Remix OS 2 جانشین اندرویدی برای ویندوز

آیا به دنبال سیستم عاملی جایگزین برای ویندوز هستید؟ Remix OS 2.0 محصول شرکت Jide Technology است که قابلیت نصب سیستم عامل اندروید را روی رایانه ها و لپ تاپ ها فراهم می کند. البته این محصول هنوز کامل نشده است ولی نسخه پیش نمایش آن را می توان کابوسی برای مایکروسافت دانست.

Remix OS 2 جانشین اندرویدی برای ویندوز

کلیک - بسیاری از سیستم عامل های فعلی مبتنی بر لینوکس فعلی مثل اندروید و اوبونتو از محدودیت هایی رنج می برند. مجموعه نرم افزار های اوبونتو کم بوده و اصلا قابل مقایسه با ویندوز نیست و اندروید نیز قابلیت نصب روی رایانه ها را ندارد. رمیکس در واقع با ترکیب مجموعه اپلیکیشن های اندرویدی با رابط کاربری گرافیکی رایانه ها پلی میان آن ها ایجاد کرده است. مزیت دیگر رمیکس قابلیت اجرای سریع آن روی سخت افزار های ضعیف و قدیمی مثل نت بوک (netbook) ها و کروم بوک هاست.

remix-os-android-based-644x373

بعد از هفته ها تست "رمیکس او اس" باید بگویم که آن یک سیستم عامل عالی و درخشان است. ترکیب اندروید با رابط کاربری گرافیکی ویندوز آن را به یک سیستم عامل کاربر پسند تبدیل کرده است. این سیستم عامل در نسخه پیش نمایش اولیه برای استفاده در رایانه های خانگی بسیار مناسب بوده و به زودی مانند اوبونتو امکان نصب کامل آن نیز فراهم می شود.

تفاوت x86 با ARM

در دنیای محاسبات رایانه ای، پردازنده ها دو نوع معماری شاخص دارند: ARM و x86. اگر بخواهیم به صورت ساده توضیح دهیم پردازنده هایی با معماری ARM بیشتر در گوشی و تبلت ها به کار می روند ولی معماری x86 در دنیای کامپیوتر ها مانند ویندوز و مکینتاش به کار می رود. نرم افزار هایی که برای ARM ساخته می شود روی x86 اجرا نمی شود و عکس این قضیه نیز صادق است. طی سال های گذشته تلاش های زیادی برای برقراری پلی میان این دو نوع معماری به انجام رسیده ولی اکثر آن ها یا به مشکلات قانونی بر می خورند و یا پس از مواجه با مشکلات لغو می شود، مانند پروژه پردازنده ambidextrous شرکت AMD که پس از مدتی به فراموشی سپرده شد.

Remix OS وجود خود را به پروژه x86 اندروید که قابلیت اجرای اندروید را روی دستگاه هایی با معماری x86 فراهم می سازد، مدیون است. اما Remix OS یک قدم فراتر رفته و عناصر مختلف رابط کاربری گرافیکی رایانه ها (مثل نوار وظیفه) را به سیستم عامل خود اضافه کرده و آن را با نسخه اندروید سازگار با معماری x86 ، ترکیب کرده است. بر خلاف Console OS، "رمیکس او اس" لیسانس متن باز GPL و Apache را داراست.

راه اندازی و پیکر بندی Remix OS 2.0

برای شروع Remix OS را دانلود کنید. این سیستم عامل دارای سه نسخه متفاوت است:

remix-os-check-box

32-bit Remix OS 2.0: برای سیستم های غیر EFI

64-bit Remix OS 2.0: برای سیستم های EFI و غیر EFI

اگر شما از یک رایانه یا لپ تاپ قدیمی با پردازنده Atom سری N استفاده می کنید، بهتر است از نسخه 32 بیتی استفاده کنید.

3 روش برای استفاده از Remix OS

برای استفاده از رمیکس او اس سه روش اصلی وجود دارد:

راه اول ایجاد یک ایمیج زنده از Remix OS روی یک فلش مموری است.

راه دوم اجرای Remix OS از طریق یک ماشین مجازی است.

و راه سوم نیز نصب آن روی یک هارد (حافظه رایانه) می باشد. البته این روش یک روش غیر رسمی بوده و ممکن است به اطلاعاتی که روی حافظه وجود دارد آسیب وارد کند. همچنین روش هایی وجود دارد که امکان بوت دوگانه Remix OS را فراهم می کند که در پایان این مطلب به صورت خلاصه توضیح خواهیم داد.

