کوالکام درخشان‌ترین کمپانی در کنگره جهانی موبایل 2016 بود

شاید بسیاری از شما تصور کنید که سامسونگ با رونمایی از پرچمدارانش درخشان‌ترین برند در رویداد MWC 2016 بود و یا برخی دیگر ال‌جی را شایسته این عنوان بدانید. اما از نظر ما کوالکام تنها شرکت لایق برای این عنوان محسوب می‌شود!

کوالکام درخشان‌ترین کمپانی در کنگره جهانی موبایل 2016 بود

همانطور که می‌دانید کنگره جهانی موبایل 2016 یا همان رویداد MWC 2016 هفته پیش در بارسلونای اسپانیا برگزار شد و به پایان رسید. در این رویداد یا نمایشگاه کمپانی‌های زیادی حضور داشتند و محصولات متنوعی در طول آن معرفی شد. دو گوشی هوشمند گلکسی اس 7 (Samsung Galaxy S7)، گلکسی اس 7 اج (Samsung Galaxy S7 Edge) سامسونگ و جی 5 ال‌جی (LG G5) از جمله جالب‌ترین و پرمخاطب‌ترین محصولاتی بودند که در جریان نمایشگاه MWC امسال شاهد رونمایی از آن‌ها بودیم. اما به نظر شما در بین تمامی برندهای شرکت کننده در نمایشگاه MWC 2016 درخشان‌ترین عملکرد را کدام کمپانی داشته است؟

بسیاری از افراد عقیده دارند که سامسونگ با رونمایی از دو پرچمدا جدیدش درخشش خاصی را در نمایشگاه MWC 2016 داشت و برخی دیگر عقیده دارند که ال‌جی با طراحی بسیار نوآورانه پرچمدار جدیدش یعنی گوشی جی 5 درخشان‌ترین کمپانی حضور یافته در رویداد MWC 2016 بوده است. اما از نظر ما کوالکام درخشان‌ترین عملکرد را در کنگره جهانی موبایل امسال داشته است! با این وجود ما منکر عملکرد شایسته سایر برندها و به خصوص ال‌جی و نوآوری‌های فوق‌العاده‌اش در طراحی بدنه ماژولار گوشی جی 5 نمی‌شویم، اما به واقع باید کوالکام را برنده واقعی رویداد MWC 2016 محسوب کرد. برای درک بهتر این موضوع با ما همراه باشید.

کوالکام در سال 2015

کمپانی کوالکام در سال 2015 سیستم روی چیپ (SoC) اسنپدراگون 810 خود را معرفی کرد. این تراشه از پردازنده‌ای هشت هسته‌ای بهره‌مند بود و متاسفانه پس از عرضه با مشکلات و انتقادهای زیادی مواجه شد. تراشه اسنپدراگون 810 کوالکام در شرایطی که تحت اثر بارگذاری اطلاعات سنگین قرار می‌گرفت به شدت داغ می‌شد و این موضوع منجر به افت توان و قدرت عملکردی تراشه و نهایتا داغ شدن افراطی و محسوس بدنه دستگاه می‌شد. گوشی‌های هوشمندی همچون وان ام 9 اچ‌تی‌سی، اکسپریا زد 5 سونی و ... با این مشکل مواجه شدند و نهایتا با تدابیر خاصی این مشکل در این محصولات برطرف شد. اما مشکلاتی که در عملکرد تراشه اسنپدراگون 810 به وجود آمد به شکل چشمگیری اقتدار این شرکت را زیر سوال برد. اسنپدراگون 810 را می‌توان مسئله‌سازترین و پردردسرترین تراشه تولید شده توسط شرکت کوالکام نامگذاری کرد.

