نقد و بررسی بازی Sniper Elite 4

بازی‌های جنگ جهانی همیشه محور داغ و جذاب کمپانی‌های بازی‌سازی و حتی مخاطبان گیمر بوده است و توسعه‌دهندگان و سازندگان بازی‌های رایانه‌ای همواره در تلاش هستند که روایتی نوین از جنگ‌های جهانی را در قالب بازی ارائه دهند.

نقد و بررسی بازی Sniper Elite 4

کلیک- ایتالیا توسط بسیاری از مردم به عنوان یک مرکز فرهنگی اروپا شناخته شده است. ایتالیا با تاریخ قاره‌پوشایش، هنر زیبا و شگفت انگیزاش و مهد بسیاری از فیلسوفان،هنرمندان و شاعران مورد توجه عموم قرار گرفته است. از شهر‌های روستایی زیبای آن گرفته تا کلیسا‌های عجیب و جالب آن، مناظر زیبا و باغ‌های انگور،شهر‌ها و شهرستان‌های شلوغ با خیابان‌های باریک و پیچ در پیچ و ویرانه‌های باستانی همه و همه از جمله دیدنی‌های ایتالیا به حساب می‌آیند.

ایتالیا در کوتاه مدت ممکن است به مقصد کامل تعطیلات برای بسیاری از مردم تبدیل شود. مردم زیبا، مواد غذایی و مناظر زیبا از ویژگی‌های این کشور باستانی به شمار می‌آید و گاهی اوقات شما گیمر‌ها دوست دارید که در کوچه پس کوچه‌های شهر‌های این کشور باستانی به شکار نازی‌های بپردازید. بازی Sniper Elite 4 بوسیله‌ی کمپانی ربلیون طراحی و ساخته شده است که داستان آن در کشور ایتالیا جریان دارد. به هر حال تجربه‌ی تماشا‌ی زیبایی وصف‌ناپذیر ایتالیا همراه با سفر گلوله‌ای به درون بدن یک نظامی نازی در حالت X-Ray (حالت ماورای بنفش) برای هر گیمری لذت بخش خواهد بود.

First Middle PIC

داستان دو قسمت اول از سری بازی‌های Sniper Elite از جهان خاکستری در خرابه‌های برلین جریان داشت حال آنکه داستان قسمت سوم از سری بازی‌های Sniper Elite در دل صحرا‌های آفریقا ادامه پیدا کرد و آن زمان تغییر محیط بازى از برلین به آفریقا، یکى از عوامل پیشرفت گرافیکى بازی Sniper Elite 3 محسوب می‌شد. فضاى گرم و استفاده از رنگ هاى جذاب تر، زیبایى خاصى به محیط بازى داده بود. به دنبال این ترتیب تاریخی، بازی Sniper Elite 4 شما را به ایتالیا می‌فرستد تا قبل از اینکه تهاجم شروع شود دفاع را آماده‌سازی کنید، در دل سرزمین چکمه‌ای، جزیره‌ای بزرگ پیش روی شماست، جزیره‌ای که به یکی از پایگاه‌های نظامی اصلی نازی‌ها تبدیل شده است و ماموریت شما به عنوان یکی از تک‌تیراندازهای مقاومت مردمی ایتالیا، تصرف و بازپس‌گیری این جزیره و پاک‌سازی آن از تک تک نیرو‌های نازی است. این مقدمه تقریبا الگو ثابت تمامی مراحل و ماموریت‌های چهارمین نسخه از سری بازی Sniper Elite 4 است، سری بازی که تا به امروز هیچگاه نتوانسته که خود را فراتر از یک بازی خاص با طرفدارانی محدود ببیند اما حکایت نسخه چهارم چیز دیگری‌ست.

چشم‌انداز‌های استفاده شده در بازی Sniper Elite 4 زیبا و نفس‌گیر است. شما هرچیزی را که یک تک تیرانداز خوب به آن نیاز دارد می‌توانید پیدا کنید: View‌ی مناسب برای تیراندازی، مخفی‌گاه، فضای زیاد خالی برای استفاده از مزیت‌های آن، آرایش دقیق و زیبایی در سرتاسر نقشه‌ی بازی داده است که شما را وادار می‌کند که به گشت و گذار در کل نقشه‌ی بازی بپردازید. این‌بار نقشه‌ی بازی به نظر می‌رسد بسیار بزرگتر و کمی خطی تر از نقشه‌های قسمت‌های پیشین است. محیط‌های وسیع و گسترده برای استفاده از فرصت‌های متعدد از جمله ویژگی‌های جذاب نقشه‌ی بازی Sniper Elite 4 به شمار‌ می‌آید.

Second Middle PIC

فساد و شرارت بهترین راه برای توصیف این بازی است. با وجود اینکه خلق فیزیک گلوله و آناتومی بدن انسان در این بازی نزدیک به واقعیت است اما باید بدانیم که این یک بازی جدی نیست. زمانی که شما مردمک چشم یک نازی و یا جمجمه‌ی کروی شکل سر آن‌ها را می‌بینید ناخودآگاه تصمیم می‌گیرد آن شخصیت شرور را از بین ببرید. مدیریت شلیک گلوله برای برخورد کردن به جمجمه‌ی سر یک نازی و نفوذ گلوله به دیگر نظامی نازی به عنوان یک ایده‌ی خاص و جذاب در بازی می‌تواند در نظر گرفته شود.

قدرت شخصیت بازی یک قدرت فانتزی سنتی است که شما نمی‌توانید در آن جهش عمل داشته باشید. چه بیشتر چه کمتر شما به تنهایی می‌توانید یکی از بدنام‌ترین ماشین‌های جنگی تاریخ بشریت را از بین ببرید. در مرحله‌ی اول من به تنهایی ده‌ها تن از دشمنان را کشتم. دلیلش کار شگفت‌ انگیزی است که تنها فقط از عهده‌ی تک‌تیرانداز نخبه برمی‌آید و این اجازه را به گیمر می‌دهد تا سرعت و دقت را در بهترین حالت انتخاب کند و هدف مورد نظر را از پای درآورد. در بیشتر مواقع هنگامی که شما درگیر یک مبارزه‌ی نفس‌گیر می‌‌شوید این فرصت به گیمر داده می‌شود تا به معنای واقعی کلمه و دیجیتالی نفس خود را حبس کنید و تصمیم بگیرید که به چه هدفی شلیک خواهید کرد.

مکانیزم کشتن مخفیانه به شخصیت بازی اضافه شده است. هر گلوله‌ای که به هدف مورد نظر شلیک می‌شود به دشمنان بازمانده از مبارزه کمک می‌کند که موقعیت شما را شناسایی و آن را نابود کند اگر شما می‌خواهید به عنوان یک شبح در سایه در تپه‌ها باقی بمانید باید به صورت مدام منطقه‌های خود را تغییر دهید. شما نیاز دارید که برای هر هدف و کشتن و موقعیت جدید اولویت‌بندی کنید تا یک تصمیم دقیق بگیرید که چگونه در یک مبارزه‌ی سخت شرکت کنید. هنگامی که دشمنان در امتداد جاده‌ها گشت‌زنی می‌کنند و در پایگاه‌ها مستقر هستند شما در بازی یک نیروی فعال هستید که انتخاب اینکه از کجا،چه زمانی و چگونه مبارزه را شروع کنید بسیار با اهمیت است.

Third Middle PIC

گیمر می‌تواند انتخاب کند و تصمیم بگیرد که در مقابل شماری از دشمنان ایستادگی کند و به مبارزه با آن‌ها بپردازد. اگرچه شما می‌توانید کنترل یک سلاح خودکار را در دست بگیرید و در یک محدود‌ه‌ی بسیار نزدیک دشمنان را نابود کنید، در این حالت سیستم کاور‌گیری در مقایسه با کاورگیری تک تیرانداز بسیار سست و زمخت است. در عوض شما در یک زمین وسیع و گسترده خودتان را پیدا می‌کنید و با دقت تمام، سربازان شجاع و یا احمق نازی را از روی زمین حذف می‌کنید و پس از یک مبارزه‌ی نفس‌گیر یک استراحت کافی برای شما فراهم می‌شود. لحظات هیجان‌انگیزی است وقتی که ده‌ها تن از دشمنان را می‌بینید که به شما نزدیک می‌شوند و مبارزه‌ در اوج خود ادامه پیدا می کند و هر گلوله‌ای که به سمت هدف شلیک می‌شود یک حس قابل ملاحظه‌ای را به بازی‌باز انتقال می‌دهد.

متاسفانه هوش مصنوعی دشمنان نسبت به سایر بازی‌های این سری دقیق‌تر نیست. شما می‌توانید میزان این هوش را در منوع شروع (Start Menu) تغییر بدهید، اما به طور کلی، آن‌ها در یک منطقه‌ی پر از جسد، جستجو را سریع به اتمام می‌رسانند و یا با صدای بلند معلوم می‌کنند در کدام منطقه هستند و هنگام کاورگیری مدام به عقب و جلو حرکت می‌کنند که این نشان از هوش مصنوعی ضعیف دشمنان است. این حالت باعث می‌شود که شما به سختی دشمنان کاورگیری شده را ببینید که البته مزیت محسوب نمی‌شود به جای این حرکت بهتر بود دشمنان ضمن کاورگیری موقعیت‌های خود را عوض کنند و یک حالت طبیعی مبارزه‌ی جنگی را به بازی‌باز انتقال دهد. به عنوان یک مبارزه‌ی هوشمند شما اسلحه‌ی خود را از راه دور برای هدف مورد نظر تنظیم می‌کنید و با یک حرکت غافلگیرانه دشمنان احمق را مورد اصابت گلوله قرار می‌دهید قبل از اینکه آن‌ها بخواهند کار را انجام بدهند شما پیروز میدان هستید.

جدا از بحث وسیع بودن محیط بازی نسبت به قسمت‌های پیشین این سری، بازی Sniper Elite 4 یک گام جلوتر از سایر بازی‌های این سری در بخش‌های چندنفره‌ی آنلاین و کمپین بازی است. شما حالا می‌توانید بخش کمپین بازی را با همکاری سایر گیمر‌ها انجام دهید. رقابت در برابر دیگر تک تیرانداز‌های آنلاین و حتی مبارز‌ه‌ی شانه به شانه در حالت گروهی از جمله ویژگی‌های جذاب بخش آنلاین بازی است. ماهیت غیر قابل کنترل حالت گروهی بازی تا به حال به عنوان سرگرم‌کننده‌ترین بخش برای شما و دوستان شما شناخته شده است که به ویرانی و نابودکردن موجی از دشمنان به صورت پی در پی می‌پردازید. بازی پر از بمباران تیراندازی،انفجار‌ها و مرگ‌های وحشتناک است.

بازی رقابتی همانطور که باید باشد هیجان‌انگیز نیست. تمرکز بازی بیشتر بر روی حالت CQC (همکاری گروهی چندنفره برای مبارز‌ه‌ی نزدیک و تن به تن) است. سیستم بازی از کنترل شناور و ناگهانی، درگیری گیج‌‌کننده که در آن پیروزی توسط شانس بیش از مهارت است، رنج می‌برد. حالت Cooperative یک آیتم جذاب و جالب بازی است که شرارت را در بهترین حالت از هسته‌‌ی داستان بازی حذف می کند.

Fourth Middle PIC

جلوه های بصری Sniper Elite 4 فرسنگ‌ها با استاندارد بازی‌های کنسول‌های نسل هشتمی فاصله دارد. بافت‌های بی کیفیت، افکت‌های نه چندان زیبا و Draw Distance بسیار ضعیف، همگی از مشکلاتی هستند که Sniper Elite 4 با آن‌ها دست و پنجه نرم می کند. به تمامی موارد ذکر شده حرکات غیر طبیعی چهره‌ها و بدن کاراکترها را بیافزایید تا بفهمید با چه گرافیک هنری ضعیفی رو به رو هستید. اما اگر فکر می‌کنید گرافیک فنی بازی هم وضعیتی بهتر از گرافیک هنری دارد، سخت در اشتباه هستید.نرخ فریم‌دهی بازی همانند بسیاری از بازی‌های کنسولی روی ۳۰ قفل شده و با وجود آنکه Sniper Elite 4 گرافیک هنری فوق العاده ای هم ندارد، این موضوع کمی آزار دهنده تر شده است. جالب است بدانید که این نرخ فریم‌دهی حتی ثابت هم نیست و گاهی به زیر ۳۰ هم افت پیدا می کند. Sniper Elite 4 به هیچ عنوان گرافیک قابل قبولی ندارد و تنها قسمت خوب جلوه‌های بصری این اثر به X-Ray Kills و لحظه برخورد گلوله به بدن دشمنان خلاصه می شود. خوشبختانه جزئیات در X-Ray Kills بیداد می کنند که همین موضوع باعث شده تا لذت تماشای انیمیشن های خرد شدن استخوان ها و انفجار اعضای بدن دشمنان دو چندان شود.

در کلام آخر می‌توان گفت اگر بازی‌کننده می‌خواهد به گشت و ‌گذار و مبارزه‌های رندانه در یک دنیای زیبا و شگفت‌انگیز بپردازد به جرات می‌توان گفت بازی Snipir Elite 4 یکی از بهترین‌های این سری محسوب می‌شود. وقتی که شما در بازی گلوله‌‌های حیاتی را شلیک می‌کنید و تمام شهر را خالی از سربازان نازی و جنگ‌افزارهایشان می‌کنید یک حس عالی رضایت و افتخار در شما ایجاد می‌شود. Sniper Elite 4 در بحث گیم‌پلی هیجانی،جذاب و متحیر‌کننده یکی از بهترین عنوان‌های این سری به شمار می‌آید که رضایت بسیاری از گیمر‌ها را بدست می‌آورد. در حالی که گرافیک،داستان و شخصیت‌های بازی شاید برای گیمر کمی تخت و ساده به نظر برسد و این نشان می‌دهد تمرکز اصلی سازندگان بیشتر بر روی سبک گیم‌پلی بازی بوده است.

نکات مثبت بازی:

  • محیط بازی شگفت انگیز است
  • همه‌ی کشتن‌های X-Ray جذاب و رضایت بخش است
  • گیمر به عنوان یک مامور ویژه دشمنان را با سرعت و دقت تمام نابود می‌کند
  • حس واقعی شرارت در ایتالیا به خوبی به بازی القا شده است
  • بخش چند نفره‌ی آنلاین بازی عمیقاْ رضایت بخش است

نکات منفی بازی:

  • شخصیت‌های بازی خسته‌کننده است طوری که نام‌ آن‌ها در یاد نمی‌ماند
  • قابل توجه است که جمجمه‌ها و اندام‌ها بهتر از چهر‌ه‌‌های واقعی افراد طراحی شده‌اند
  • همه‌چیز به جز تفنگ تک‌‌تیرانداز خسته‌کننده است
ارسال نظر