ساله، برای حدود دو میلیون کودک، تشخیص نادرست ابتلا به عفونت گوش ثبت شده است و کودک آنتی بیوتیک‌هایی مصرف می‌کند که واقعا برای او ضروری نیست. زمانی که پزشکان ابتلا به عفونت را تشخیص دادند، باید بتوانند عفونت باکتریایی یا ویروسی را از هم تمییز دهند که این دستگاه به آن‌ها در این مورد کمکی نمی‌کند ولی می‌تواند سرنخ‌هایی به پزشکان بدهد.

پس از آزمایش موفقیت‌آمیز در ده فرد بالغ، تیم پژوهشی MIT در حال آزمایش دستگاه بر روی کودکان است . با فرض اینکه همه چیز خوب پیش برود، تیم امیدوار است که بتوانند صحت نتایج تشخیصی را تایید کنند و دستگاه به مرحله تجاری‌سازی برسد.

قیمت نهایی این دستگاه بستگی به هزینه سیستم تصویربرداری مادون قرمز دارد که البته کاربردهای زیادی هم دارد که از آن جمله می‌توان به اتومبیل‌های خود راننده گوگل اشاره کرد. دستگاه‌های تصویربرداری مادون قرمز ابتدا با هدف استفاده نظامی ساخته شد که در سال‌های اخیر هزینه آن بسیار پایین آمده است. بنابراین احتمال اینکه هزینه دستگاه جدید تشخیص عفونت پایین باشد زیاد است.

ارسال نظر