در آینده قرص ها هم پرینت می شوند

رنج و عذاب کشیدن از دردهایی مثل آرتریت (درد مفاصل)، آسم و زخمهای تحریک شونده، نوید خوبی از طرح و ساخت قرصی باب میل اشخاص توسط پژوهشگران NUS می دهد.

در آینده قرص ها هم پرینت می شوند

روش کار بدین صورت است که داروها را با مقدار و دوز های متفاوتی عرضه می کنند و صرف نظر ا ز طرح های پیچیده درمان، میزان عرضه را تسهیل می نمایند. از میان کسانی که از این سیستم بهره مند می شوند افرادی هستند که نیاز به دارویی دارند که تپش یا ضربان قلب آن ها را پایین بیاورد و لازمه اش این است که با مراحل بیولوژیکی بدن انسان هماهنگی داشته باشد.

به گزارش کلیک، طبق گفته Soh Siow Ling استادیار مهندسی بیومولکولی و شیمیایی NUS مدت مدیدی است که عرضه داروی مورد نیاز ضمن پیچیدگی ،گران هم بود. وی به همراه خانم Sun yajuan دانشجوی رشته پزشکی به توسعه ساخت و تولید نوع قرص پرداختند. وی ابراز داشت که این روش جدید از نظر فنی خیلی ساده و نسبتا ارزان و چند کاربردی است.
۲
وی افزود:این قرصها را می توان به صورت ست های تکی و یا به صورت ست های تولید انبوه توسط پزشکان به صورت فوری برای بیماران نیازمند قرص های خاص در شرکتهای داروسازی تولید نمود.
داروساز، نمودار یا نمایه ای در نرم افزار طراحی ترسیم نموده سپس به پرینتر سه بعدی دستورالعمل ساخت قالب یا ژله قالبی را برای دارو ارائه می کند. این قالب به پروفایل های خاص ارائه شده پلیمر های تزریق دارو شکل می دهند که در یک پوشش غیر قابل نفوذ قرار می گیرند و محلول ، پلیمر سطح ساییده یا خورده شده را به صورت جامد در می آورد و زمانیکه در زیر نور UV قرار می گیرد شکافها و خلاء بین آن ها را پر می سازد. این روش کاملا خاص می تواند صفحاتی برای پروفایل خلق و ابداع نماید.
۳
قالب های چاپ بر خلاف قرص ها بعضی از موارد ذاتی روش های موجود یا فعلی چاپ لایه به لایه داروها را کاهش داده و یا تعدیل می نماید این محدودیت ها شامل دوز کمتر، پروفایل موقتی، و ماندگاری کمتر قرصی که اثرش زود از بین می رود می شود. رویکرد NUS همچنین نیاز به ریاضی پیچیده یا الگوریتم های کامپیوتر برای ساخت قرص با اشکال هندسی متفاوت را منکر شده و امکان ساخت پروفایل های پیچیده تری را فراهم می سازد.
بنا بر گفته پژوهشگران ،در آینده، کلینیک ها،داروخانه ها و بیمارستانها می توانند از این روش پر ارزش و ثمربخش ،به خاطر سادگی و قابلیتهایش بهره مند شوند. این روش می تواند مورد استعمال و کاربرد برای پرینترهای سه بعدی تجاری و بازرگانی بشود. این فناوری به طرز فزاینده ای قابلیت داشته و از مواد بسیار با ارزش و موثری بر خوردار است.
تیم NUS در حال گفتگو و مذاکره با یک موسسه چند ملیتی است که اختراعش را تجاری و سود آور سازد. همچنین در حال بررسی امکان ترکیب اجزاء پایه پلیمری مختلف برای اثرات و پیشرفت بیشتر می باشد.
منبع: nus

ارسال نظر