مقایسه هواوی نوا 3e با گلکسی A8 2018

رسانه کلیک - نوا 3e میان رده جدید هواوی است که به تازگی با قیمت مناسب و امکانات فراوان روانه بازار شده است. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه نوا 3e با گلکسی 2018 A8 بپردازیم تا با قدرت هر یک در بخش‌های مختلف بیشتر آشنا شویم. همراه ما باشید.

مقایسه هواوی نوا 3e با گلکسی A8 2018

بعد از بررسی‌های فراوان هواوی نوا 3e در زمینه‌های مختلف، تصمیم گرفتیم تا این مدل را با جدیدترین میان رده عرضه شده توسط سامسونگ مقایسه کنیم. از آن جایی که هر دو کمپانی هواوی و سامسونگ در بازار میان رده‌ها بسیار فعال هستند، به نظر با یک رقابت جنجالی در این مقاله مواجه خواهیم شد ( بررسی تخصصی گوشی هواوی نوا 3e؛ پرچمداری در لباس میان رده! ). مقایسه نوا 3e با گلکسی A8 2018 را در ادامه دنبال کنید.

مشخصات

هواوی نوا 3e سامسونگ گلکسی A8 2018
شبکه GSM / HSPA / LTE GSM / HSPA / LTE
ابعاد 148.6 در 71.2 در 7.4 میلیمتر 149.2 در 70.6 در 8.4 میلیمتر
وزن 145 گرم 172 گرم
جنس بدنه شیشه شیشه
اندازه نمایشگر 5.84 اینج 5.6 اینچ
نسبت تصویری 19:9 18.5:9
نوع پنل LTPS IPS LCD سوپر امولد
رزولوشن فول اچ دی پلاس فول اچ دی پلاس
چگالی پیکسلی 432 پیکسل در هر اینچ 441 پیکسل در هر اینچ
نسبت نمایشگر به بدنه 80.5 درصد 75.6 درصد
نوع دوربین دوگانه تکی
رزولوشن دوربین 16+2 مگاپیکسل 16 مگاپیکسل
گشودگی دیافراگم دوربین F/2.2 F/1.7
رزولوشن دوربین سلفی 16 مگاپیکسل 16 مگاپیکسل
گشودگی دیافراگم دوربین سلفی F/2.0 F/1.9
پردازنده 8 هسته‌ای 8 هسته‌ای
فرکانس پردازنده 4 هسته 2.36 گیگاهرتز+4 هسته 1.7 گیگاهرتز 2 هسته 2.2 گیگاهرتز+6 هسته 1.6 گیگاهرتز
چیپست کایرین 659 اگزینوش 7885
حافظه داخلی 32/64 گیگابایت 32/64 گیگابایت
رم 4 گیگابایت 4 گیگابایت
پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP2 Mali-G71
سیستم عامل اندروید 8.0 اندروید 7.1.1
رابط کاربری EMUI 8.0 Samsung Exprience
ظرفیت باتری 3000 میلی‌ آمپر 3000 میلی‌ آمپر
دیگر ویژگی‌ها شارژ سریع، حسگر اثر انگشت، فناوری تشخیص چهره، USB Type C شارژ سریع، حسگر اثر انگشت، فناوری تشخیص چهره، USB Type C، IP68

طراحی

از نظر ظاهری دو گوشی نوا 3e و گلکسی A8 2018 شباهت زیادی به گوشی‌های پرچمدار دارند. این قضیه در مورد نوا 3e بیشتر صدق کرده و طراحی این گوشی بسیار شبیه به پرچمدار جدید هواوی یعنی P20 است. نمایشگر FullView هواوی که اکنون با یک ناچ کوچک در بخش بالایی همراه بوده، بیشتر فضای جلویی نوا 3e را پوشانده است؛ به طوری که در این بخش شاهد کمترین حاشیه‌‌ها در اطراف صفحه نمایش هستیم. سامسونگ در گلکسی 2018 A8 از نمایشگر Infinity بهره گرفته که برخلاف نوا 3e، حاشیه‌های بیشتری مخصوصا در دو بخش بالایی و پایینی دارد. این حاشیه‌های زیاد باعث شده تا با وجود نمایشگر کوچکتر در میان رده سامسونگ، شاهد افزایش طول آن نسبت به نوا 3e باشیم و بدین ترتیب قرار گیری در دست برای کاربر کمی دشوار گردد. علاوه بر این‌‌‌ها گلکسی 2018 A8 سامسونگ، یک میلی متر ضخامت بیشتر و چیزی حدود 30 گرم وزن بالاتر نسبت به هواوی نوا 3e دارد که بر خوش دستی گوشی تاثیر منفی گذاشته است.

در بخش پشتی هر دو مدل شاهد بدنه شیشه‌ای با کیفیتی هستیم. البته شیشه‌ای که هواوی برای نوا 3e استفاده کرده، شفاف‌تر از آن چیزی است که در 2018 A8 می‌بینیم و با عمکلرد آینه‌ای، حین برخورد نور، جلوه بسیار زیبایی به خود می‌گیرد. ( بررسی تخصصی گلکسی A8 2018؛ پرچمدار میان رده‌ها! )

قاب پشتی هر دو دستگاه، لنز دوربین (در نوا 3e دوربین دوگانه)، فلاش LED و سنسور اثر انگشت را میزبانی می‌کند و از این نظر کاملا مشابه هم هستند. تنها تفاوت موجود در این قسمت به نحوه چینش این اجزا مربوط می شود. دسترسی به حسگر اثر انگشت در هر دو مدل به آسانی انجام پذیر بوده و تنها نکته‌ای که می‌توان در این قسمت به آن اشاره کرد، نزدیک بودن این اسکنر به لنز دوربین در گلکسی 2018 A8 سامسونگ است که شاید گاهی شما را برای دسترسی دچار اشتباه کند.

دور تا دور هر دو گوشی با فریم فلزی پوشیده شده که بر روی آن شاهد قرار گیری دکمه‌ها، خشاب سیمکارت، پورت USB Type C، میکروفون و اسپیکر هستیم. علاوه بر این‌ها سامسونگ بدنه گلکسی A8 2018 را به شیوه‌ای طراحی کرده تا این گوشی با دریافت گواهی IP68، در برابر آب و گرد و غبار مقاوت بالایی داشته باشد.

صفحه نمایش

هر دو کمپانی سعی کرده‌اند تا به روش خودشان از بهترین نوع نمایشگر برای این دو میان رده جدید استفاده کنند. سامسونگ از نمایشگری با اندازه 5.6 اینچ و نسبت 18.5:9 با نام Infinity Display در گلکسی 2018 A8 استفاده کرده که بر خلاف پرچمدارانش لبه‌های آن به صورت خمیده طراحی نشده است. پنلی که سامسونگ برای این مدل نظر گرفته، طبق معمول از نوع سوپرامولد بوده که کنتراست بالایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و انرژی کم‌تری هم مصرف می‌کند.

در مقابل، هواوی برای نوا 3e سنت شکنی نکرده و دقیقا همان نمایشگر FullView با بریدگی در بخش بالایی را در این میان رده قرار داده است. صفحه نمایش موجود در این گوشی، 5.84 اینچ اندازه داشته و با نسبت تصویری 19:9، بیشتر فضای بخش جلویی دستگاه را پر کرده است. پنلی که هواوی برای این مدل استفاده کرده، LTPS IPS LCD بوده که نسبت به LCD معمولی گرمای کمتری تولید می‌کند و کم‌ مصرف‌تر است.

با توجه به این که نوا 3e حاشیه‌های کمتری در اطراف صفحه نمایش دارد، نسبت نمایشگر به بدنه آن 80.5 درصد محاسبه شده است. در گلکسی 2018 A8 این نسبت 75.6 درصد است.

با مقایسه نوا 3e و گلکسی 2018 A8 در بخش نمایشگر و با توجه به یکسان بودن رزولوشن هر دو مدل، می‌توان متوجه عملکرد مشابه این دو میان رده از نظر کیفیت شد. در میان رده سامسونگ شاهد کنتراست بالا و غلیظ بودن رنگ‌های به نمایش گذاشته شده هستیم. این در حالی است که نمایشگر نوا 3e رنگ‌ها را خنک‌تر و با نزدیکی بیشتر به واقعیت نمایش می‌دهد.

هر دو گوشی ویژگی‌های نرم افزاری متعددی را در بخش نمایشگر به کاربر ارایه می‌دهند که وجودشان می‌تواند بسیار کابردی باشد. برای مثال توسط قابلیت AlwaysOn Display در گلکسی A8 2018، می‌توان بدون روشن کردن دستگاه به اطلاعات زمانی و اعلانات دسترسی داشت. در نوا 3e هم شاهد قابلیت‌هایی چون Eye Comfort، تغییر رزولوشن و تعدادی دیگر از این موارد هستیم.

دوربین

دوربین یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی است که تفاوت زیادی را بین دو مدل نوا 3e و گلکسی 2018 A8 ایجاد کرده است. هواوی طبق معمول در این بخش برای نوا 3e چیزی کم نگذاشته و در این میان رده شاهد دوربین دوگانه هستیم. با توجه به این نوع دوربین، توانایی عکاسی پرتره و کلی قابلیت دیگر به این تلفن هوشمند اضافه شده است. رزولوشن سنسور اصلی دوربین این میان رده، 16 مگاپیکسل بوده که در کنار سنسور دوم با رزولوشن 2 مگاپیکسل فعالیت می‌کند.

