ثبت تاریخچه زندگی انسان در حافظه های پنج بعدی دائمی

محققان دانشگاه ساوتهمپتون قدمی بزرگ به سوی توسعه یک حافظه ذخیره سازی برداشته اند که میلیاردها سال دوام می آورد.

ثبت تاریخچه زندگی انسان در حافظه های پنج بعدی دائمی

به گزارش کلیک، محققان مرکز تحقیقاتی اپتوالکترونیک این دانشگاه (ORC) با استفاده از شیشه های دارای ساختار نانو موفق به ثبت و بازیابی داده های دیجیتالی پنج بعدی (۵D) به کمک لیزر فتوثانیه شدند.
این نوع ذخیره سازی که دارای ویژگی های بی سابقه ای نظیر ظرفیت ثبت ۳۶۰ ترابایت داده، پایداری در مقابل حرارت حداکثر تا ۱۰۰۰ درجه سلسیوس، طول عمر تقریبا نامحدود در دمای اتاق ( و ۱۳٫۸ میلیارد سال در دمای ۱۹۰ درجه سلسیوس) است ما را به عصر جدید بایگانی نا محدود داده ها وارد کرده است. این فناوری به دلیل پایداری و امنیت بالا برای سازمان های دارای بایگانی های عظیم مانند بایگانی های ملّی، موزه ها و کتابخانه ها مفید بوده و به آن ها کمک می کند از اطلاعات خود به کمک این فناوری به خوبی محافظت کنند.
این فناوری نخستین بار در سال ۲۰۱۳ مورد آزمایش قرار گرفت و یک نسخه از فایل متنی ۳۰۰ کیلوبایتی با موفقیت به صورت ۵ بعدی روی آن ثبت شد.

هم اکنون اسناد مهمی از تاریخ انسان اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR)، آپتیک نیوتن، مگنا کارتا و کتاب مقدس شاه جیمز به صورت نسخه های دیجیتالی ذخیره شده است. ORC یک نسخه از اعلامیه جهانی حقوق بشر را که به این صورت ذخیره سازی شده است اخیرا در مراسم اختتامیه بین المللی سال نور (IYL) در مکزیک توسط ارائه شد.
این اسناد به کمک لیزرهای فوق سریع که پالس های بسیار کوتاه و شدید نوری تولید می کند ثبت شده است. این فایل در سه لایه نقطه با ساختار نانو که به اندازه ۵ میکرومتر (هر میکرومتر یک میلیونیوم متر است) از هم جدا شده اند نوشته شده است. این نانو ساختارهای خود مونتاژ مسیر حرکت نور در شیشه را تغییر داده که قطبش نور را اصلاح می کند و بعدا امکان خواندن آن به کمک میکروسکوپ نوری و یک پلارایزر، شبیه به آنچه در عینک های آفتابی پولاروید وجود دارد، فراهم می شود.
داده ها از طریق نانوساختارهای خود مونتاژ در کوارتز ذوب شده ثبت شده است. رمزگذاری اطلاعات درپنج بعد انجام می شود: اندازه و جهت به علاوه موقعیت سه بعدی این نانوساختارها.

یکی از اعضای ORC اظهار داشت تصور این که توانسته ایم با توسعه چنین فناوری اسناد و اطلاعاتمان را برای نسل های آینده حفظ کنیم هیجان انگیز است. این تکنولوژی می تواند از آخرین شواهد تمدن ما با امنیت کامل پاسداری کند.
محققان این پژوهش را در نمایشگاه SPIE Photonics West (انجمن بین المللی کنفرانس مهندسی نوری در سان فرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا) ارائه خواهند داد.
این گروه همچنین در جستجوی شرکاء صنعتی برای توسعه و تجاری کردن این فناوری هستند.

منبع:orc

ارسال نظر