زورآزمایی روسیه با فیسبوک و گوگل در فناوری تشخیص چهره

چه بازشناسی چهره توسط iOS10 اپل باشد، چه در مطالعات فیسبوک در مورد تشخیص تقریبی چهره‌های افراد از یکدیگر، هیچ شکی وجود ندارد که فناوری تشخیص چهره یک تجارت بزرگ در عصر حاضر است.

زورآزمایی روسیه با فیسبوک و گوگل در فناوری تشخیص چهره

به گزارش کلیک، در شرایطی که هردو شرکت‌ فیسبوک و گوگل پشت شان به بودجه‌های چندین میلیون دلاری گرم است، یک شرکت کوچک در مسکو به نام NTechLab که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارد، ممکن است سر راه یکی از بهترین سامانه‌های تشخیص چهره موجود در دنیا سبز شود.

عملکرد آن تا چه اندازه خوب است؟ سال گذشته در مسابقه تشخیص چهره برگزارشده در واشینگتن به نام "مگافیس"، این برنامه تعدادی از رقیبان خود ازجمله FaceNet گوگل را شکست داد. از آن زمان به‌صورت یک نرم‌افزار به نام FindFace درآمد که از فوریه تاکنون ۶۰۰۰۰۰ بار در روسیه دانلود شده است و این در حالی است که به‌سختی ۳۰۰ درخواست از سوی شرکت‌ها یا دولت‌های سراسر دنیا مبنی بر علاقه‌مندی آن‌ها به این فن‌آوری گزارش شده‌است.

آرتم کوچارنکو، مدیرعامل و بنیان‌گذار NTechLab در مصاحبه با Digital Trends گفت: ما به نوع ویژه‌ای از معماری درونی برای شبکه‌های عصبی دست‌یافته‌ایم که به‌طور عالی امور تشخیص چهره را انجام می‌دهد. وی افزود: جهت جستجو بین مجموعه‌های عظیمی از داده‌ها (تا میلیون‌ها عکس)، ما از موتور جستجوگر ویژه‌ای که خودمان توسعه داده‌ایم استفاده می‌کنیم که بسیار سریع و دقیق است. هر عکس در فهرست جستجو تنها توسط ۸۰ رقم مشخص شده‌است (که برای چنین الگوریتمی تعداد بسیار کمی است) و زمان نهایی جستجو نیز تنها حدود نیم ثانیه است.

طبق گفته‌های کوچارنکو، FindFace یا چهره‌یاب مدت‌ها پیش روی یک کادریلیون عکس برگرفته از شبکه اجتماعی روسی به نام Vkontakte که تعداد ۲۰۰ میلیون پروفایل دارد، مقایسه‌ای انجام داد. رویای نرم‌افزار چهره‌یاب انجام چیزی است که از نام آن برمی‌آید: این‌که این امکان را به کاربر بدهد تا کسی را در خیابان ببیند، یک عکس فوری از او بگیرد و بتواند به‌سرعت پروفایل رسانه اجتماعی آن فرد را پیدا کند.

البته چنین نرم‌افزارهایی سریعاً حساسیت‌های امنیتی را برمی‌انگیزند، درست مانند ترس‌هایی که در مورد پروژه عینک گوگل وجود داشت. با این حال کوچارنکو معتقد است که با یک مدیریت دقیق، این فن‌آوری می‌تواند کارآمد و مفید باشد. او در گفتگو با دیجیتال ترندز در مورد برنامه‌هایش برای ساخت یک پلتفرم نرم‌افزاری دارای فضای ابری جهت تشخیص چهره گفت و اضافه کرد که این نرم‌افزار می‌تواند در دسترس حرفه‌های مختلف قرار گیرد تا وارد این نرم‌افزار شوند و امور تشخیصی خود را به‌وسیله آن انجام دهند. وی افزود: ما به‌دقت نحوه استفاده مشترکینمان را از پلتفرم تولیدی‌ بررسی خواهیم کرد تا مطمئن باشیم که این نرم‌افزار برای اهداف درست استفاده می‌شود. وی همچنین مواردی را که پیش از این در آن‌ها از چهره‌یاب جهت شناسایی و پیگرد مجرمان استفاده شده است برشمرد. ازجمله دو حریق عمدی در سن‌پترزبورگ که منجر به آتش‌سوزی یک ساختمان شد و تصاویر دوربین تنها شاهد بود.

وی این‌چنین ادامه داد که در یک اجتماع برخط روسی به نام Pikabu، یک نفر ویدیویی را بارگذاری و به‌وسیله آن درخواست کمک کرده بود. سریعاً مفسران پیشنهاد دادند که از چهره‌یاب برای یافتن مجرمان توسط تصاویر حاصل از آن ویدیو استفاده شود. چهره‌یاب به‌خوبی آن افراد را شناسایی کرده و با استفاده اطلاعات به‌دست‌آمده مردم توانستند پلیس را باخبر کنند و اندکی بعد پلیس آن‌ها را پیدا کرد.

احتمالاً برخی پرسش‌ها و بحث‌ها در مورد بازشناسی چهره همواره وجود خواهند داشت، اما یک چیز قطعی است و آن این‌ است که ابزارهایی مانند چهره‌یاب به کار خود ادامه خواهند داد و در طی زمان دقیق‌تر خواهند شد.

ارسال نظر