اما در گلکسی 2018 A8 سامسونگ، همچنان شاهد یک دوربین تک لنز هستیم که در آن خبری از ویژگی‌هایی که دوربین دوگانه به کاربر ارایه می‌کند، نیست. رزولوشنی که سامسونگ برای این دوربین در نظر گرفته، 16 مگاپیکسل است.

در بخش دوربین سلفی، برای هر دو مدل از رزولوشن 16 مگاپیکسل استفاده شده است. فلاش LED هم در نوا 3e و گلکسی 2018 A8 موجود بوده تا عکاسی در محیط‌های تاریک آسان‌تر شود. فیلمبرداری فول اچ دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه دیگر توانایی نوا 3e و گلکسی 2018 A8 در این بخش است.

با مقایسه نوا 3e و گلکسی 2018 A8 از نظر عملکرد دوربین در واقعیت، بدون شک میان رده هواوی در این بخش بهتر ظاهر شده و با ارایه قابلیت های جذابی که به لطف بهره گیری از دو لنز در آن موجود بوده، تجربه بسیار خوبی از عکاسی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در ادامه برای مقایسه نوا 3e و گلکسی A8 2018 از نظر کیفیت دوربین، به تصاویر ثبت شده توسط این دو گوشی توجه کنید.

سخت افزار

سامسونگ و هواوی در زمینه تولید چیپست خودکفا هستند و در تولیدات این دو کمپانی شاهد تراشه‌های اختصاصی ساخته شده توسط خودشان هستیم. کایرین 659 چیپستی است که هواوی برای نوا 3e در نظر گرفته است. بر روی این چیپست، پردازنده قدرتمندی با 8 هسته فعال قرار گرفته است. Mali-T830 MP2 هم در این بخش مسئولیت رسیدگی به نیازهای گرافیکی کاربر در دستگاه را بر عهده دارد.

در مقابل، اگزینوس 7885 چیپست در نظر گرفته شده برای گلکسی 2018 A8 سامسونگ بوده که یک پردازنده 8 هسته‌ای بر روی آن قرار گرفته است. Mali-G71 هم به عنوان پردازنده گرافیکی در این میان رده حضور دارد.

هر دو مدل با دو حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایت به بازار عرضه شده‌اند و همچنین از کارت حافظه micro SD پشتیبانی می‌کنند. رمی که سامسونگ و هواوی برای این دو گوشی در نظر گرفته، 4 گیگابایت است.

با مقایسه نوا 3e و گلکسی 2018 A8 در بخش سخت افزار، می‌توان متوجه شد که هر دو مدل عملکرد مشابهی در این زمینه دارند و با توجه به میان رده بودنشان، عملکرد راضی کننده‌ای را از خودشان نشان می‌دهند.

نرم افزار

با توجه به این که نوا 3e دیرتر از گلکسی A8 2018 معرفی شد، از اندروید اوریو در آن استفاده شده است. این در حالی است که میان رده سامسونگ از اندروید 7.1.1 که نسخه قدیمی‌تری بوده، بهره برده است. به روزتر بودن نوا 3e در این بخش به معنای قابلیت‌ بیشتر و امنیت بالاتر خواهد بود.

هر دو مدل از رابط کاربری اختصاصی سازندگانشان بهره برده‌اند و خبری از ظاهر اندروید خام در این دو گوشی نیست. هواوی از EMUI 8.0 که جدیدترین نسخه از رابط کاربری حرفه‌ای خودش بوده در نوا 3e استفاده کرده است. در این رابط کاربری قابلیت‌های نرم افزاری فراوانی موجود بوده و با امکان شخصی سازی در بخش‌های مختلف، دست کاربر را کاملا باز گذاشته است.

مقایسه نوا 3e مقایسه نوا 3e با گلکسی A8 2018؛ رابط کاربری نوا 3e

در گلکسی A8 2018 شاهد رابط کاربری Samsung Experience هستیم. در این رابط سعی شده تا در عین حرفه‌ای بودن، ظاهری ساده و همچنین قابلیت‌های متنوع به کاربر ارایه شود.

به طور کل در مقایسه نوا 3e با گلکسی A8 2018 به این نتیجه رسیدیم که سامسونگ و هواوی از نظر عملکرد نرم افزاری شباهت زیادی به هم دارند و برای انتخاب بهترین در این قسمت، بیشتر بحث سلیقه کاربر مطرح می‌شود.

