روش های جدید حفاظت از استیل در صنعت ساختمان جهان

استفاده از پانل های استیلی در نمای ساختمان یکی از روش های زیبا سازی ساختمان ها در سراسر دنیا است. اما از آن جایی که این لایه های فلزی نیاز به محافظت در مقابل شرایط آب و هوایی مثل سرما و گرمای بیش از حد و  حتی حفاظت در برابر اصوات دارند، دانشمندان روش هایی برای حفاظت از آن ها ابداع کرده اند.

روش های جدید حفاظت از استیل در صنعت ساختمان جهان

به گزارش کلیک ، با وجود استفاده از پانل های استیلی در نمای ساختمان، نگهداری از این پانل ها اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. هر ماده ای شرایط نگهداری و حفاظت منحصر به فرد خود را دارد و استیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. به خصوص اینکه در فلزات امکان ایجاد زنگ زدگی و آسیب پذیری در برابر خوردگی وجود دارد. خوشبختانه روش های زیادی برای حفاظت در فلزات در برابر انواع آسیب ها ابداع شده است که همگی مؤثر و کار آمد بوده اند.

یکی از این روش ها رنگ کردن این پانل های استیلی با استفاده از رنگ های جلوگیری کننده از زنگ زدگی یا همان ضد زنگ است. اما استفاده از آخرین تکنولوژی ها در استفاده از رنگ به عنوان لایه محافظتی یکی از روش های مدرن و پیشرفته امروزی است. اما اکثر مهندسان برای ایجاد محافظت بیشتر برای فلزات از پوشش گالوانیزه برای آن ها استفاده می کنند.

گالوانیزه کردن در واقع به روندی گفته می شود که در آن با استفاده از روش های شیب گرم، ورق استیل در داخل زینک مذاب فرو برده می شود. پوپ گالوانیزه ایجاد شده توسط زینک بر روی فلز به هیچ عنوان از بین نمی رود و احتمال آسیب پذیری آن بر خلاف پوشش های رنگی به صفر می رسد. در واقع زینک نیز نوعی فلز است که با پانل فلزی که بر روی آن قرار می گیرد یک پانل فلزی متصل به هم را ایجاد می نماید.

زینک به دو روش از پانل فلزی حفاظت می کند، اولین روش به عنوان یک لایه مانع فیزیکی. در این حالت هیچ گونه ماده ای مثل آب نمی تواند به فلز نفوذ پیدا کند زیرا پانل فلزی با زینک پوشیده شده است.

روش دوم نیز به دلیلی گالوانیزه شدن است. در واقع گالوانیزه شدن فرآیندی است که هنگام تماس دو فلز از دو جنس مختلف با یکدیگر در حضور یک سیال رسانا به نام الکترولیت رخ می دهد. یکی از این فلزات الکترون های خود را به فلز دیگر می دهد و در نتیجه همان جریان الکتریکی که ما از باتری ها می گیریم به وجود می آید.

در یک یادداشت تاریخی کشف شده، آمده است که نام گالوانیزه از لوییجی گالوانی گرفته شده است. این فرد یکی از فیزیکدانان مشهور در قرن ۱۸ میلادی بوده است. این فرد همچنین یکی از اولین افرادی بوده است که جریان الکتریسیته را کشف کرده است. همکار وی الساندرو ولتا اولین فردی بوده است که باتری های الکتریکی را تولید کرده است و نام فرآیندی که در باتری ها برای تولید الکترون ها رخ می داده است را به افتخار دوستش و کشف وی گالوانیزه شدن نامیده است.

وقتی که فرآینده گالوانیزه شدن رخ می دهد، فلزی که الکترون ها خود را آزاد کرده است از فلز مقابل خود حفاظت می کند و در واقع به نوعی قربانی آن می شود اما در عوض با مرور زمان مقاوم تر می شود. فلزی که الکترون های آزاد شده را به دیگری می کند آنود نامیده می شود و فلزی که الکترون آزاد شده را دریافت می کند کاتد نامیده می شود. اینکه کدام یکی از فلزات الکترون آزاد می کند و کدام یکی الکترون دریافت می نماید به شدت بستگی چیدمان مولکولی آن ها دارد. در واقع جدول استانداردی وجود دارد که در آن نشان داده شده است در جفت های فلزی کدام فلز الکترون آزاد می کند و کدام فلز الکترون دریافت می کند. در خصوص فلز استیل و زینک در دسته فلزات آزاد کننده الکترون قرار می گیرد.

تصویر متن

در پانل های استیل گالوانیزه شده، اگر هم لایه محافظ که همان زینک است و لایه رنگ خراشیده شوند‌ و فلز در مجاورت المان های دیگری مثل آب قرار گیرد در این صورت سلول های گالوانیزه ایجاد می شوند. وجود آب باعث افزایش عکس العمل می شود. زینک مانند یک آنود قربانی شده در بخش های خراشیده شده عمل می کند. در واقع در این قسمت الکترون هایی ار آزاد می کند و باعث می شود تا از استیل محافظت به عمل آید.

هر چند به محض آسیب دیدن این پوشش گالوانیزه می بایست عملیات ترمیم به سرعت انجام شود تا پانل استیل آسیب زیادی نبیند.

اما در سال های اخیر برای پوشش پانل های استیلی از ترکیب دو فلز آلومینیوم و زینک استفاده می شود که به آن AZ-50 یا az-55 گفته می شود. در این نوع پوشش ها از ۵۵ درصد فلز آلومینیوم به همراه ۴۳٫۵ درصد فلز زینک و ۱٫۶ درصد سیلیکون استفاده می شود. در واقع ترکیب آلومینیوم و زینک میزان ماندگاری پانل استیل را بسیار بیشتر می کند زیرا اکسید آلومینیوم بسیار سخت تر از اکسید زینک است. در صورتی که لایه محافظتی که ترکیب آلومینیوم و زینک است خراشیده شود این بار نیز زینک به عنوان فلز قربانی عمل می کند و الکترون آزاد می کند تا از استیل حفاظت کند. و آلومینیوم به حالت خود باقی می ماند . در واقع با این روش استحکام پوشش بیشتر می شود و از این رو روش های جدید یعنی بکار گیری ترکیب زینک و آلومینیوم بسیار بسیار بهتر از روش های سنتی گالوانیزه کردن جواب داده است.

از آن روش ها بیشتر برای نمای ساختمان هایی در مجاورت دریا قرار دارند استفاده می شود. زیرا رطوبت در این مناطق زیاد است و از این رو استفاده از پوشش گالوانیزه برای نمای استیلی آن ها بسیار مناسب است.

ارسال نظر