1

نهایتا با مشکلات عملکردی که در سیستم روی چیپ اسنپدراگون 810 به وجود آمد، کمپانی ال‌جی که از مشتریان همیشگی کوالکام محسوب می‌شود تصمیم گرفت که پرچمدار سال 2015 خود یعنی گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 را به سیستم روی چیپ اسنپدراگون 808 مجهز کند! اگرچه ال‌جی رسما اعلام کرد که عدم استفاده این کمپانی از تراشه اسنپدراگون 810 در پرچمدارش هیچ ارتباطی با مشکلات عملکردی آن نداشته، اما کاملا مشخص بود کال‌جی قصد پنهان‌سازی این موضوع و حمایت از کوالکام را دارد. در این بین ال‌جی تنها شرکتی نبود که با مشاهده مشکلات عملکردی تراشه اسنپدراگون 810 تصمیم کرفت که از آن استفاده نکند! سامسونگ هم در اقدامی مشابه از خرید و تجهیز پرچمدارانش به سیستم روی چیپ اسنپدراگون 810 ممانعت به عمل آورد. سامسونگ از جمله بهترین مشتری‌های کمپانی کوالکام بود و همواره از نظر تراشه تمامی پرچمدارانش را در دو نسخه مختلف عرضه می‌کرد که یکی از آن به تراشه اسنپدراگون و دیگری به تراشه‌های سری اگزینوس خود سامسونگ مجهز می‌شدند. در هر صورت مشکلات عملکردی تراشه اسنپدراگون 810 باعث شد که همکاری سامسونگ و کوالکام نیز قطع شده و نهایتا سامسونگ تمامی پرچمداران سال 2015 خود را به تراشه اگزینوس 7420 خود مجهز کند. این امر سبب شده که کوالکام با افت درآمد چشمگیری مواجه شده و اقتدار پیشین خود را از دست دهد.

کوالکام قدم بعدی آن

پس از مشاهده این بازخوردها شرکت کوالکام دریافت که در یک بحران به سر می‌برد و حتی ثبات کاری و اقتدار پیشین خود را از دست داده است. بنابراین کوالکام می‌دانست که باید پرچمدار سری تراشه‌های اسنپدراگون بعدی خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کند. در ابتدا شرکت کوالکام تصمیم گرفت که برای مدیریت بهتر مجموعه فعالیت‌های خود نگاهی مجدد به کارمندان داخلی شرکت بیاندازد و به نوعی با کم کردن هزینه‌های داخلی از بیشتر شدن بحران مالی موجود جلوگیری به عمل آورد. نهایتا کوالکام در سال 2015 چیزی در حدود 15 درصد از کارمندانش را اخراج کرد. تعداد کارمندان اخراجی کوالکام چیزی در حدود 31000 نفر بودند. این موضوع سبب شد که کوالکام بتواند مدیریت مالی بهتری بر روی فعالیت‌هایش داشته باشد.

کوالکام برای اینکه در قدم بعدی خود پرچمدار سری تراشه‌های اسنپدراگون خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کند، تصمیم گرفت که هسته‌های پردازشگر این تراشه را به طور اختصاصی بسازد. نهایتا کوالکام با صرف زمان طولان و تلاش‌های بی‌وقفه هسته‌های پردازشگر اختصاصی خود با نام Kyro را تولید کرد. این هسته‌ها عملکرد بهره‌ورتر و در عین حال قدرتمندتری نسبت به هسته‌های پردازشگر سری Cortex A دارند. نهایتا کوالکام از سیستم روی چیپ برتر خود که برای پرچمداران سال 2016 طراحی شده بود رونمایی کرد. این سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 نام گرفت و پردازنده مرکزی آن برخلاف تراشه اسنپدراگون 810 چهار هسته‌ای بود (اسنپدراگون 810 از پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره‌مند است).

همانطور که اشاره داشتیم چهار هسته‌ پردازشگر مرکزی سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 کوالکام از نوع Kyro بوده و فرکانس کاری ماکسیموم 2.2 گیگاهرتزی را به همراه دارند. پردازنده گرافیکی به کار گرفته شده در این تراشه 64 بیتی هم پردازنده قدرتمند آدرنو 530 است. این تراشه از سرعت دانلود 600 مگابیت در ثانیه‌ و سرعت آپلود 150 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند و از بستر امنیتی منحصر به فردی با نام اختصاصی Haven بهره می‌برد که کوالکام مدعی شده که به شکل ویژه و تضمینی دستگاه را در برابر موارد خاصی امن می‌نماید. تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام از سنسور دوربین 25 مگاپیکسلی و فیلمبرداری با وضوح تصویر 4K پشتیبانی می‌کند. همچنین قابلیت پشتیبانی از اتصال NFC و USB 3.0 را داراست. این تراشه حتی در شرایطی که برای مدت زمانی طولانی به تجزیه و تحلیل اطلاعات سنگین بپردازد نیز عملکردی روان و بی‌وقفه و کاملا خنک را به همراه دارد و به هیچ وجه گرمای کنترل نشده‌ای را تولید نمی‌کند.

