نگاهی به دو کارت گرافیک جدید GTX 1080 و GTX 1070 کمپانی انویدیا

کمپانی انویدیا (NVIDIA) که یک شرکت شناخته شده در زمینه طراحی و تولید کارت‌های گرافیک محسوب می‌شود به تازگی از دو کارت گرافیک جدید و قدرتمند با نام‌های اختصاصی NVIDIA GeForce GTX 1070 و NVIDIA GeForce GTX 1080 رونمایی کرد.

نگاهی به دو کارت گرافیک جدید GTX 1080 و GTX 1070 کمپانی انویدیا

پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام شرکت آمریکایی انویدیا کنفرانسی اختصاصی را در آستین تگزاس برگزار نمود و طی آن سری جدیدی از کارت گرافیک‌های خود با نام سری GeForce 1000 را معرفی کرد. کارت گرافیک‌های جدید و سری GeForce 1000 انویدیا از میکرو معماری نوپای این شرکت با نام پاسکال (Pascal) بهره‌مند بوده و طی لیتوگرافی ۱۶ نانومتری FinFET تولید می‌شوند. کمپانی انویدیا اشاره داشته که سری کارت گرافیک‌های GeForce 1000 این شرکت دریچه‌ای جدید رو به قدرت پردازش گرافیکی و بهره‌وری انرژی می‌گشایند و در واقع نمایی از آینده کارت گرافیک‌های قدرتمند خواهند بود. بنابراین ظاهرا بحث تنها بر روی قدرت عملکرد این کارت گرافیک‌ها معطوف نشده و مسئله مصرف انرژی و بهره‌وری آن‌ها نیز مورد توجه واقع شده است.

در این راستا شرکت انویدیا دو کارت گرافیک قدرتمند GeForce GTX 1070 و GeForce GTX 1080 را معرفی کرد. هر دو کارت گرافیک نامبرده شده از نظر کیفیت و قدرت عملکرد فوق‌العاده هستند و کارت گرافیک GeForce GTX 1080 نسبت به GeForce GTX 1070 قدرتمندتر است. به بیان دیگر کارت گرافیک GeForce GTX 1080 نسخه ارزان قیمت‌تر کارت گرافیک GeForce GTX 1080 انویدیا محسوب می‌شود. با این وجود، این کارت گرافیک در مقایسه با کارت گرافیک‌هایی همچون GTX 980 و GTX 780 به مراتب قدرتمندتر است. شرکت انویدیا اشاره کرده که عرضه این دو کارت گرافیک جدید مربوط به سری GeForce 1000 این شرکت از ماه آینده آغاز می‌شود. انویدیا مدعی شده که عرضه کارت گرافیک GeForce GTX 1080 از روز بیست و هفتم ماه می (May) آغاز می‌شود و کارت گرافیک GeForce GTX 1070 این کمپانی هم احتمالا از روز دهم ماه جولای (July) عرضه خواهد شد. همچنین قیمت این دو کارت گرافیک نیز به ترتیب برابر با ۵۹۹ دلار و ۳۷۹ دلار در نظر گرفته شده است.

۱

اما بد نیست که نگاهی به مشخصات دو کارت گرافیک GeForce GTX 1070 و GeForce GTX 1080 داشته باشیم. بنا به ادعای کمپانی انویدیا، ظاهرا کارت گرافیک GTX 1080 از ۲۵۶۰ هسته کودا (CUDA Core) بهره می‌برد، این موضوع در حالیست که تعداد هسته‌های کودا کارت گرافیک GTX 1070 به شکل دقیق عنوان نشده اما گفته شده که تعداد هسته‌های کودا آن در مقایسه با کارت گرافیک GeForce GTX 1080 به مراتب کمتر است. اما منظور از کودا (CUDA) و هسته‌ کودا چیست؟ کلمه انگلیسی CUDA در واقع مخفف عبارت Compute Unified Device Architecture بوده و در واقع سبکی خاص از معماری پردازشی را در بر می‌گیرد. این تکنولوژی به طور اختصاصی توسط شرکت انویدیا ابداع شد و یک موتور قدرتمند محاسباتی برای واحدهای پردازشگر گرافیکی (GPU) کارت گرافیک‌های شرکت انویدیا به شمار می‌رود. تکنولوژی کودا به توسعه‌دهندگان امکان دسترسی مستقیم به حافظه و مجموعه دستورالعمل‌ها در واحد پردازش گرافیکی را می‌دهد. به طور کلی تکنولوژی کودا بسیار دقیق طراحی شده و کاربردهای متعددی دارد که شرح آن‌ها و نحوه عملکرد این تکنولوژی در قالب این مقاله ما را از بحث اصلی دور می‌کند، بنابراین به محدود توضیحاتی که در این زمینه به آن اشاره داشتیم بسنده می‌کنیم.

