مشخصات پردازنده اگزینوس ۹۸۱۰ سامسونگ فاش شد

بالاخره پس از مدت ها انتظار، عرضه یک پردازنده جدید اگزینوس از سمت سامسونگ تایید و مشخصات عمده آن فاش شد. منتظر پردازنده ای ۸ هسته ای با پردازنده گرافیکی Mali G71  در گلکسی S8 باشید.

مشخصات پردازنده اگزینوس ۹۸۱۰ سامسونگ فاش شد

به گزارش کلیک ، این هفته برای ما هفته ای بسیار خوب محسوب می شود. سر انجام مشخصات پردازنده ۱۰ نانومتری سال ۲۰۱۷ سامسونگ در حال فاش شدن است. این پردازنده که Exynos 9810 نام گذاری شده، رقیب اصلی تراشه اسنپ دراگون ۸۳۵ شرکت کوالکام است. در حالی که شرکت بزرگ کوالکام از تراشه اسنپ دراگون خود اطلاعات فراوانی را منتشر کرده است، سامسونگ بدون سر و صدا راه خود را ادامه می دهد. در حقیقت اگر اطلاعات لو رفته اخیر نبود، ما کم کم در عرضه یک تراشه اگزینوس جدید در سال جدید دچار شک می شدیم. ولی خوشبختانه به نظر می رسد که باید منتظر پردازنده جدیدی از سامسونگ باشیم. به تازگی بعضی از مشخصات این پردازنده فاش شده است. برای آشنایی با پردازنده جدید ساخت سامسونگ، ما را همراهی کنید.

اگزینوس ۹۸۱۰ سامسونگ دارای ۸ هسته پردازشی بوده و به پردازنده گرافیکی Mali با سرعت ۵۵۰ مگاهرتز مجهز است

تا کنون هیچ خبری در مورد تراشه اگزینوس جدید سامسونگ منتشر نشده بود، تا اینکه سرانجام امروز این طلسم شکسته شد. آخرین خبری که در مورد تراشه های سامسونگ منتشر شد، مربوط به عرضه یک محصول جدید بود. در ماه های پایانی سال ۲۰۱۶ شاهد عرضه تراشه ای با نام اگزینوس ۸۸۹۵ بودیم. اکنون، کمی بیش از یک ماه تا رونمایی از گوشی Galaxy S8 مانده و خبر های جدیدی از پردازنده آینده سامسونگ منتشر شده است. همین امروز خبری منتشر شد که نشان می دهد تراشه بعدی سامسونگ اگزینوس ۹۸۱۰ نام دارد. علاوه بر این، بعضی از مشخصات این پردازنده نیز فاش شده است.

یکی از منابع رسانه ای کره جنوبی مدعی است که این پردازنده در کل هشت هسته خواهد داشت. چهار عدد از این هسته ها Mongoose M2 سامسونگ خواهد بود و چهار عدد دیگر از معماری Cortex A53 شرکت ARM استفاده می کند. به نظر می رسد که مشکل داغ شدن و آتش گرفتن گوشی های نوت ۷، سامسونگ را به احتیاط بیشتر وا داشته است. استفاده از چهار هسته A53 فضای کافی را برای انتقال حرارت پردازنده فراهم کرده و از داغ شدن بیش از حد گوشی های S8 و S8 Plus جلوگیری می کند.

جالب است بدانید که، پردازنده گرافیکی Mali G71 GU گلکسی S8 دارای کلاک ۵۵۰ مگاهرتزی است. همچنین منابع گزارش کرده اند که پردازنده اگزینوس ۹۸۱۰ نسبت به مدل های قبلی شاهد بهبود عملکرد و مصرف انرژی است. این امر با توجه به اینکه پردازنده های ساخت سامسونگ توانسته اند رقبای کوالکامی خود را مغلوب کنند، اصلا جای تعجب ندارد. با این حال، منابع اشاره کرده اند که تراشه اگزینوس جدید به صورت کامل از شبکه ها پشتیبانی نمی کند.

همچنین پردازنده گرافیکی این تراشه به ۱۸ تا ۲۰ هسته مجهز است. اگر این مورد درست باشد، اسنپ دراگون ۸۳۵ و پردازنده گرافیکی آدرنو آن باید منتظر رقیبی جدی و سرسخت باشند. خود ARM ادعا می کند که یک پردازنده G71 با ۱۶ هسته می تواند با پردازنده های گرافیکی رایانه های رومیزی رقابت کند. اگر چه این ادعا کمی اغراق آمیز به نظر می رسد، ولی به کارگیری پردازنده Mali با ۲۰ هسته می تواند عملکرد کلی اگزینوس ۹۸۱۰ را به شدت بهبود دهد، به ویژه آن که سری تراشه های اگزینوس تاکنون در زمینه پردازش گرافیکی عملکرد قابل دفاعی نداشته اند.

ارسال نظر