بررسی اولترابوک سری Blade شرکت Razer مخصوص گیمرها

در این مطلب قصد داریم یکی از بهترین اولترابوک های مخصوص گیمرها را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

بررسی اولترابوک سری Blade شرکت Razer مخصوص گیمرها

کلیک - یکی از سوپرایزهای غیرمنتظره در اوایل امسال اولترابوک مخصوص بازی (gaming) سری Blade بود. این اولترابوک گران قیمت ۱۲٫۵ اینچی محصول شرکت Razer نشان دهنده تغییر بزرگی در این شرکت که سازنده کامپیوترهای شخصی و لوازم جانبی است، می باشد. به جای طراحی یک لپ تاپ فوق حرفه ای برای بازی ، Stealth تنها یه اولترابوک بود. این اولترابوک به نسبت سایر PC های شرکت Razer از لحاظ گرافیکی دارای ضعف بود. اما دارای یک صفحه کلید محصول شرکت Chroma با نور پس زمینه بود که این نور برای هر شخص رنگ خاصی داشته است. طراحی این محصول بسیار مناسب بود و ظاهر بسیار شیک و زیبایی داشت و برخی از قطعات و مشخصات این سیستم مبلغ قابل توجه این اولترابوک را نشان می دادند که از ۹۹۹ دلار در ایالات متحده آغاز می شد.

کمتر از یک سال قبل، ما شاهد آپدیت بسیار ناچیزی در مدل Stealth بودیم. این مدل ادعا می کرد که دارای پردازنده Core i7 جدیدی با ولتاژ برق پایینی است. ( نسل هفتم چیپ های سری Core i شرکت اینتل و بهینه شده برای وضوح تصویر بالا و مشاهده ویدیوهای ۴K) و طول عمر باتری آن نیز بیشتر است. اما ما این اولترابوک را با نسل دوم لپ تاپ فوق العاده ۱۲ اینچی مک بوک اپل و هم چنین لپ تاپ ویندوزی ایسوس ZenBook3 مقایسه کردیم.

razer-blade-stealth

باید گفت که علیرغم ظاهر رقابتی این دستگاه، زمانی که Razer را در لیست اولترابوک های اعلا قرار می دهیم از لحاظ قیمت بسیار مناسب تر از سایر هم رده های خود است. مدل پایه این لپ تاپ که قیمت آن ۹۹۹ دلار است هم قیمت مدل ۱۳ اینچی و از رده خارج شده MacBook Air است. اما مشخصاتی که توسط Razer ارائه می شود بسیار بالاتر است که شامل یک سی‌پی‌یو Core i7 و یک صفحه نمایش لمسی ۲۵۶۰*۱۴۴۰ پیکسلی می باشد. سایر لپ تاپ هایی که در محدوده قیمتی ۹۹۹ دلار هستند نیز دارای وضوح صفحه نمایش پایین تر هستند و صفحه نمایش آن ها لمسی نیست. علاوه بر این سی‌پی‌یو این سیستم ها از Core i5 بیشتر نخواهد بود.

Razer Blade Stealth هنوز در بریتانیا موجود نیست. اما فرم ثبت نامی در سایت Razer's UK وجود دارد تا مشتریان بتواند از آخرین اخبار و به روز رسانی های این محصول مطلع شوند. در صورتی که مدل پایه موجود باشد قیمت آن ۸۰۰ پوند خواهد بود. در استرالیا نیز قیمت Stealth از ۱۵۴۹ دلار استرالیا آغاز می شود اما این قیمت برای مدل قبلی با سی‌پی‌یو قدیمی است.

البته نسخه ای که توسط گروه ما مورد آزمایش قرار گرفت ۹۹۹ دلار نبود. قیمت مدل آزمایشی ۱۲۴۹ دلار بود، به همراه ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD که با این مشخصات می توان گفت دارای سخت افزاری با دو برابر قدرت مدل پایه است. اما صفحه نمایش و پردازشگر آن با مدل پایه تفاوتی نداشت. با این وجود می توان نتیجه گرفت که این مدل یک لپ تاپ ارزشمند محسوب می شود، البته اگر شما از پیش بدانید که به میزان حافظه داخلی بیشتری نیاز دارید که نمی توان همیشه برای دستیابی به این حافظه بیشتر به سروریس های Cloud تکیه کرد. به عبارت دیگر باید به فکر تهیه یک هارد اکسترنال باشید.

razer-blade-stealth

شما با پرداخت مبلغ ۱۵۹۹ دلار می توانید این لپ تاپ را با حافظه ۵۱۲ گیگابایت SSD و یک صفحه نمایش ۴K خریداری کنید. البته باید به این موضوع اشاره که ما در طول آزمایشات انجام شده، دریافتیم که صفحه نمایش ۴K تاثیر بسیار زیادی بر روی مصرف باتری دارد. ( این موضوع در مورد سایر لپ تاپ هایی که دارای صفحه نمایش ۴K هستند نیز صدق می کند.) اگرچه ما از عملکرد و قیمت این لپ تاپ ۱۲۴۹ دلاری بسیار راضی بودیم اما مدل پایه ۹۹۹ دلاری این لپ تاپ با قیمت فوق العاده اش یکی از بهترین عملکردها را در محدوده قیمتی خود دارد.

۱۲۴۹ دلار قیمت
۱۲٫۵ اینچ، صفحه نمایش لمسی ۲۵۶۰*۱۴۴۰ پیکسل سایز صفحه نمایش / وضوح تصویر
۲٫۷GHz Intel Core i7-7500U سی‌پی‎یو
۱۶GB DDR3 SDRAM 1866MHz حافظه رم
۱۲۸MB Intel HD Graphics 620 کارت گرافیکی
۲۵۶GB SSD حافظه داخلی
۸۰۲٫۱۱ac wireless, Bluetooth 4.0 شبکه
Windows 10 Home (64-bit) سیستم عامل

اگر بخواهیم از بیرون به قضیه بنگریم این اولترابوک از لحاظ ظاهری مشابه همان Razer Blade Stealth است که ما در اوایل سال ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار دادیم. این لپ تاپ به رنگ مشکی مات است و بدنه آن نیز از آلومینیوم تشکیل شده است. تنها لوگویی که شکل یک مار سبز پیچ خورده است، می تواند باعث شود که دریابیم این اولترابوک از یک شرکت با اصل و نسب که کامپیوترهای مخصوص گیم را تولید می کند، عرضه شده است. طراحی داخلی کوچک آن مشابه MacBook Pro است اما رنگ آن همان مشکی مات است. در کنار صفحه کلید و touchpad بزرگ آن، یک دکمه power کوچک قرار دارد که در مرکز ردیف کلیدهای تابعی (Function key) و در بالای آن ها قرار دارد.

با وجود این که Stealth دارای ظاهری بسیار زیبا است اما قطعات تشکیل دهنده آن را نباید نادیده گرفت. وزن این لپ تاپ ۲٫۹ پوند (۱٫۳۲ کیگوگرم) است که وزنی معادل لپ تاپ ۱۳ اینچی مدل Macbook Air دارد و در مقایسه با لپ تاپ ایسوس ۱۲٫۵ اینچی مدل ZenBook3 وزن آن تقریبا یک پوند بیشتر است. صفحه نمایش ۲۵۶۰*۱۴۴۰ پیکسلی آن شفاف و درخشان است. اما به وسیله لبه مشکی ضخیمی احاطه شده است که این لبه ها در برخی نقاط به ¾ پنهای یک اینچ نیز می رسد. برخی از سازندگان PC ادعا می کنند که می توانند صفحه نمایش بزرگ تری را در داخل یک لپ تاپ با بدنه کوچک تر جا دهند. اما در هر صورت این اولترابوک دارای صفحه نمایش ۱۲٫۵ اینچی است که اگر کل دستگاه را با بدنه آن در نظر بگیرم اندازه آن به ۱۳٫۳ اینچ می رسد.

