گیاهان به گرم شدن کره زمین دامن نمی زنند

دانشمندان چهارشنبه در مجله طبیعت گزارش دادند که پوشش های گیاهی، کربن دی اکسید بسیار کمتری نسبت به آن چه در گذشته تولید می کردند، تولید می کنند. در حالی که انسان همچنان به گرم تر شدن کره زمین دامن می زند.

گیاهان به گرم شدن کره زمین دامن نمی زنند

به گزارش کلیک، محققان هشدار دادند با وجود این خبر خوب، تلاش ها برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ای هنوز هم باید بیشتر شود. گیاهان مرده و میکروب های خاک، جذب زمین می شوند و مقدار عظیمی از گرما را تولید می کنند که عامل اصلی گرمایش زمین است.
در طول دوره ۱ ساله، گیاهان زمینی فرآیندی به نام "تنفس" را انجام می دهند. این فرآیند ۱۱۷ تا ۱۸۸ میلیارد تن گاز کربن به اتمسفر منتقل می کند. یعنی ۶ برابر بیشتر از سوزاندن گازهای فسیلی از انسان. در همین حال، آن ها از طریق فتوسنتز حدود ۱۲۰ میلیارد تن آن را جذب می کنند. این چند میلیارد تن گاز مازاد، حدود ۳۰ درصد از آلودگی کربن دی اکسید تولید شده در هوا می باشد که امیدواریم در آینده کمتر شود.

اما یک مشکل وجود دارد. زمانی که درجه حرارت هوا افزایش پیدا می کند، گیاهان شروع به "بازدم" CO2 اضافی بدون تغییر در مقدار جذب آن می کنند.
پیتر رایش، نویسنده ارشد این مقاله و استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا، به خبرگزاری فرانسه گفت: مسئله گرمایش کره زمین یک امر جهانی است و برای مقابله با آن همگان باید دست در دست هم دهیم. با تمام پیشگیری ها و مبارزاتی که صورت گرفته، امکان تنفس کردن بر روی زمین از سال گذشته تا کنون ۳ درصد بهبود یافته است. نخستین آزمایش ها بر روی برگ درختان نشان داد که با افزایش دمای ۳ الی ۴ درجه سانتیگرادی (۵٫۴ تا ۷٫۲ درجه فارنهایت)، آن ها به سرعت شروع به انتشار ۲۰ درصد از کربن دی اکسید می کنند.

در ماه دسامبر گذشته، کشورهای جهان در پاریس نشستی را برگزار کردند تا با افزایش دمای سطح زمین مقابله کنند، اما در حال حاضر سرعت افزایش دما شدت گرفته است، به طوری که احتمالا دو برابر اندازه کنونی تا پایان قرن خواهد شد. مسئله گرم شدن کره زمین شاید مهم ترین پدیده ای باشد که جامعه بشری با آن روبه رو است. چندی پیش هم لئوناردو دیکاپریو که یکی از فعالان عرصه حمایت از جنبش مقابله با گرم شدن زمین است، در مراسم سالانه اسکار گفت: دنیایی که در سال ۲۰۱۵ پشت سر گذاشتیم گرم ترین سال ثبت شده در تاریخ بود. برای تولید فیلم باید به جنوبی ترین قسمت این سیاره می رفتیم، فقط به این دلیل که به برف دسترسی داشته باشیم. تغییرات جوی حقیقت دارد و هم اکنون در حال رخ دادن است. این اتفاق تهدید جدی است و باید با یکدیگر همکاری کنیم و از طفره رفتن و بیخیالی دست برداریم.

وی همچنین افزود باید رهبرانی را از سراسر دنیا مورد حمایت قرار دهیم که تبلیغات آلوده کننده‌ های عظیم و شرکت‌ های بزرگ را نمی کنند، بلکه طرفدار کل بشریت و نسل های آینده هستند.

به نظر هر کسی در این ماجرا سهمی داشته باشد، هر چند کوچک، می تواند برای آیندگان قدم مهمی را بردارد و نوید زندگی راحت تر را بر روی این کره خاکی که همواره با تهدیدهای زیست محیطی رو به رو است، بدهد.

منبع: phys

ارسال نظر