همانطور که اشاره کردیم، کارت گرافیک GeForce GTX 1080 از ۲۵۶۰ هسته کودا بهره‌مند است. این موضوع در حالی است که تعداد هسته‌های کودا دو کارت گرافیک GTX 780 و GTX 980 به ترتیب برابر با ۲۳۰۴ و ۲۰۴۸ بودند. فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر کارت گرافیک GTX 1080 انویدیا در حالت عادی برابر با ۱۶۰۷ مگاهرتز خواهد بود، اما این فرکانس کاری در شرایط توربو تا سقف ۱۷۳۳ مگاهرتز نیز قابل افزایش است. مجددا در این رابطه اطلاعات دقیقی برای کارت گرافیک GeForce GTX 1070 ارائه نشده، اما می‌دانیم که فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر آن نسبت به فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر کارت گرافیک GTX 1080 به نسبت کمتر خواهد بود. اگر بخواهیم فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر گرافیکی کارت گرافیک GTX 1080 را با فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر کارت گرافیک GTX 980 مقایسه کنیم به راحتی متوجه قدرت عملکرد بیشتر کارت گرافیک GTX 1080 خواهیم شد. فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر گرافیکی کارت گرافیک GTX 980 برابر با ۱۱۲۶ مگاهرتز بوده که در شرایط توربو این فرکانس به ۱۲۱۶ مگاهرتز می‌رسد. بنابراین کارت گرافیک GeForce GTX 1080 به مراتب قدرتمندتر از کارت گرافیک GTX 980 محسوب می‌شود.

۲

اما سرعت پردازش داده‌ها و کارایی دو کارت گرافیک‌ جدید GeForce GTX 1080 و GeForce GTX 1070 انویدیا چگونه است؟ همانطور که می‌دانید به منظور سنجش کارایی و سرعت پردازش داده‌ها در پردازشگرها از واحدی با عنوان فلاپس استفاده می‌شود. فلاپس نشان دهنده تعداد عملیات ممیز شناور پردازشگر در هر ثانیه است. به دلیل قدرت عملکرد بالای پردازنده‌ها، کیفیت کارایی آن‌ها با واحدهایی همچون ترافلاپس یا گیگافلاپس نیز معرفی می‌شود. هر ترافلاپس در واقع معادل با یک میلیارد عملیات ممیز شناور در هر ثانیه است. بنا به ادعای کمپانی انویدیا، کارت گرافیک GeForce GTX 1080 این شرکت کارایی معادل با ۹ ترافلاپس را ارائه می‌کند. همچنین کارت گرافیک GeForce GTX 1070 نیز کارایی معادل با ۶٫۵ ترافلاپس داد. جالب است بدانید که کارایی کارت گرافیک GTX 980 انویدیا برابر با ۵ ترافلاپس بود.

در رابطه با مموری کلاک (Memory Clock) کارت گرافیک GeForce GTX 1080 نیز اشاره شده مموری کلاک یا کارایی حافظه آن برابر با ۱۰ گیگابیت در هر ثانیه است. متاسفانه در رابطه با مموری کلاک کارت گرافیک GeForce GTX 1070 اطلاعاتی ارائه نشده، اما می‌دانیم که مموری کلاک کارت گرافیک GTX 980 معادل با ۷ گیگابیت در هر ثانیه بود. بنابراین باز هم کیفیت عملکرد بیشتری را در کارت گرافیک GTX 1080 نسبت به کارت گرافیک GTX 980 انویدیا شاهد هستیم. وی‌رم یا همان VRAM به کار گرفته شده در هر دو کارت گرافیک GeForce GTX 1080 و GeForce GTX 1070 انویدیا ۸ گیگابایتی است. واحد پردازشگر مرکزی به کار گرفته شده در این دو کارت گرافیک هم GP104 نام دارد.

کمپانی انویدیا اشاره کرده که در دو کارت گرافیک GeForce GTX 1080 و GeForce GTX 1070 خود از ۷٫۲B ترانزیستور استفاده کرده است. همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم، انویدیا در طراحی دو کارت گرافیک جدید خود از میکرو معماری پاسکال یا همان Pascal استفاده کرده است. این میکرو معماری در واقع جایگزین میکرو معماری مکس‌وی (Maxwell) کمپانی انویدیا محسوب می‌شود. انویدیا در زمان معرفی میکرو معماری پاسکال اشاره کرده بود که استفاده از آن منجر می‌شود تا ضریب بازده و بهره‌وری تا ۲ برابر نسبت به میکرو معماری مکس‌ول افزایش یابد. انویدیا مدعی شده که کارت گرافیک‌های GeForce GTX 1080 و GeForce GTX 1070 این شرکت تنها بر روی عامل قدرت عملکرد معطوف نیستند و از نظر بهره‌وری نیز با در نظر گرفتن تدابیر دقیقی طراحی شده‌اند.

۳

پردازنده گرافیکی به کار گرفته شده در دو کارت گرافیک جدید کمپانی انویدیا از قابلیت GPU Boost 3.0 بهره می‌برند. این تکنولوژی مربوط به افزایش فرکانس کاری و قدرت عملکرد واحدهای پردازشگر مجموعه است. مدت‌ها بود که انویدیا از تکنولوژی GPU Boost 2.0 در محصولاتش استفاده می‌کرد و حال یک گام رو به جلو برداشته، اما متاسفانه اطلاعات دقیقی در مورد جزئیات تکنولوژی GPU Boos 3.0 ارائه نشده است. کارت گرافیک‌های GeForce GTX 1080 و GeForce GTX 1070 انویدیا از تکنولوژی با نام "Simultaneous Multi-Projection" به معنای "نمایش تصویر چندگانه به طور همزمان" نیز بهره‌مند است. این تکنولوژی اجازه می‌دهد تا پردازنده مورد نظر ۱۶ ویووپورت (Viewports) را به طور همزمان ارائه کند. کمپانی انویدیا مدعی شده که این تکنولوژی به منظور پیاده‌سازی بهینه‌تر و موثرتر اصلاح اعوجاج لنز VR بسیار کارآمد محسوب می‌شود، چرا که می‌تواند بهترین کیفیت ممکن را به طور همزمان برای هر یک از چشمان کاربر ارائه کند. لازم به ذکر است که کارت گرافیک GeForce GTX 1080 انویدیا اولین کات گرافیکی محسوب می‌شود که از مموری GDDR5X بهره می‌برد که در واقع نسخه ارتقاء یافته‌ مموری چیپ GDDR5 است. مموری GDDR5 در کارت گرافیک GeForce GTX 1070 استفاده شده است. مموری‌ GDDR5X قادر است تا ظرفیت مموری باس (Memory Bus) نهایی مجموعه را از وضعیت DDR یا Double-Pumping به QDR Quad-Pumping منتقل کرده و افزایش دهد. همانطور که اشاره کردیم دو کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1070 و NVIDIA GeForce GTX 1080 در آینده نزدیک با قیمت‌های ۳۷۹ و ۵۹۹ دلار روانه بازار می‌شوند.

منبع: anandtech

ارسال نظر