جدیدترین فناوری سوخت پاک در BMW

خودروی M4 GTS شرکت BMW اولین محصول دارای سیستم تزریق آب محسوب می شد، که یک مدل تعداد محدود و با قیمت میلیونی بود. GTS فوراً به طور کامل به فروش رفت، اما برنامه ریزی شده تا فناوری ذخیره سوخت این اتومبیل در سال های آینده به تدریج در خودروهای های ارزان قیمت تر نیز به کار گرفته شود.

جدیدترین فناوری سوخت پاک در BMW

به گزارش کلیک، شرکت آلمانی تولید کننده قطعات Bosch در تلاش است تا سیستم تزریق آب را به تولید انبوه برساند. و اگرچه این سیستم در درجه اول کمک کرد تا موتور احتراق داخلی ۶ سیلندر توربو شارژ ۳ لیتری M4 GTS نیروی بیشتری تولید کند، اما مهندسان Bosch اظهار می کنند که این موتور تا ۱۳ درصد قابلیت افزایش عملکرد دارد، در حالی که انتشار CO2 را نیز تا ۴ درصد کاهش می دهد.
سیستم تزریق آب می تواند برای همه نوع خودرو استفاده شود، اگرچه فابیانا پیاتزا، مدیر پروژه Bosch، به مجله بریتانیایی Autocar گفته است که این سیستم وقتی بهترین عملکرد را دارد که بر روی یک موتور با خروجی بیش از ۱۰۷ اسب بخار برای هر لیتر جابه جایی سوخت در پیستون نصب شود.

به زبان ساده، یک سیستم تزریق آب یک تزریق مناسب و دقیق آب به درون مانیفلد ورودی انجام می دهد. وقتی آب تبخیر می شود انرژی را از اطراف خود خارج می کند و دمای هوای ورودی را تا بیش از ۸۰ درجه فارنهایت کاهش می دهد. این فرآیند میزان مصرف سوخت و انتشار گاز CO2 را کاهش می دهد و گشتاور و قدرت را بهبود می بخشد.
این سیستم آن چنان که در ابتدا به نظر می رسد پیچیده نیست. آن از یک مخزن ضد یخ با ظرفیت ۱٫۳ گالون در صندوق عقب، یک پمپ، سوپاپ ها و جعبه حسگرها تشکیل شده است. قطعات نیاز به نگهداری ندارند اما مخزن آن باید هر چند وقت پر شود. این موتور با مخزن خالی هم کار می کند، اما نیروی کمتری تولید کرده و گاز CO2 بیشتری منتشر می کند.

Bosch انتظار دارد تا اولین سری از خودروهای دارای سیستم تزریق آب در سال ۲۰۱۹ عرضه شوند.
مارتین فورن مایر، سرپرست پروژه اعلام کرده، " ما با خودروسازان اصلی در ارتباط بوده ایم، اما در این مرحله نمی توانیم به جزئییات بیشتری درباره آن اشاره کنیم. اما می توانیم بگوییم که انتظار داریم تا این سیستم در سال ۲۰۱۹ به تولید انبوه برسد."
شرکت BMW در تولید این سیستم همکاری کرده است بنابراین منطقی است که تصور کنیم این شرکت یکی از اولین برندهای استفاده کننده از این سیستم خواهد بود. با این وجود، Bosch آزاد است تا لیسانس آن را به هرکسی که تمایل به خرید آن داشته باشد واگذار کند. اگر BMW از سیستم تزریق آب استفاده کند، انتظار می رود که رقبای او یعنی Mercedes-Benz و Audi نیز بلافاصله از او پیروی کنند.

ارسال نظر