صفحه کلید منحصر به فرد !

یکی از ویژگی های منحصربه فرد این محصول، صفحه کلید Chroma است. این صفحه کلید دارای نور پس زمینه است. به گونه ای که می تواند میلیون ها ترکیب رنگی را با طرح های بسیار متنوع و متفاوت نمایش دهد. هم چنین با استفاده از یک نرم افزار کنترلی شما قادر خواهید بود تا ترکیب رنگ ها و طرح های سفارشی خود را بسازید. این نرم افزار دارای قسمت های دیگری چهت کنترل power سیستم، Trackpadو سایر تنظیمات سیستم می باشد.

razer-blade-stealth

البته جزئیات بیشتری در مورد صفحه کلید Chroma و نحوه عملکرد آن وجود دارد. به طو کلی، می توان گفت که نور پس زمینه این کیبورد که ترکیب رنگی بسیار زیبایی را به وجود می آورد یکی از جنبه های جالبی است که توجه بسیاری را به خود جلب می کند و این ویژگی است که اولترابوک های دیگر از آن بهره مند نیستند. ( اگر چه می توان ویژگی های مشابه ای را در برخی از لپ تاپ های مخصوص بازی یا صفحه کلید های کامپیوترهای دسکتاپ دیگر مشاهده کرد.) طرحی که به طور پیش فرض بر روی این کیبور قرار داده شده است بسیار جالب است. به عنوان مثال spectrum cycling یکی از طرح های زیبایی است که در آن رنگ ها با هماهنگی خاصی ظاهر و سپس محو می شوند. این تغییر رنگ آن قدر آرام اتفاق می افتد که تمرکز و حواس کاربر را چندان بهم نخواهد زد. نمونه ای دیگر از این طرح ها، Reactive است. پس از انتخاب این طرح در حالی که شما مشغول تایپ کردن هستید با زدن هر یک از کلیدها دنباله ای از رنگ ها به وجود خواهد آمد. مانند انعکاس ناپدید شدن رنگ ها. طرح Ripple نیز سبب خواهد شد تا با زدن هر یک از کلید ها یک رنگ به سمت بیرون با شدت تابیده شود.

نقاط قوت :

اولترابوک Razer Blade Stealth شامل یک پردازنده Core i7، دارای یک صفحه نمایش لمسی با وضوح تصویر بالا، حتی در ارزانترین مدل خود است. تعداد درگاه های موجود در این اولترابوک بیشتر از هر لپ تاپ ۱۲ اینچی دیگر است. هم چنین این دستگاه مجهز به صفحه کلید جذاب Chroma با نور پس زمینه است.

نقاط ضعف:

این محصول از لپ تاپ های ۱۲ اینچی اپل، ایسوس و سایر شرکت ها بزرگ تر و سنگین تر است. لبه های ضخیمی که دور صفحه نمایش را پوشانده اند به نوعی قدیمی و از مد افتاده هستند. هم چنین تنوع سخت افزاری سری Blade محدود است.

سخن آخر:

شما می توانید این لپ تاپ را با قیمت پایین تر اما مشخصات سخت افزاری بالاتری نسبت به رقیبانش تهیه کنید که این مسئله یک نقطه قوت برای Razer Blade Stealth به حساب می آید. هم چنین این محصول دارای ویژگی هایی است که سایر رقیبانش از آن بی بهره هستند. مانند صفحه نمایش لمسی با وضوح تصویر بالا، درگاه های usb با سایز کامل (full-size USB) . طراحی بسیار زیبا و قیمت مناسب نیز از دیگر برتری های این اولترابوک است. اما از لحاظ اندازه و وزنی به اندازه سایر اولترابوک های ۱۲ اینچی باریک و سبک نیست.

ارسال نظر