خورشید گرفتگی ساکنان اقیانوس آرام را در شگفتی فرو برد

خورشید گرفتگی کامل اوایل روز چهارشنبه در اندونزی رخ داد که هزاران نفر را برای دیدن این رویداد به جزیره کشاند.

خورشید گرفتگی ساکنان اقیانوس آرام را در شگفتی فرو برد

به گزارش کلیک، اندونزیایی‌ها و توریست ها اولین خورشید گرفتگی کامل این کشور پس از سه دهه را جشن گرفتند، هرچند برخی تماشاگران به دلیل هوای ابری دید خوبی از این رویداد نداشتند.

اندونزی این کسوف را به نشانه خوش یمنی برای افزایش توریست در این کشور می‌داند. صنعتی که سال گذشته ده میلیون بازدیدکننده برای این مجمع‌الجزایر داشته است. خورشید گرفتگی با دیدار هزاران طرفدار نجوم و افراد عادی به پایان رسید، که با فستیوال موسیقی از آن‌ها و این رویداد سماوی استقبال به عمل آمد.

مهیمن رمضا مدیر یک هتل در جنوب سوماترا به خبرنگاران گفت: "ما تا جایی‌که ظرفیتمان اجازه می‌داد توریست‌ها را اسکان داده‌ایم."

کسوف کامل ابتدا در سال ۱۹۸۳ در اندونزی قابل رویت بود و مردم جزیره دیگر تا سال ۲۰۴۹ شاهد چنین رویدادی نخواهد بود. مناطق دیگر در جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه، همینطور استرالیا، می‌توانستند این پدیده را ببینند، اما تنها اندونزی می‌توانست خورشید شبح وار را به‌طور کامل ببیند.

۲elips

خورشید گرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد، و سایه آن بر روی زمین می‌افتد. کسوف کلی کمتر از کسوف جزیی رخ می‌دهد، که زمین در سایه ماه حرکت می‌کند و دیدن خورشید مختل می‌شود. آخرین کسوف کامل سال گذشته رخ داد و تنها از قطب شمال قابل رویت بود.

خورشید گرفتگی روز چهارشنبه تنها در بخش باریکی از چند استان اندونزی قابل رویت بود، در‌حالی‌که دیگر بخش‌ها کسوف را بصورت جزیی دیده اند. این پدیده بین ۱ تا ۳ دقیقه بسته به مکان آن به طول می‌انجامد. خورشیدگرفتگی بعدی در سال ۲۰۱۷ رخ خواهد داد و در آمریکا قابل مشاهده خواهد بود.

۳elips

این رویداد مردم اندونزی را واداشت که بیرون رفته و این این پدیده نادر را مشاهده کنند، زیرا اکثر ساکنین از سال ۱۹۸۳ تجربه دیدن کسوف را نداشتند.

یوناس امیر، یکی از ساکنین بخش مرکزی اندونزی در ایالت سولواسی به آسوشیتدپرس گفت: "خورشید به طور کامل ناپدید شد و صبح آفتابی به طرز شگفت‌انگیزی ناگهان تاریک شد."

۴elips

روی اقیانوس نیز یک هواپیمای پر از تعقیب کنندگان کسوف نیز موفق به دیدن این پدیده در آسمان شد. پس از آن‌که یک ایرلاین مسیر خود را مورد بازبینی قرار داد، شمار زیادی از افراد علاقه‌مند از آلاسکا به هاوایی پرواز کردند. این مسیر دید اولیه ای از این کسوف داشت.

۵elips

جو رائو، ستاره‌شناس، و کسوف شناس به آسوشیتدپرس گفت: " این یک تجربه ناب است.تک تک سلول‌های شما درگیر این ماجرا می‌شوند. این لحظه ناب که خورشید ناپدید می‌شود."

درحالی‌که بسیاری از مردم از دیدن این پدیده برای اولین بار لذت می‌بردند، برخی دیگر بخاطر وضعیت آب و هوا نتوانستند این پدیده را به خوبی مشاهده کنند.

یک ساکن جزیره Palembang به رویترز گفت: "بسیار آزاردهنده بود که نتوانستیم خورشید را به‌خوبی ببینیم."

۶elips

شش نفر که از آمریکا و کانادا برای دیدن این پدیده سفر کرده بودند نیز بخاطر هوا دچار مشکل شده و آن را به درستی ندیدند. یکی ازاین افراد اپتومتریست رالف چو بود که امیدوار بود بتواند ۱۹امین کسوف کامل خود را ببیند. چو به آسوشیدتپرس گفت: "متاسفانه ما چیزی ندیدیم، چون باران و ابر متراکم مانع بود."

منبع: csmonitor

ارسال نظر