رمیکس او اس فقط روی فلش مموری قابل نصب است ولی با انجام ترفند هایی امکان نصب آن روی هارد نیز وجود دارد. رمیکس مانند اوبونتو امکان اجرا در دو حالت مختلف را داراست: حالت اول Resident mode که امکان ذخیره اطلاعات کاربر را فراهم می کند (مانند حالت Persistence در لینوکس). حالت دوم نیز که Guest mode نام دارد، فقط جنبه اجرای سیستم عامل را داراست و اطلاعات کاربر را نگه نمی دارد.

remix-os

نصب روی فلش مموری

این روش آسان ترین و بهترین روش است. شما به موارد زیر نیاز دارید:

یک فلش مموری 8 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی از USB 3.0. البته USB 2.0 نیز برای اجرای حالت Guest mode کفایت می کند.

یک رایانه که قابلیت اجرای برنامه UNetbootin را داشته باشد.

ابتدا یکی از نسخه های مناسب Remix OS را از سایت آن دانلود کرده و آن را از حالت فشرده خارج کنید. در بین فایل های استخراج شده یک فایل اجرایی ویندوز (exe) وجود دارد که یک نسخه سفارشی سازی شده از UNetbootin است و می تواند یک فلش مموری قابل بوت ایجاد کند. البته نسخه مخصوص لینوکس UNetbootin نیز به خوبی می تواند این کار را انجام دهد.

نصب Remix OS روی هارد

ما این گزینه را اصلا پیشنهاد نمی کنیم. انجام این کار ممکن است به اطلاعات موجود در هارد صدمه وارد کرده و همچنین مانع از اجرای سیستم عامل اصلی شما شود.

برای ایجاد قابلیت بوت دوگانه باید از یکی از نرم افزار های EasyBCD Creator و یا MiniTool Partition استفاده کنید. در اینجا برای شما فیلمی قرار داده ایم که با استفاده از آن می توانید این کار را انجام دهید. حتی با استفاده از آن می توانید حجم Remix OS را به بالاتر از 4 گیگابایت نیز افزایش دهید.

نصب پلی استور روی Remix OS 2.0

برای رمیکس سه فروشگاه اپلیکیشن خوب وجود دارد: Google Play Store، F-Droid و Amazon App Store. از بین این سه من اپلیکیشن متن باز F-Droid را ترجیح می دهم ولی محدودیت تعداد اپلیکیشن های آن ممکن است کاربران را ناچار به استفاده از Play Store گوگل کند. بنابر این شما می توانید گوگل پلی استور را روی رمیکس نصب کنید.

استفاده از Remix OS 2.0

پس از هفته ها کار با Remix OS 2.0 نظر من در مورد آن کاملا مثبت است. اگر چه فعلا محصول ارائه شده یک نسخه آزمایشی ناپایدار و کامل نشده است ولی این محصول شرکت Jide Technology می تواند بازار رایانه های ارزان قیمت را دگرگون کند، مثل همان کاری که کروم بوک ها در سال 2012 انجام دادند.

یادگیری استفاده از رمیکس نیاز به تلاش زیادی ندارد. رمیکس قابلیت انعطاف پذیری زیادی در رابط کاربری خود دارد و شما می توانید پنجره ها را تغییر سایز داده و صفحه نمایشگر خود را بین چند پنجره مختلف تقسیم کنید. همچنین این سیستم عامل مشکلات فنی تراشه های اینتل با اندروید را تقریبا حل کرده است. به علاوه رمیکس رد پای سخت افزای کم تری را نسبت یه ویندوز از خود به جا می گذارد. در مجموع می توان گفت سیستم عامل رمیکس با داشتن حجم انبوهی از نرم افزار های کاربردی، تجربه بسیار خوبی را برای کاربران رقم می زند.

remix-desktop

حالت تقسیم صفحه یا Split Screen Mode

قابلیت تقسیم صفحه به شما اجازه می دهد تا از صفحه نمایش های بزرگ استفاده مفید تری داشته باشید. برای مثال در صورتی که یک پنجره یا اپلیکیشن در حال اجرا به سمت چپ کشیده شود، صفحه به دو قسمت تقسیم شده و اپلیکیشن یا پنجره در قسمت سمت چپی صفحه قرار می گیرد.

split-screen-dual-pane-remix-os

اگر شما مقالات علمی می نویسید و یا با صفحات نوشتاری زیاد سر و کار دارید این قابلیت برای شما بسیار مفید خواهد بود. این قابلیت در اندروید رمیکس به خوبی ویندوز کار می کند با این تفاوت که رمیکس مجموعه اپلیکیشن های بیشتری دارد.

سخت افزار ارزان تر، کارکرد بهتر

رمیکس بر خلاف اندروید قابلیت بهره گیری از حجم زیاد رم را داراست و بر خلاف ویندوز نیاز به فضای ذخیره سازی کمتری داشته و حتی روی یک رم 1 گیگابایتی نیز به خوبی اجرا می شود. میزان رد پای این سیستم عامل بر روی حافظه حدود 3 گیگابایت است. این سیستم عامل یک راه حل بسیار ایده آل برای نت بوک های قدیمی است که قابلیت اجرای مناسب سیستم عامل های جدید را ندارند.