مقایسه نوا 3e مقایسه نوا 3e با گلکسی A8 2018؛ رابط کاربری گلکسی A8 2018

قابلیت‌های نرم افزاری فروانی در گلکسی A8 2018 موجود بوده که یکی از آن‌ها دستیار صوتی اختصاصی سامسونگ با نام بیکسبی است. این دستیار در رابط کاربری دوربین هم با اسم بیکسبی ویژن قرار گرفته و کمک زیادی به کاربر می‌کند.

در نوا 3e هم شاهد قابلیت‌های نرم افزاری متعدی هستیم. Phone Manager یکی از اپ‌های موجود دراین میان رده بوده که توسط آن می‌توان تک تک فاکتورهای گوشی را بررسی نمود و از این طریق عملکرد دستگاه را زیر نظر گرفت. تعویض تم، Split Screen و کار با یک دست، از دیگر ویژگی‌های نرم فازاری نوا 3e هستند.

امنیت

سامسونگ و هواوی برای تامین امنیت میان رده‌های جدیدشان از سنسور اثر انگشت استفاده کرده‌اند. سنسور اثر انگشت در هر دو مدل بر روی قاب پشتی قرار گرفته و توسط یک دست به راحتی قابل دسترسی و استفاده است.

اما علاوه بر این‌ها، در هر دو مدل شاهد فناوری تشخیص چهره برای بازگشایی قفل دستگاه نیز هستیم. برای استفاده از این قابلیت تنها کافی است یک بار چهره را ثبت نمود و از آن به بعد با قرار دادن چهره مقابل گوشی، قفل دستگاه را باز کرد. این فناوری توسط هر دو دستگاه با کمک دوربین سلفی انجام می‌شود که البته در نوا 3e سریع‌تر از گلکسی A8 2018 عمل می‌کند.

صدا و باتری

در گلکسی A8 2018 یک عدد اسپیکر به صورت مونو در لبه سمت راست گوشی قرار گرفته که از نظر کیفیت و بلندی صدا در رده بسیار خوبی قرار می‌گیرد. در نوا 3e هم یک عدد اسپیکر موجود بوده که صدا را به صورت مونو پخش می‌کند.

خوشبختانه هر دو مدل از جک صوتی 3.5 میلی‌ متری هم پشتیبانی می‌کنند و از این طریق می‌توانید از هدفون‌های معمولی خود برای گوش دادن به موزیک استفاده کنید.

در بخش نرم افزاری صدای هر دو میان رده، شاهد قرار گیری قابلیت‌های کاربردی مختلفی برای بهبود کیفیت صدا هستیم. هواوی از الگوریتم اختصاصی خودش با نام Histen در این بخش استفاده کرده که توسط آن می‌توان به یک منوی خاص برای شخصی سازی‌‌های بیشتر در بخش صدا دست یافت. سامسونگ هم در بخش خاصی از رابط، تنظیماتی را در این زمینه به کاربر ارایه می‌دهد.

با مقایسه نوا 3e و گلکسی A8 2018، متوجه عمکلرد مشابه هر دو در بخش صدا می‌شویم و تفاوت چندان خاصی بین‌شان دیده نمی‌شود. کیفیت صدای پخش شده توسط اسپیکر هر دو مدل در حد قابل قبولی بوده و کاربر را راضی نگه می‌دارد.

در نوا 3e و گلکسی A8 2018 شاهد قرار گیری باتری با ظرفیت یکسان 3000 میلی آمپر هستیم که هر دو از فناوری شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کنند.

علی رغم اینکه هر دو مدل ظرفیت باتری مشابهی دارند، نوا 3e با بهینه سازی‌های هواوی در این بخش، عملکرد بهتری در زمینه شارژدهی داشته و با وجود نمایشگر بزرگتر، مدت زمان بیشتری می‌تواند روشن بماند. البته عملکرد کلی گلکسی A8 2018 در زمینه باتری در حد خوبی بوده، اما در مقایسه با نوا 3e، کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند.

سخن پایانی

نوا 3e هواوی و گلکسی A8 2018 سامسونگ، هر دو از میان رده‌های جذاب موجود در بازار هستند که هر کدام قابلیت‌های متنوعی را به کاربر ارایه می‌دهند. اما از آن جایی که نوا 3e از قیمت پایین‌تری نسبت به میان رده سامسونگ برخوردار بوده و همچنین در برخی بخش‌ها مانند دوربین و طراحی، قدرتمندتر ظاهر شده، در حال حاضر می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای خرید باشد.

نظر شما در رابطه با مقایسه نوا 3e و گلکسی A8 2018 چیست؟

ارسال نظر