کاهش واردات نوت بوک

واردات نوت بوک در ماه نخست سال ۱۳۹۵ نشان می دهد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان واردات این کالا به نصف رسیده است.

کاهش واردات نوت بوک

به گزارش کلیک، طبق گزارش منتشر شده از سوی گمرک ایران، در سال ۹۴ حدود ۳۱۳هزار و ۸۴۰ دستگاه نوت بوک از مبادی رسمی وارد کشور شده است. این روند کاهشی واردات نوت بوک با توجه به اینکه این کالا جزو سبد خانوار است، جای سوال دارد.

مهدی میرمهدی، رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران، در این باره گفت: علت کاهش واردات نوت ‌بوک بالا بودن تعرفه گمرکی است.

میرمهدی افزود: طبق تعرفه جدید گمرکی در سال ۹۴، تعرفه واردات ماشین ‌های خودکار داده ‌پردازی شخصی کیفی (نوت‌ بوک) از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش یافت این در حالی است که در سال ۹۳ نیز تعرفه کالای نوت‌ بوک از ۴ به ۱۰ درصد افزایش یافته بود.
وی ادامه داد: کارگروهی تشکیل داده‌ ایم و درصدد هستیم که تلاش کنیم طبق کمیسیون ماده یک میزان تعرفه واردات وسایل رایانه‌ ای را به ۵ درصد کاهش دهیم، چرا که اگر میزان تعرفه کاهش یابد واردات کالا برای قاچاقچی از طریق غیررسمی مقرون به صرفه نخواهد بود و آنها هم سعی می‌ کنند کالا را از طریق مبادی رسمی وارد کشور کنند که به نفع دولت هم خواهد بود.
رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران بیان کرد: علت این افزایش تعرفه حمایت از تولید داخلی اعلام شده است، در کشور تولید نوت ‌بوک به معنای واقعی آن نداریم و بیشتر بحث مونتاژ یک مدل مطرح است. مگر این شرکت چه میزان از بازار را در اختیار دارد که باید میزان تعرفه، این همه افزایش یابد؟ تولید نوت‌ بوک در ایران برای سرمایه‌ گذاران مقرون به صرفه نیست چرا که باید توان به ‌روزرسانی مانند آنچه در دنیا انجام می‌شود را داشته باشند و این امکان پذیر نیست و تنها در دست چند شرکت در دنیا است.
میرمهدی معتقد است: گمرک درصدی را به عنوان ارزش افزوده می‌ گیرد و این یعنی گران کردن کالا. به عنوان مثال یک نوت ‌بوک وقتی از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود ۳۵۰ هزار تومان هزینه دارد ولی قاچاقچی برای وارد کردن آن ۱۰۰ هزار تومان هزینه می ‌کند همین عامل گرانی کالا می ‌شود و مردم وقتی خرید می‌ کنند متضرر می ‌شوند یا اصلاً خرید انجام نمی ‌دهند.
اما فعالان بازار نیز نظرات دیگری دارند. علی کسمایی مدیر فروش یکی از شرکت‌ های فعال در زمینه واردات و فروش نوت ‌بوک عنوان کرد: در وضعیت کنونی اقتصادی، مصرف ‌کننده نوت‌ بوک نمی‌ خرد بنابراین کالاهای موجود در انبارها به فروش نمی ‌رسد تا کالایی نیز وارد شود. در شرایط کنونی فروش موبایل و دیگر کالاهای الکترونیک نیز کاهش یافته است چون مردم خرید نمی ‌کنند.
کسمایی اضافه کرد: ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان تاثیری در واردات ندارد. اکنون آنقدر قیمت کالاها از سوی شرکت‌ ها و فروشندگان پایین آمده است که برای مصرف کننده مقرون به صرفه است تا خرید کند ولی باز کسی قدرت خرید ندارد و حتی همین کاهش قیمت رغبتی برای خرید ایجاد نمی ‌کند.

ارسال نظر