سخت افزار کامپیوتر من برای اجرای ویندوز های جدید بسیار ضعیف است. این سیستم از APU دو هسته ای Kabini با کلاک 1 گیگاهرتز استفاده می کند. این پردازنده را می توان را پردازنده چهار هسته ای ARM برابر دانست. ولی با این حال رمیکس به خوبی روی کامپیوتر من کار می کند.

my-pc-specs-remix-os

پشتیبانی از درایور لینوکس

رمیکس برای اجرای سخت افزار ها از درایور های متن باز استفاده می کند. در بخش Settings -> About menu لیستی از درایور های نصب شده موجود است. من متوجه شدم که درایور هایی که در رمیکس به کار گرفته شده همان هایی است که در اوبونتو 14.04 نیز استفاده می شود. برای مثال رمیکس از مجموعه درایور MESA 11.0.9 استفاده می کند.

drivers-in-remix-os1

البته از نقطه ضعف های رمیکس هم می توان به نداشتن قابلیت عیب یابی سخت افزاری که در لینوکس وجود دارد، اشاره کرد. اگر چه ممکن است شرکت Jide این قابلیت را در نسخه های بعدی اضافه کند، ولی در نسخه فعلی هیچ اثری از آن نیست.

Remix OS چگونه اپلیکیشن های ARM را اجرا می کند

اگرچه لینوکس و اندروید روی پردازنده های x86 و ARM اجرا می شود ولی در بعضی موارد مشکلاتی نیز وجود دارد. برای مثال پردازنده های x86 اینتل در اندروید قادر نیستند اپلیکیشن هایی که برای پردازنده های ARM ساخته شده را باز کنند. در طرف مقابل نیز پردازنده های ARM اپلیکیشن های بسیار محدودی از x86 را اجرا می کند.

در این شرایط بود که پروژه Android x86 با یک راه حل رویایی روی کار آمد، این پروژه از یک نرم افزار به نام ARM Wrapper استفاده می کند.

اگر چه نرم افزار Wrapper در مورد سازگاری دارای مشکلاتی است ولی در کل می توان عملکرد آن را مثبت ارزیابی کرد. اکثر بازی های Humble Indie Bundle بدون مشکل روی این سیستم اجرا شد.

game-running-remix-os

قابلیت هایی که اضافه خواهند شد

از گزینه های موجود در منوی تنظیمات رمیکس می توان متوجه شد که این سیستم عامل در آینده از قابلیت های بیشتری مثل به روزرسانی خودکار نرم افزار و خروجی صدای قابل تنظیم بهره مند خواهد شد.

به روز رسانی خودکار نرم افزار

چیزی که باعث نا امن بودن سیستم عامل اندروید شده، نداشتن قابلیت به روز رسانی مداوم خصوصیات امنیتی است. حال Remix OS با ارائه سیستم به روزرسانی خودکار این مشکل را حل کرده است. جزئیات این سیستم هنوز مشخص نیست ولی به نظر بی رسد این به روز رسانی ها به صورت بی سیم انجام شود.

خروجی صدای قابل تنظیم

در حال حاضر هیچ راهی برای تغییر دادن خروجی صدای رمیکس وجود ندارد. در لینوکس کاربران قادرند تا خروجی صدای خود را از جک 3.5 میلی متری به HDMI و باالعکس تغییر دهند ولی در اندروید چنین امکانی وجود ندارد. اما در رمیکس قابلیتی مشاهده می شود که به نظر می رسد انجام این کار را میسر کند، هر چند این قابلیت فعلا کار نمی کند و جنبه نمایشی دارد.

remix-audio-output-selector

آینده Remix OS: اهداف شرکت Jide

علاوه بر رمیکس یک توزیع دیگر اندرویدی با نام Phoenix OS سازگار با x86 و با رابط کاربری اختصاصی وجود دارد. ولی می توان این دو سیستم را با توجه به اهداف سازندگانشان از یکدیگر متمایز کرد. شرکت Jide Technology اهداف خود را از این پروژه این گونه بیان می کند:

اهداف ما سه چیز است: 1. توانمند سازی کل مردم جهان برای استفاده از سیستم های محاسباتی و اطلاعات جدید. 2.احیای رایانه ها و لپ تاپ های قدیمی که در گوشه ای افتاده و در حال خاک خوردن است. 3. برداشتن گامی بلند برای تحقق رویای رایانه های اندرویدی و ایجاد تحولی در بازار رایانه های شخصی

منبع: makeuseof

ارسال نظر