راز موردور در قمر پلوتو برملا شد

این بخش بزرگ و سرخ رنگ است و دانشمندان را به یاد سرزمین سایه‌ها در فیلم ارباب حلقه‌ها می اندازد و از آن با عنوان موردور ماکولا یاد می شود.

راز موردور در قمر پلوتو برملا شد

به گزارش کلیک، اکنون شواهد جدید تایید می کنند پوشش قرمز قهوه‌ای در قطب شمال ماه پلوتو یعنی شارون چه چیزی است. شارون با نصف قطر پلوتو، بزرگ ترین ماه(شاید سیاره کوتوله) در منظومه شمسی است اما تنها این نیست.

زمانی که فضاپیمای نیوهوریزون ناسا سال گذشته پرواز خود را بر فراز پلوتو انجام داد، با کیفیت ترین تصاویری که تا کنون از شارون گرفته شده بود را ارسال کرد. این تصاویر یک منظره عجیب از آب فوق یخ زده، کوه ها، دره ها، رانش زمین و یک لکه بزرگ سرخ در تمامی قطب شمال آن نشان می داد.

راس بیر از مرکز تحقیقات ناسا در کالیفرنیا گفت "ما فکر می کردیم احتمال دیدن چنین ویژگی جالبی در این قمر در لبه منظومه شمسی پایین باشد. اما از آنچه می بینم بسیار شگفت زده هستم."

محققین ابتدا مشکوک بودند که کلاه خاکی قرمز رنگ شارون یک لایه نازک پس مانده اجزای آلی تولید شده توسط گازهایی باشد که انفجار اشعه ماورای بنفش را تسریع می کنند و از خورشید انرژی می گیرند.

اما این فرضیه یک مشکل بزرگ داشت: پلوتو گاز دارد نه شارون. شارون از پلوتو گاز سرقت می کرده است؟

یک مدل جدید بر اساس داده های کامپیوتری توسط نیوهوریزون آنچه را که دانشمندان دوازده ماه پیش مطرح کرده بودند، تایید کرد و محقق سرپرست، ویل گراندی گفت "این یک زنجیره از رویدادهای به هم پیوسته است."

پلوتو به عنوان یک سیاره کوتوله سعی دارد اتمسفر خود را نگه دارد و زمانی که بادهای خورشیدی به او برخورد می کنند، جاذبه آن آنقدر ضعیف است که نمی تواند گازها را در جای خود نگه دارد. این به این معنی است که متان مرتبا به سمت شارون حرکت می کند و در حالی که شارون جاذبه کافی ندارد که آن ها را در اتمسفر خود نگه دارد، تنها ۲٫۵ درصد متان را نگه می دارد.

الیس این گونه توضیح می دهد "ذرات مانند اگزوسفر رفتار می کنند و اغلب در طول مسیر مدام تصادف می کنند. مورد استثنا زمانی رخ می دهد که با شمال یخ زده برخورد می کنند. قطب زمستانی بسیار سرد است از این رو هر متانی که با آن برخورد می کند دیگر نمی تواند مانند سایر جاها به حرکت خود ادامه دهد و در زمین یخ زده باقی می ماند. و در نهایت مقدار زیادی از آنها در آنجا انبار می شوند."

دانشمندان تخمین می زنند در طی این رویداد، در هر ثانیه حدود ۲۷۰ میلیارد مولکول متان در هر مترمربع سطح شارون جمع می شود.

قطب شمال شارون

پس اکنون دیگر معمایی در کار نیست؟ در واقع این طور نیست. زیرا هرچند به نظر می رسد متان پلوتو روی قطب شمال شارون جمع شده است، اما متان علت این رنگ قرمز را توضیح نمی دهد.

دوباره به مدل باز می گردیم. وقتی بهار می آید و همه چیز دوباره گرم می شود، از نظر تئوری متان باید مجدد تبدیل به گاز شود. اما این مساله در مدل نشان داده نمی شود.

زمانی که اشعه ماورا بنفش خورشید به قطب شمال شارون برخورد می کند، با متان واکنش نشان داده و هیدروژن آزاد می کند و آن را به یک مولکول سنگین تر موسوم به رادیکال متیل تبدیل می کند که پایداری کمتری دارد. از آنجا که رادیکال متیل از متان فعال تر است، بارها و بارها واکنش نشان داده و هیدروکربن های سنگین تری تولید می کند.

گراندی می گوید "اگر زمان کافی بدهید، مواد به ترکیب ادامه می دهند و شروع به ساخت ماکرومولکول می کنند." آنچه در پایان این شلوغی ایجاد می شود یک ذخیره از زنجیره طولانی هیدروکربن ها است که به آن تولین می گویند. نام گذاری تولین از روی کلمه باستانی یونانی برای جوهر قهوه ای بوده که همانظور که حدس میزنید قهوه ای قرمز است.

ارسال نظر