مالک بزرگترین سایت تورنت دستگیر شد

آرتم والین، سی ساله و متولد خارکیف اوکراین است. وی صاحب سایت کت (کیک اس تورنت، از بزرگترین سایت های فعال در حوزه اشتراک فایل ها) است و آن را از سال ۲۰۰۸ اداره می کند.

مالک بزرگترین سایت تورنت دستگیر شد

به گزارش کلیک، وزارت دادگستری آمریکا با طرح شکایت کیفری علیه آرتم والین ۳۰ ساله که روز چهارشنبه در لهستان دستگیر شد، خواستار استرداد وی به واشینگتن شده است.

آرتین والین سی ساله، که رییس باند سارقان اینترنتی نیز نامیده می شود به اتهام کپی ‌برداری غیرقانونی از مطالب سایت‌ های دیگر، در لهستان بازداشت شد. این فرد متهم است فیلم، موسیقی و مطالب دیگر اینترنتی را که ارزش آن‌ ها بالغ بر یک میلیارد دلار تخمین زده شده است، در سایت خود به طور غیرقانونی به اشتراک گذاشته است.

دادستان پرونده والین گفته است: والین یکی از پر بازدیدترین سایت های اشتراک گذاری غیر قانونی فایل را راه اندازی و مدیریت کرده و گمان می رود از طریق راهکارهای ارائه شده توسط او کپی رایت محتوایی به ارزش یک میلیارد دلار نقض شده باشد. او برای اینکار از سرورهایی در سرتاسر جهان بهره گرفته و البته دستگیری اش در لهستان نشان می دهد که ناقضین کپی رایت می توانند برای بازه ی طولانی از دست قانون گریزان باشند ولی قادر نخواهند بود تا ابد مخفی شوند.

آرتم والین به جز اتهام نقض قانون کپی رایت، متهم به پول شویی نیز هست.

لازم به ذکر است که تورنت پروتکلی است که به منظور ارسال فایل طراحی شده است. در واقع نوعی ارتباط دو به دو می باشد که کاربران مستقیما به یکدیگر متصل می باشند و به ارسال و دریافت قسمتی از فایل می پردازند. فلسفه کلیدی Torrent این است که کاربران باید همزمان با دانلود کردن اطلاعات آن را آپلود نمایند ، در این صورت پهنای باند شبکه با حداکثر کارایی به کار گرفته می شود.
به زبان ساده تر تورنت Torrent یک ضابطه به اشتراک گذاری فایل ها است که در آن لازم نیست شخصی فایل را بر روی یک سرور آپلود کرده و دیگران آن را از روی سرور دانلود کنند، بلکه در تورنت گیرنده، فایل ها را به صورت مستقیم از روی کامپیوتر شخص فرستنده دریافت می کند و دوباره همان شخص آن فایل رو برای دیگری ارسال می کند.

البته والین اولین کسی نیست که با این اتهام بازداشت می شود. در سال ۲۰۰۹ نیز دادگاهی در سوئد، چهار نفر از مدیران پایرت بی به نام ‌های فردریک نیج، گاتفرید سوارتهولم وارگ، کارل لوندستروم وپیتر سونده را به اتهام نقض قانون حق تکثیر (قانون حمایت از حقوق مؤلفان)، مجرم شناخت و هر یک از آنان را به یک سال زندان و پرداخت ۳۰ میلیون کرون جریمه مالی محکوم کرد. در سال ۲۰۱۴ بار دیگر پلیس سوئد به دفتر پایرت بی حمله کرد و سرورها، کامپیوترها و مابقی وسایل پایرت بی کشف و ضبط کرد. در پی این حمله سایت پایرت بی و بسیاری از سایت ‌های تورنت وابسته از کار افتادند. همچنین سایت فروم پایرت بی، سایت بارگذاری عکس پایرت بی و سایت اشتراک متن پایرت بی نیز از دسترس خارج شدند.

ارسال نظر