2

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 دارد مربوط به ارائه نسخه 3.0 تکنولوژی شارژ سریع کوالکام یا اصطلاحا Qualcomm Quick Charge 3.0 است. این نسخه از تکنولوژی شارژ سریع کوالکام عملکردی فوق‌العاده دارد و نسبت به دو نسخه پیشین آن بسیار سریع‌تر و بهره‌ورتر عمل می‌کند. به موجب وجود این تکنولوزی باتری دستگاه شما ظرف مدت زمان کوتاهی تقریبا فول شارژ می‌شود و این موضوع از جمله ویژگی‌های کاربردی اصلی تراشه اسنپدراگون 820 به شمار می‌رود. بنابراین کوالکام با رونمایی و عرضه سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 مجددا اقتدار زیر سوال رفته خود را بازگرداند و به نوعی نشان داد که همچنان برترین و بزرگ‌ترین شرکت طراحی و تولید کننده تراشه در دنیاست. این اقدام و طراحی بی‌نظیر سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 کوالکام منجر شد که مجددا کمپانی‌های فعال در صنعت موبایل سعی در استفاده از این تراشه داشته باشند. سامسونگ و ال‌جی از جمله اولین و بزرگ‌ترین شرکت‌هایی بودند که پرچمداران سال 2016 خود را به این تراشه مجهز کرده‌اند.

استقبال از محصولات کمپانی کوالکام

سامسونگ با مشاهده طراحی بی‌نظیر سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 تصمیم گرفت که مجددا در سال 2016 استراتژی کاری پیشین خود را پیاده کند و پرچمدارانش را از نظر تراشه در دو نسخه اسنپدراگون و اگزینوسی روانه بازار کند. کمپانی‌ ال‌جی هم پرچمدار جدیدش یعنی گوشی هوشمند جی 5 را به سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 مجهز کرده است. اما دو شرکت سامسونگ و ال‌جی تنها کمپانی‌هایی نیستند که در جریان نمایشگاه MWC 2016 محصولاتی مجهز به تراشه اسنپدراگون 820 را معرفی کرده‌اند. شیائومی هم در جریان کنگره جهانی موبایل 2016 گوشی هوشمند می 5 خود را معرفی کرد که این محصول هم به تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام مجهز است. همچنین گوشی هوشمند اکسپریا ایکس پرفورمنس (Xperia X Performance) سونی هم به سیستم روی چیپ اسنپدراگون 820 کولکام مجهز است. در این بین محصولات متعددی دیگری نیز با تجهیز به سایر تراشه‌های کمپانی کوالکام مجهز شده‌اند. به عنوان مثال گوشی هوشمند اکسپریا ایکس که در جریان نمایشگاه MWC 2016 معرفی شده از تراشه اسنپدراگون 650 کوالکام بهره می‌برد و یا گوشی دیزایر 825 اچ‌تی‌سی به تراشه اسنپدراگون 400 کوالکام مجهز است.

3

بنابراین با قاطعیت تمام می‌توانیم مدعی شویم که تقریبا تمامی محصولات برتری که در جراین کنگره جهانی موبایل سال 2016 معرفی شدند از سیستم رو چیپ‌های کمپانی کوالکام بهره‌مند هستند. کوالکام هم اکنون بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شرکت طراح و تولید کننده سیستم روی چیپ‌های موبایلی محسوب می‌شود. البه کمپانی‌هایی همچون مدیاتک، انودیا و ... به سختی در تلاش هستند تا بتوانند رقیبی جدی‌تری برای کوالکام شوند. این شرکت‌ها بدون تردید از هر نقطع ضعفی به منظور بالا کشیدن خود و توقف پیشرفت‌های کوالکام استفاده می‌کنند. با توجه به این موضوع که تقریبا تمامی محصولات با کیفیت و رده بالای رونمایی شده در کنگره جهانی موبایل سال 2016 از سیستم روی چیپ‌های اختصاصی برند کوالکام بهره‌مند بودند و قدرت و قابلیت‌های پردازشی عالی خود را مدیون وجود این سری از محصولات کوالکام هستند، ما این شرکت را به عنووان برترین و درخشان‌ترین کمپانی حضور یافته در نمایشگاه MWC 2016 محسوب می‌کنیم! نظر شما در رابطه با شرکت کوالکام و سیستم روی چیپ‌هایی که این کمپانی تولید می‌کند چگونه است؟ تصور کنید که کوالکام فعالیت‌هایش را در این زمینه قطع نماید، آیا شرکتی وجود دارد که بتواند با اقتدار کامل تراشه‌هایی قدرتمند و مشابه با سری تراشه‌های اسنپدراگون این کمپانی را تولید و عرضه کند؟

منبع: androidheadlines

ارسال نظر