کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی انویدیا به بازار می آیند

رسانه کلیک - انویدیا به تازگی به جمع توسعه دهندگان کامپیوتر های مبتنی بر هوش مصنوعی پیوست. بر همین اساس قرار است تا چند سال آینده کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی انویدیا روانه بازار شوند.

کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی انویدیا به بازار می آیند

در چند سال اخیر هوش مصنوعی تبدیل به یکی از مباحث مهم در حوزه فناوری شده است. بر همین اساس کمپانی های بزرگ از جمله انویدیا تصمیم به توسعه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی گرفته اند.

این کمپانی تا پیش از این سرمایه گزاری عظیمی در حوزه توسعه پلتفرم پردازش موازی خود با عنوان کودا (CUDA) کرده بود و حالا توانسته نام 34 سوپرکامپیوتر ارتقا یافته خود را در لیست 500 ابرکامپیوتر قدرتمند و همچنین لیست 20 ابرکامپیوتر بهینه سازی شده در مصرف انرژی با عنوان Green500 بگنجاند.

جن سون هوانگ، مدیر عامل اجرایی انویدیا در کنفرانس Supercomputing سال جاری میلادی (SC 2017) نیز علاوه بر تایید این مسئله اعلام کرده بود که انویدیا تصمیم به توسعه و تولید سیستم های خودران را برای اتومبیل ها دارد. پروژه کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی انویدیا در حقیقت یکی از 10 پروژه برتر در زمینه هوش مصنوعی شناخته می شود.

علاوه بر انویدیا، شرکت های دیگری همچون اینتل و ای ام دی نیز به تازگی تصمیم به توسعه پردازشگرهای گرافیکی قدرتمند مبتنی بر تکنیک های مختلف هوش مصنوعی گرفته اند. بر همین اساس، ای ام دی از همین حالا و در اقدامی رقابت جویانه با انویدیا، از پردازشگرهای گرافیکی مبتنی بر هوش مصنوعی خود با عنوان Radeon Instinct رونمایی کرده است.

نکته مهم در این رویداد این بود که به زودی کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی انویدیا با عنوان SaturnV با نودهای 660 Nvidia DGX-1 ارتقا خواهند یافت. قدرت هر یک از نودها در این ابر کامپیوتر 8 برابر توان Tesla V100s بوده که به طور کل این غول پردازشی از مجموعه کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی انویدیا را قادر به پردازش 600 پتافلاپس با بازدهی FP16 می کند که تا حدودی نزدیک به یک اگزافلاپس خواهد بود. بد نیست بدانید نقطه نهایی برای قدرت پردازشی SaturnV در بازدهی FP64 چهل پتافلاپس است.

انویدیا تصمیم دارد SaturnV را برای توسعه اتومبیل های خودران به کار ببرد. بر همین اساس، این شرکت ادعا کرده که SaturnV یکی از 10 ابر کامپیوتر برتر مبتنی بر هوش مصنوعی در دنیا است که ممکن است با تکامل بخش های پردازشی دیگر عنوان پنجم این لیست را برای خود کسب کند.

انویدیا تصمیم دارد تا با همکاری شرکت آی بی ام یک سوپرکامپیوتر دیگر را برای آزمایشگاه ملی اوکلند توسعه دهد. این سوپر کامپیوتر قرار است بازدهی مبتنی بر هوش مصنوعی تا 3 اگزافلاپس را داشته باشد.

علاوه بر این، انویدیا به تازگی از غول پردازش گرافیکی V100 با ابعاد 815 میلی متر مربع با 21 میلیارد ترانزیستور مجتمع به همراه 16 گیگابایت حافظه رونمایی کرده است. این شرکت اعلام کرده که هدف از تولید این پردازشگر گرافیکی قدرتمند ارائه راه حلی مناسب برای تولید کنندگان تجهیزات خدمات ابری است.

سیستم تراشه آبی در سلوشن های ذخیره سازی هیبریدی ابری شرکت های دل، اچ پی، هواوی، آی بی ام، لنوو و دیگر تولید کنندگان این محصولات نظیر استارت آپ های تجاری و همچنین سازمان های آکادمیک مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیاری از کمپانی های ارائه دهنده ابزارهای پردازش ابری نظیر AWS کمپانی آمازون ، مایکروسافت آژور، گوگل کلاود، علی بابا و تنسنت از همین حالا تصمیم به ارائه روش های پردازش ابری مبتنی بر تکنیک ولتا گرفته اند. در این میان مایکروسافت به تازگی از سرویس های پردازش ابری مبتنی بر تکنیک ولتای خود رونمایی کرده است و در عین حال اندویدیا به عنوان یکی از کمپانی ها رقیب با توسعه قدرتمند CUDA توانسته پشتیبانی از 500 اپلیکیشن را در فریم ورک خود پیاده سازی کند.

ارسال نظر