کشف نشت اکسیژن از جو زمین

محققین کشف کرده اند که اکسیژن به آرامی در حال نشت کردن از جو زمین و هنوز در مورد علت آن مطمئن نیستند.

کشف نشت اکسیژن از جو زمین

به گزارش کلیک، تیم دانشگاه پرینستون با تحلیل حباب های هوا که داخل یخ های گرینلند و قطب جنوب داشته اند، متوجه شدند سطح اکسیژن در طی ۸۰۰،۰۰۰ سال پیش حدود ۰٫۷ درصد افت داشته و پیش بینی وضعیت آینده کره زمین کمی سخت است.

رسیدن به یک پاسخ چندان ساده نیست. اکسیژن سیاره ما دائما توسط انسان، حیوانات، گیاهان و حتی سنگ های سیلیکاتی بازیابی می شود. در حال حاضر، یخ ها بهترین راه برای مطالعه میزان اکسیژن هستند.

دنیل استالپر در این باره می گوید "ما این تجزیه و تحلیل را بر اساس علاقه انجام دادیم و هیچ ایده ای از نتیجه آن نداشتیم. ما نمی‌دانستیم که میزان اکسیژن کم یا زیاد شده و یا ثابت مانده است. اما مشخص شد یک روند بسیار واضح دارد."

همان‌طور که در مورد اکوسیستم زمین نگرانی هایی وجود دارد، این کاهش اکسیژن یکی از کمترین نگرانی ها محسوب می شود اما می‌تواند به ما رازهای بیشتری در مورد قابل سکونت بودن این سیاره بگوید. اطلاعات مفیدی که ممکن است به ما بگوید آیا در مریخ زندگی خواهیم کرد یا خیر.

افزایش در نرخ فرسایش یکی از فرضیه های پشت این کاهش اکسیژن است به این نحو که فرسایش بیشتر باعث اکسید شدن بیشتر و در نتیجه کاهش سطح اکسیژن می شود.

یک علت احتمالی دیگر در طولانی مدت تغییرات آب و هوا است. در طی چندین میلیون سال گذشته، شاهد کاهش کلی اندکی در دمای هوا بوده‌ایم، حتی زمانی که کره زمین در طی نیم قرن گذشته به سرعت در حال گرم شدن بود. اما پیش از اینکه شروع به سوزاندن میزان زیادی سوخت فسیلی کنیم، اقیانوس ها به آرامی در حال سرد شدن بودند و این امر ممکن است باعث ایجاد یک زنجیره عکس العمل باشد که مصرف اکسیژن اتمسفر را بالا برده است.

در حال حاضر این ها همگی فرضیه هستند و نیاز به آزمایشات دارند.

زمین در چند میلیارد سال اول زندگی خود هیچ اکسیژنی نداشت . دانشمندان معتقدند جلبک‌های ریز به نام سیانوباکتری ها تکامل یافته و آغازگر افزایش سریع سطح اکسیژن و متعاقبا میزان موجوداتی که نفس می‌کشند نیز افزایش یافت.

امروزه درصد از هوایی که تنفس می‌کنیم از اکسیژن ساخته شده است و بقیه آن نیتروژن، آرگون و کربن دی اکسید هستند. در حالی که نرخ اکسیژن کاهش یافته اما هنوز جای نگرانی نیست.

استالپر می گوید "ما با نرخی هزار برابر سریع تر از گذشته در حال مصرف اکسیژن هستیم. بشر به طور کامل توسط چرخه سوخت کربن احاطه شده است...این نشانه ی دیگری از فعالیت های ما در جهت تسریع رویدادها است."

ارسال نظر