تکنیک جدید تبدیل پوست به سلول های مغزی

محققان روش جدیدی ابداع کرده اند که با استفاده از آن می توان سلول های پوستی را به سلول های بنیادی چند ظرفیتی ای که برای تبدیل شدن به میکروگلیا مغز برنامه ریزی شده اند تبدیل کرد. سلول های میکرو گلیا نقش بسیار مهمی در آسیب های مغزی مانند آلزایمر ایفا می کنند. مطالعه روی آن ها به درمان بیماری ها کمک می کند.

تکنیک جدید تبدیل پوست به سلول های مغزی

به گزارش کلیک، مغز یکی از حیاتی ترین ارگان های بدن است و آسیب به آن یا تحلیل رفتنش با افزایش سن، می تواند بر کیفیت زندگی افراد تاثیر مستقیم بگذارد.امروزه آسیب های عصبی جزو مخرب ترین بیماری ها به شمار می روند و درمانشان نیز بسیار دشوار یا غیرممکن است. یکی از این بیماری ها، آلزایمر است. معمولا تحقیقات مربوط به آلزایمر روی سلول های مغزی موش انجام می گیرند. اما اخیرا متخصصان اعصاب دانشگاه کالیفرنیا روشی را برای درک بهتر ضایعه های عصبی ابداع کرده اند که ، استفاده از سلول های انسان به جای سلول های حیوانات را در تحقیقات ممکن می کند.

در مطالعات آن ها که در مجله ی Neuron منتشر شد محققان روشی یافته اند که با استفاده از آن می توان سلول های پوست انسان را به سلول های بنیادی تبدیل کرد و سپس با برنامه ریزی، سلول های بنیادی را به میکروگلیا تغییر داد. ۱۰ تا ۱۵ درصد از مغز را سلول های میکروگلیا تشکیل می دهد. این سلول ها مسئول برداشتن سلول های مرده و آسیب دیده ی مغز و ایجاد التهاب در مغز هستند. سلول های میکروگلیا نقش مهمی را در رشد مغز و رفع آسیب های مغزی ایفا می کنند.

تکنیک جدید تبدیل پوست به سلول های مغزی

Mathew Blurton Jones محقق مرکز عصب شناسی دانشگاه کالیفرنیا میگوید: میکروگلیا نقش مهمی را در بیماری آلزایمر و سایر بیماری های سیستم عصبی مرکزی ایفا می کند. تحقیقات جدید نشان می دهند که ژن تازه کشف شده ی مسئول آلزایمر، در رفتار میکروگلیا اثر می گذارد. با استفاده از سلول های میکروگلیا می توانیم درباره این ژن ها اطلاعات کسب کنیم و شانس درمان بیماری ها را افزایش دهیم.

در این متد جدید، سلول های پوستی توسط بیماران مراجعه کننده به مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر دانشگاه کالیفرنیا اهدا شد. این سلول های پوستی اولین سلول هایی بودند که طی پروسه های ژنتیکی به سلول های بنیادی چندظرفیتی تبدیل شدند. در این روند، عملکرد سلول های بالغ به حالت جنینی باز می گردد و به آن ها اجازه می دهد به انواع دیگری از سلول ها تبدیل شوند. سپس سلول های بنیادی چند ظرفیتی در محیطی که مناسب برای رشد میکروگلیا است قرار داده می شوند و این محیط باعث می شود که به سلول های مغزی تمایز پیدا کنند. Wayne Poon یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا می گوید: این روش ابداعی راه بسیار ارزشمندی برای شبیه سازی قدرتمند بیماری های مغزی را ایجاد می کند که می تواند منجر به کشف راه های درمانی شود. محقق دیگری به نام Edsel Abud که در همین زمینه فعالیت می کند اذعان داشت که این یک روش جدید با بازدهی بالاست که امکان فهمیدن نقش التهاب سیستم عصبی در بیماری آلزایمر را ایجاد می کند.

به بیان دیگر، با استفاده از سلول های انسان به جای سلول های موش محققان ابزاری بهتر و مطمئن تر برای انجام تحقیقات روی بیماری های سیستم عصبی خواهند داشت که در این صورت روش های هدف مندتری نیز برای درمان این بیماری ها یافت خواهد شد. در مورد بیماری آلزایمر، محققان تعاملات فیزیکی و ژنتیکی سلول های میکروگلیا را در حالت پاتولوژیک بررسی می کنند. Abud اضافه کرد: این مطالعات اطلاعات بهتری برای استراتژی های درمانی هدف مند در اختیار ما قرار می دهد. محققان اکنون از این سلول های میکروگلیال در مدل های سه بعدی مغز استفاده میکنند. هدف، فهمیدن نحوه ی تعامل میکروگلیا با سایر سلول های مغز است و اینکه چگونه این تعاملات باعث به وجود آمدن بیماری آلزایمر و سایر آسیب های مغزی می شوند. همه ی این کار ها به دلیل ایجاد سلول های بنیادی برنامه ریزی شده امکان پذیر شده اند. مسلما این تحقیق یکی از نمونه های تغییری است که سلول های بنیادی در پزشکی ایجاد کرده اند.

ارسال نظر