تولید دارو در فضا با کمک قارچ

به تازگی محققان از قارچ برای تولید داروهای فضایی در ایستگاه فضایی بین المللی بهره گرفتند

تولید دارو در فضا با کمک قارچ

به گزارش کلیک، هنگامی که مردم به قارچ ها می اندیشند، اغلب آن ها را به عنوان قارچ های خوراکی یا کپک می شناسند، اما قارچ ها خیلی متنوع تر از این ارگانیسم ها هستند. قارچ نه تنها در تهیه آبجو، شراب و نان به کار می رود، بلکه از اجزای حیاتی برخی از رایج ترین داروها بوده و به طور موفقیت آمیزی توسعه یافته است. این بار ایستگاه فضایی بین المللی قصد دارد تا توانایی قارچ ها را برای ایجاد محصولات طبیعی با خواص دارویی دوباره مورد بررسی قرار دهد.

گروه وانگ از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، به عنوان بخشی از پروژه Micro-10 ناسا، همراه با برنامه های زیست شناسی فضایی ناسا و CASIS، در حال آماده سازی برای ارسال چهار گونه مختلف Aspergillus nidulans (یک قارچ استاندارد در تحقیقات دارویی) به ایستگاه فضایی بین المللی است. قارچ در محموله ای در مأموریت آتی SpaceX CRS-8 به ایستگاه فرستاده خواهد شد، که انتظار می رود در تاریخ ۸ آوریل پرتاب شود.

کلی وانگ، محقق اصلی و داروشناس USC گفت:"این اولین پروژه ای است که در آن یک تعامل بین علم داروسازی و اکتشافات فضایی را مشاهده می کنیم".

دانشمندان در هیئت مدیره ایستگاه فضایی، قارچ را کشت کرده و اثرات وزنی و تابش بالا را روی تولید محصول طبیعی این قارچ مورد مطالعه قرار خواهند داد. گروه، قارچ را در ۹۸٫۶ درجه فارنهایت گرمسیری به مدت یک هفته رشد خواهند داد و سپس نمونه را در فریزر تا زمانی که در ماه مه برای تجزیه و تحلیل به زمین بازگردانده شود، ذخیره خواهند کرد. رشد و تولید محصول طبیعی قارچ مبتنی بر فضا با نمونه های شاهد قارچ هایی که در همان زمان بر روی زمین رشد داده شدند، مقایسه خواهد شد.

روی زمین، A. nidulans برای تولید آنیدولافونجین (یک داروی ضد قارچ برای درمان عفونت های قارچی تهاجمی مانند کاندیدیازیس) مورد استفاده قرار می گیرد. گروه امیدوار است شرایط غیرعادی محیطی فضا A. nidulans را برای توسعه مسیرهای بیوسنتتیک جدید که می تواند به تولید داروهای جدید برای درمان بیماری هایی مانند سرطان و آلزایمر، در میان دیگران منجر شود، توسعه دهد.

محققان همچنین امیدوارند که موفقیت آزمایش بتواند درها را به سوی آزمایشات دارویی آتی مبتنی بر فضا و کشف داروهای جدیدتر باز کند. ممکن است ثابت شود این آزمایشات برای سلامتی و رفاه ما بر روی زمین و در ماموریت های آتی مریخ مفید هستند، که می تواند به این ارگانیسم ها برای تولید دارو در طول سفر طولانی به سیاره سرخ تکیه کند.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر