فوبوس، قمر مرموز مریخ

این پرتره وهم آور از فوبوس، قمر مریخ در نور ماوراء بنفش توسط مدارپیمای MAVEN ناسا هنگام عبور از مسیر مدارهای آن گرفته شده است.

فوبوس، قمر مرموز مریخ

به گزارش کلیک، فوبوس نسبت به دو قمر دیگر مریخ نزدیکتر و خارجی تر است - در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، برخی از دانشمندان تصور می کردند که مدار غیر معمول مریخ، حلزونی شکل به سمت داخل است و پیشنهاد کردند که ممکن است یک ساختار توخالی مصنوعی باشد. مقامات ناسا عنوان کردند که این قمر کوچک به مدت طولانی شیار کم عمقی در امتداد دو طرف خود داشت که به احتمال زیاد در اثر کشش مریخ ایجاد شده و در حدود ۶٫۶ فوت (۲ متر) و نزدیک به سیاره سرخ هر صد سال حرکت می کند.

در واقع، فوبوس نزدیک ترین قمر به سیاره خود در منظومه شمسی است، چرخش مریخ تنها ۳۷۰۰ مایل (۶۰۰۰ کیلومتر) بالاتر از سطح آن است. این قمر آنقدر نزدیک است که در فلک مریخ به دور جو نازک می چرخد- پیکسل آبی که پس زمینه پرتره جدید را تشکیل می دهد، نور ماوراء بنفش متصاعد از گاز هیدروژن پراکنده در جو بالایی مریخ است. رنگ نارنجی از طول موج ماوراء بنفش دیگر ناشی از انعکاس نور خورشید از سطح ماه است.

MAVEN ناسا (فرم مخفف Mars Atmosphere and Volatile Evolution) در ماموریت خود با تصویربرداری طیف نگار اشعه ماورای بنفش در دسامبر ۲۰۱۵ در زمان عبور از مدار خود در مسیر فوبوس تصاویر را ثبت کرد و محققان امیدوارند اقدامات MAVEN به تعیین این که ماه از چه اجزایی ساخته شده و اینکه آیا مولکول های آلی بر روی سطح آن وجود دارد یا نه، کمک کند. (اندازه گیری قبلی، توسط فضاپیمای مارس اکسپرس، شواهدی از وجود چنین مولکول های آلی را نشان می دهد.)

BBqsgyM.img

مقامات ناسا در بیانیه ای اظهار داشتند: "تصاویرMAVEN به دانشمندان برای ارزیابی بهتر ترکیب این شی مرموز با منشا ناشناخته کمک خواهد کرد."

منبع: msn.com

ارسال نظر