ساخت دوچرخه گرافنی با ۷۵۰ گرم وزن

کربن می تواند با پیوند برقرار کردن با چهار اتم  یک شبکه ی سه بعدی در الماس را ایجاد کند ، اما وقتی کربن با سه اتم کربن پیوند برقرار میکند یک ورقه ی دوبعدی ایجاد می شود. این ورقه ها را گرافن می نامند.

ساخت دوچرخه گرافنی با ۷۵۰ گرم وزن

به گزارش کلیک، اکنون یک شرکت انگلیسی دوچرخه ای از گرافن با وزن ۷۵۰ گرم ساخته است و دست اندرکاران این پروژه معتقدند که می توانند وزن آن را تا را تا ۲۰۰ تا ۳۵۰ گرم کاهش داد.

برای ساخت بدنه این دوچرخه بیش از یک درصد وزن دوچرخه گرافن با رزین اپوکسی که پلاسیتک تقویت شده است، ترکیب کرده اند و سپس روی آن الیاف کربنی قرار داده اند. گرچه اولین باری نیست که دوچرخه ای با این وزن ساخته می شود اما این دوچرخه قابلیت سبک تر شدن را در آینده خواهد داشت به طوری که استوارت ابوت، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت داسی Dassi می گوید که می توان وزن آن را تا ۲۰۰ گرم کاهش داد. او که سابقا در قسمت طراحی محصولات هوافضا در شرکت رولزرویس کار می کرد معتقد است که وزن این سازه را می توان به کمتر از ۳۵۰ گرم هم رساند.

اکنون مسئله اصلی در این فرآیند لایه لایه کردن است که نیاز به خارج کردن مقداری آهن دارد. این بدنه از ۶ لایه کامپوزیت گرافنی تشکیل شده که روی آن یک لایه الیاف کربنی نیز قرار دارد.
آنچه از بیرون دیده می شود، لایه الیاف کربنی است که ظاهری شبیه به بقیه ی محصولات شرکت داسی دارد. در واقع گرافن در زیر این لایه قرار گرفته است.
مزیت این دوچرخه تنها سبکی آن نیست، بلکه استحکام بالایی است که به علت کاربرد این الیاف در آن وجود دارد،این وسیله در عین انعطاف پذیری، رسانایی الکتریکی بالایی نیز دارد. از سوی دیگر مقدار گرافن در این بدنه کم بوده که از نظر اقتصادی خبر خوبی است؛ چرا که هر گرم گرافن تقریبا ۵۰ پوند قیمت دارد که بسیار گرانتر از طلا است، با آمدن این وسیله به بازار و استقبال از آن باید منتظر موج جدیدی از این ابدعات در این زمینه باشیم.
در بدنه این دوچرخه تنها از گرافن استفاده نشده، بلکه در بخش های دیگر آن نظیر صندلی و قاب چراغ ها نیز از این ماده استفاده شده استحال باید منتظر ماند و واکنش های بازار به این محصول داغ تازه تولید شد ه را دید.

ارسال نظر