روشی برای پیش بینی موج های گرما دو ماه قبل از وقوع

محققان به تازگی توانسته اند روشی مطمئن برای تشخیص موج های گرما چند هفته پیش از وقوع آن ها پیدا کنند.

روشی برای پیش بینی موج های گرما دو ماه قبل از وقوع

به گزارش کلیک، به لطف فناوری جدید پیش بینی می توان موج های گرما را دو ماه پیش از وقوع پیش گویی کرد. این فناوری بهبود یافته پیش بینی از الگوهای آب و هوایی، دمای هوا و یا معیارهای آب و هوا مشابه استفاده نمی کند. در عوض متکی به منبع داده های غیر معمول متکی است. (دمای اقیانوس آرام شمالی)

در مطالعه ای که این هفته در مجله Geoscience منتشر شد محققان مرکز ملی تحقیقات جوی توضیح دادند که چگونه دمای سطح اقیانوس ممکن است با موج گرما ارتباط داشته باشد. محققان با بررسی اطلاعات آب و هوا از شرق ایالات متحده آمریکا بین سال های ۱۹۸۲ و ۲۰۱۵ شروع کردند. سپس روزهای سوزان و بسیار گرم تابستان را شناسایی کردند. این روزها ۱۲ درجه گرم تر از میانگین دما در تابستان بودند و این داده ها را با دمای سطح اقیانوس آرام شمالی در طول همین دوره هوای گرم مقایسه کردند.

به سرعت مشخص شد که افزایش دما در سطح اقیانوس با موج های گرما بعدی در ارتباط بود.

کارن مک کینون محقق فوق دکترا و نویسنده اصلی از مرکز ملی تحقیقات جوی اعلام کرد: این الگوی برای ما واقعا به وضوح مشخص شد. نه تنها کشف این الگوی بسیار آسان بود، بلکه تا هفت هفته قبل از وقوع موج گرما در سواحل شرق قابل مشاهده بود. محققان مطمئن نیستید که چطور افزایش دمای سطح اقیانوس آرام می تواند در آب و هوا سواحل شرقی تاثیر بگذارد، اما برخی از دانشمندان بر این باورند که این اتفاق به دلیل اثر متقابل بین آب اقیانوس و جریان باد جت استریم می باشد.

با مدل های فعلی امواج گرما را تنها چند روز قبل از وقوع می توان پیش بینی کرد،. ابزار های پیش بینی آب و هوا که اکنون در دسترس است به تشخیص موج های گرما کمک نمی کند، آنها تنها روند کلی آب و هوا را ارائه می دهند و درجه حرارت زیاد را شامل نمی شوند. قابلیت پیش بینی موج های گرما می تواند برای کشاورزان، مسئولان شهری و برنامه ریزان موقعیت های اضطراری که با محصولات از دست رفته بر اثر گرمای شدید، افزایش انرژی مورد نیاز و بیماری های ناشی از گرما مقابله می کنند بسیار مفید باشد.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر