نازک ترین لنز جهان انقلابی در دوربین ها ایجاد می کند

دانشمندان نازکترین لنز جهان را که ضخامت آن دو هزار برابر نازک تر از تار مو انسان است ساخته اند این لنزها درها را به سوی نمایشگرهای کامپیوتری انعطاف پذیر و انقلابی در دوربین های مینیاتوری می گشاید.

نازک ترین لنز جهان انقلابی در دوربین ها ایجاد می کند

به گزارش کلیک، محقق دکتر یوری (لری) لو از دانشگاه ملی استرالیا (ANU) و رهبر تیم تحقیقاتی نانو الکترو مکانیکی گفت: این کشف به ویژگی قابل توجهی از کریستال مولیبدن دی سولفید وابسته بود. این ماده گزینه مناسبی برای نمایشگر های انعطاف پذیر نسل بعدی خواهند بود.

همچنین با قرار دادن ردیف هایی از نوع لنزهای میکرو قادر به شبیه سازی چشم مرکب حشرات خواهیم بود. لنز ۶٫۳ نانومتری لنز های نازک پیشین که ضخامت آنها ۵۰ نانومتر بود و به عنوان فراماده شناخته می شوند را تحت الشعاع قرار می دهد.

قابلیت اداره کردن جریان نور در مقیاس اتمی راهی مهیج به سمت کوچک سازی بی سابقه ای از قطعات نوری و ادغام ویژگی های نوری پیشرفته باز می کند.
دی سولفید مولیبدن در دسته ای از مواد است که به عنوان شیشه های chalcogenide شناخته شده اند و دارای ویژگی های الکترونیکی انعطاف پذیر هستند.

لنزهای بسیار نازک

گروه دکتر لو لنزهای خود را از کریستال دی سولفید مولیبدن با ضخامت ۶٫۳ نانومتر- ۹ لایه اتمی - ساختند که از لایه بزرگتری از این کریستال با نوار چسب جدا شده بودند.

آنها سپس لنزی یا شعاع ۱۰ میکرون را با استفاده از اشعه یونی متمرکز اتم به اتم از لایه ها جدا کردند، تا زمانی که شکل محدبی از لنز به دست آورند.
دی سولفید مولیبدن کریستالی شگفت انگیز است. مقاومت در دماهای بالا دارد و نیمه هادی خوبی است و همچنین می تواند فوتون ها را منتشر کند.
این تیم کشف کرد که لایه ای از دی سولفید مولیبدن با ضخامت ۰٫۷ نانومتر، ویژگی های نوری قابل توجه ای داشت و در پرتو نوری ۵۰ برابر ضخیم تر، برابر با ۳۸ نانومتر پدیدار می شد. این ویژگی که به عنوان طول مسیر نوری شناخته شده است، حالت نور را تعیین می کند و تداخل و انکسار نور را در هنگام انتشار کنترل می کند.

دکتر لو گفت: در ابتدا ما نمی توانستیم تصور کنیم که چرا دی سولفید مولیبدن چنین ویژگی شگفت آوری داشت.
همکار استادیار زونگفو یو در دانشگاه ویسکانسین مدیسون، شبیه سازی را توسعه داد و نشان داد که نور داخل لایه های کریستالی با ضریب شکست بالا قبل از عبور از آن چند بار به جلو و عقب بر خورد می کند و برمی گردد.
ضریب شکست کریستال مولیبدن دی سولفید، ویژگی که قدرت اثر ماده را در نور تعیین می کند، دارای ارزش بالای ۵٫۵ است. برای مقایسه میتوان به ضریب شکست ۲٫۴ الماس که باعث درخشش آن است و ضریب شکست آب که ۱٫۳ است، اشاره کرد.

منبع: phys

ارسال نظر