جیمز وب به مقصد نهایی رسید | پایان سفر تلسکوپ فضایی

سرانجام تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از یک ماه سفر پر خطر در فضا، به مقصد نهایی خود رسید و در نقطه لاگرانژ ۲ مستقر شد.

جیمز وب به مقصد نهایی رسید | پایان سفر تلسکوپ فضایی

تلسکوپ فضایی جیمز وب به مقصد نهایی رسید

جیمز وب که در روز چهار دی ۱۴۰۰ سوار بر موشک آریان ۵ به فضا پرتاب شده بود، پس از ۳۰ روز پیمودن صدها هزار کیلومتر در فضا، بالاخره به مقصد نهایی خود یعنی نقطه لاگرانژ ۲ رسید.

این تلسکوپ فضایی توانست با موفقیت، آخرین مرحله از مانورهای پیچیده سفر چالش برانگیز خود را به انجام برساند. طی مانور MCC۲ که مدت کوتاهی قبل از رسیدن «وب» به مقصد انجام شد، پیشران‌های این رصدخانه بزرگ فضایی دوباره روشن شد تا جیمزوب در محل مورد نظر مستقر شود.

تماشا کنید: لحظه تاریخی پرتاب تلسکوپ جیمز وب به فضا

اگرچه به این دلیل که هیچ دوربینی برای نظارت بر این تلسکوپ وجود ندارد، رسیدن جیمزوب به مقصد را نمی‌توان تماشا کرد، اما از حسگرها برای دنبال کردن روند کار آن و بررسی سلامت وب استفاده می‌شود.

جیمزوب

تلسکوپ فضایی جیمزوب که به صورت تا شده به فضا پرتاب شده بود، در جریان سفر ۳۰ روزه خود، مراحل آماده‌سازی و راه‌اندازی مختلفی را از سر گذراند.

  • این تلسکوپ با گذشت ۱۲.۵ ساعت از پرتاب، برای بار اول پیشران‌های خود را روشن کرد.
  • با گذشت یک روز آنتن آن نصب شد و به دنبال آن پیشران‌ها برای بار دوم روشن شدند.
  • در روز سوم صفحه‌های خورشیدی باز و در روز ششم گسترده شدند.
  • با گذشت ۱۰ روز محافظ‌های خورشیدی وب به طور کامل نصب شدند.
  • آینه ثانویه این تلسکوپ در روز یازدهم به طور کامل در جای خود قرار گرفت.
  • آینه اصلی این تلسکوپ نیز با گذشت ۱۴ روز به طور کامل نصب شد.
  • تنظیم هر ۱۸ بخش آینه تا روز بیست و هشتم به طول انجامید و تنظیمات دیگر همچنان ادامه خواهد داشت.

رصدخانه گردان فروسرخ جیمزوب، تشعشعات اجرام فضایی را می‌کاود و طول موج‌های ۰.۶ تا ۲۸.۵ میکرون را پوشش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تلسکوپ جیمز وب چه رازهایی را آشکار می‌کند؟

نقطه لاگرانژ ۲ چه ویژگی‌هایی دارد و چرا مقصد نهایی جیمز وب است؟

و اما مقصد نهایی جیمز وب یعنی لاگرانژ ۲ (L2) ناحیه‌ای اسرارآمیز از فضا و مکانی ایده‌آل برای یک تلسکوپ مادون قرمز است. چرا که در این نقطه، خورشید و زمین همیشه در یک طرف فضا قرار دارند؛ از این رو تلسکوپ جیمز وب می‌تواند تجهیزات نوری و ابزار خود را همیشه پشت به خورشید و در سایه نگه دارد. بنابراین تجهیزات این تلسکوپ برای رصد تشعشات مادون قرمز که ما آن را به شکل گرما حس می‌کنیم، سرد باقی می‌ماند و می‌تواند هر لحظه نیمی از آسمان را رصد کند و برای مشاهده نیم دیگر آسمان تنها کافی است چند ماه صبر کنیم تا این تلسکوپ به منطقه دیگری از آسمان سفر کند و بخش دیگری از آسمان که قبلا پشت خورشید قرار داشت را فاش کند.

چه زمانی منتظر شروع رصد جیمز وب از ستارگان و کهکشان‌ها باشیم؟

شروع کار علمی جیمز وب چند ماه زمان می‌برد و باید کمی دیگر صبرکنیم. بیشتر داده‌ها از دوربین NIRCam دریافت خواهد شد، با این حال محققان در ماه سوم و چهارم، وب را به سوی یک ستاره درخشان می‌گیرند تا نشان دهند که این رصدخانه می‌تواند روی اهداف تمرکز کند. البته از آنجا که هنوز آینه‌های این تلسکوپ هم‌‌تراز نشده‌اند، در این مدت ۱۸ تصویر تحریف شده از یک ستاره در دسترس خواهد بود.

مهندسان در این مدت هم‌ترازی دقیق‌تر آینه‌های تلسکوپ را آغاز می‌کنند. سپس تمام ابزارهای جیمز وب را آزمایش می‌کنند تا از آمادگی این ابزار برای ثبت تصاویر دقیق از ستارگان قدیمی‌ و کهکشان‌ها، خیالشان راحت شود. پس از گذشت پنج تا شش ماه تمامی تجهیزات علمی Webb کالیبره و آماده کار می‌شوند و از آن پس، این تلسکوپ فضایی فعالیت علمی خود را با رصد آسمان آغاز خواهد کرد.

در ده یا بیست سال آینده، زمانی که سوخت فضاپیما تمام شود، ماموریت تلسکوپ جیمز وب به پایان خواهد رسید.

جالب است ببینید: ویدیویی کوتاه از ماموریت تلسکوپ جیمز وب

منبع: ایسنا

ارسال نظر