محبوب ترین بوها بین مردم جهان کدامند؟

برخی مواد بودار در بین همه افراد با فرهنگ‌های مختلف به عنوان محبوب ترین بوها شناخته می‌شوند. وانیلین در صدر پرطرفدارترین بوها قرار دارد.

محبوب ترین بوها بین مردم جهان کدامند؟

محبوب ترین بوها بین مردم جهان

طبق بررسی‌های اخیر، پسند بو توسط افراد ربطی به تجربیات فرهنگی ندارد، بلکه به ساختار مولکولی مواد بودار برمی‌گردد.

آرتین آرشامیان، مدرس علوم اعصاب بالینی در انستیتو کارولینسکا در استکهلم سوئد و یکی از این پژوهشگران می‌گوید: «ما می‌خواستم ببینیم آیا افراد سراسر جهان دریافت مشابهی از بوها دارند و انواع مشابهی از بوها را دوست دارند یا این گرایش به طور فرهنگی آموخته می‌شود.»

«دریافت از بوها به طور سنتی مربوط به فرهنگ دانسته شده است، اما می‌توانیم نشان دهیم که فرهنگ اثر چندانی در دریافت از بوها ندارد.»

آرشامیان می‌افزاید فرهنگ‌ها در سراسر جهان بوهای متفاوت را به شیوه مشابهی رده‌بندی می‌کنند، اما ترجیحات درباره بوها یک عنصر شخصی -اما نه فرهنگی- دارد.

به این ترتیب اگر شما رایحه وانیل یا هلو را دوست دارید، شمار زیادی از افراد با سلیقه مشابه شما وجود دارند. این بررسی نشان داد این رایحه‌ها از جمله خوشایندترین رایحه‌ها هستند.

خوشایندترین رایحه در این بررسی مربوط به رایحه شیرین و آجیلی «وانیلین»، ترکیب اصلی عصاره وانیل بود.

در رده بعدی از لحاظ خوشایندی، بوی ماده «اتیل بوتیرات» قرار داشت که یک بوی میوه‌ای شبیه بوی آناناس و هلو دارد.

رایحه فلورال و تند ترکیب شیمیایی «لینالول» که در بیش از ۲۰۰ گیاه از جمله استوخدوس یافت می‌شود، در رده سوم محبوبیت قرار گرفت.

اما بدترین بوها چطور؟ بوی مربوط به اسید ایزووالریک که غذاهایی مانند پنیر، شیر سویا و آب سیب و نیز در پای عرق‌آلود یافت می‌شود، در بدترین رده قرار گرفت.

محبوب‌ترین بوها در بین مردم جهان

پژوهشگران این بررسی از کشورهای گوناگون از جمله آمریکا، سوئد، انگلیس، اکوادور، استرالیا و مکزیک بودند.

بسیاری از این پژوهشگران درباره جمعیت‌های بومی تحقیق می‌کنند. آن‌ها برای این بررسی، ۹ جامعه را که بیانگر سبک‌ زندگی‌های متفاوت بودند، از جمله شکارگرها-گردآورها و ماهیگیران برگزیدند. برخی از این جوامع تماس چندانی با غذاها یا اقلام زندگی غربی نداشتند.

آرشامیان می‌گوید:‌ «از آنجایی که این گروه‌های افراد در محیط‌های کاملا ناهمسان از لحاظ بو مانند جنگل‌های بارانی، ساحل دریا، کوه‌ها و شهر زندگی می‌کنند، ما افرادی با انواع بسیار متفاوتی از تجربه بوها داشتیم.»

این پژوهشگران از ۲۳۵ شرکت‌کننده خواستند بوها را در مقیاسی از خوشایند تا ناخوشایند رده‌بندی کنند. تفاوت‌هایی از لحاظ ترجیح بوها میان افراد در هر گروه وجود داشت، اما توافق عمومی درباره بوهایی که افراد خوشایند یا ناخوشایند می‌شمردند، وجود داشت.

به گفته این پژوهشگران، تفاوت‌های میان ترجیح بوها تا ۴۱ درصد به‌وسیله ساختار مولکولی یک بو و ۵۴ درصد به‌وسیله ترجیح شخصی قابل‌توضیح بود.

آرشامیان می‌گوید: «ترجیح شخصی می‌تواند به خاطر یادگیری باشد، اما همچنین ممکن است نتیجه ساختار ژنتیکی ما باشد.»

به گفته او، دلیل اینکه افراد از مناطق متفاوت ممکن است برخی از بوها را خوشایندتر از بوهای دیگر حس کنند، این است که این بوها ممکن است احتمال بقا را در جریان تکامل انسان افزایش داده باشند.

آرشامیان می‌گوید:‌ «تاکنون می‌دانیم که دریافت جهان‌شمولی از بوها وجود دارد که مربوط به ساختار مولکولی آن‌هاست و این یافته توضیح می‌دهد چرا یک بوی معین را دوست داریم یا نداریم. گام بعدی این است که علت چنین وضعیتی را با پیوند دادن این دانش با آنچه در مغز هنگام حس یک بوی خاص رخ می‌دهد، بررسی کنیم.»

منبع: همشهری

همچنین بخوانید: حس بو از طریق واقعیت مجازی ممکن شد

ارسال نظر