کاربرد امواج صوتی برای تبدیل سلول های بنیادی به استخوان

محققان به یک درمان نوآورانه دست یافته‌اند که به موجب آن، امواج صوتی باعث تبدیل سلول‌های بنیادی به استخوان می‌شوند.

کاربرد امواج صوتی برای تبدیل سلول های بنیادی به استخوان

تبدیل سلول های بنیادی به استخوان

محققان از امواج صوتی برای تبدیل سلول‌های بنیادی به استخوان استفاده کردند. این پیشرفت در حوزه مهندسی بافت می‌تواند روزی به رشد مجدد استخوان‌ در بیماران سرطانی یا کسانی که در اثر بیماری‌های تخریب‌گر استخوان‌های خود را از دست داده‌اند، کمک کند.

درمان نوآورانه سلول‌های بنیادی که توسط محققان مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن(RMIT) توسعه یافته است، راهی هوشمندانه برای غلبه بر برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های این حوزه ارائه می‌دهد. در این روش از قدرت امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌شود.

مهندسی بافت، یک رشته نوظهور است که هدف آن بازسازی استخوان‌ها و ماهیچه‌ها با استفاده از توانایی طبیعی بدن انسان برای درمان خود است.

یک چالش اساسی در رشد مجدد استخوان‌ها، نیاز به مقادیر زیادی از سلول‌های استخوانی است که پس از کاشت در منطقه موردنظر رشد می‌کند.

تا به امروز، فرآیند آزمایشی تبدیل سلول‌های بنیادی بالغ به سلول‌های استخوانی مستلزم استفاده از تجهیزات پیچیده و گران‌قیمت بود و تولید انبوه آن با مشکل روبرو بود و بنابراین استفاده بالینی گسترده از آن غیرواقعی به نظر می‌رسید.

علاوه بر آن آزمایش‌های بالینی که برای رشد مجدد استخوان انجام می‌شد، عمدتا از سلول‌های بنیادی استخراج‌شده از مغز استخوان بیمار استفاده می‌کردند که این روش بسیار دردناک است.

در مطالعه جدیدی که در مجله Small منتشر شده است، محققان مؤسسه سلطنتی فناوری ملبورن نشان دادند که سلول‌های بنیادی که تحت درمان با امواج صوتی با فرکانس بالا قرار گرفتند، به سرعت و به صورت کارآمد به سلول‌های استخوانی تبدیل شدند.

نکته حائز اهمیت آن است که این درمان بر روی انواع مختلفی از سلول از جمله سلول‌های بنیادی مشتق شده از چربی که استخراج آنها از بدن بیمار با درد بسیار کمتری همراه است، مؤثر بود.

همچنین بخوانید: نوید درمان بیماری ام اس با کمک سلول‌های بنیادی

دکتر امی گلمی می‌گوید که این رویکرد جدید سریع‌تر و ساده‌تر از سایر روش‌ها است.

وی افزود: «امواج صوتی مدت‌زمان درمان را که برای تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های استخوانی نیاز است، چندین روز کاهش می‌دهند. این روش به هیچ داروی خاصی نیاز ندارد. مطالعه ما نشان داد که این رویکرد جدید پتانسیل بالایی برای درمان با سلول‌های بنیادی دارد.»

امواج صوتی با فرکانس بالا که در این درمان مورداستفاده قرار گرفتند، با استفاده از یک ریزتراشه ارزان‌قیمت تولید شدند.

پروفسور لزلی یئو و تیمش بیش از یک دهه را صرف تحقیق در مورد تعامل امواج صوتی در فرکانس‌های بالای ۱۰ مگاهرتز با مواد مختلف کردند.

دستگاه تولیدکننده‌ امواج صوتی که آن‌ها ساخته‌اند، می‌تواند برای دستکاری دقیق سلول‌ها، مایعات و مواد مورداستفاده قرار بگیرد.

یئو می‌گوید: «ما می‌توانیم از امواج صوتی برای اعمال فشار مناسب به نواحی مناسب در سلول‌های بنیادی استفاده کنیم تا فرآیند تغییر آن‌ها آغاز شود.»

دستگاه عملیاتی در این پژوهش، قیمت چندانی نداشته و کاربرد آن بسیار آن است. به همین خاطر می‌توان این دستگاه را جهت درمان سلول‌های بیشتر ارتقا داد. بنابراین می‌توان گفت که قدم بعدی، بررسی روش‌های ممکن جهت مقیاس دهی دستگاه و همچنین ایجاد بیوراکتورهای مؤثر برای تشخیص بین سلول‌های بنیادی است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر