کنترل آب و هوا با استفاده از نظریه آشوب

دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که می‌توان از طریق نظریه آشوب (Chaos Theory) وضعیت آب‌وهوا را به طور مصنوعی تغییر داده و آن را کنترل کنند.

کنترل آب و هوا با استفاده از نظریه آشوب

پژوهشگران مرکز علوم محاسباتی ریکن در ژاپن به کمک شبیه‌سازی‌های کامپیوتری به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان با وارد کردن آشفتگی‌های اثر پروانه‌ای (Butterfly Effect)، شرایط آب‌وهوایی را به طور مصنوعی تغییر داد. آن‌ها می‌گویند پژوهش‌های ریاضی مسیر جدیدی را درباره کنترل‌پذیری آب‌وهوا باز کرده‌اند که احتمالا به فناوری کنترل جو منجر می‌شود.

اثر پروانه‌ای نخستین بار توسط ریاضی‌دان و هواشناس مشهور، ادوارد لورنز در دهه ۱۹۶۰ مطرح شد، بدان معنا که هر آشفتگی کوچکی در جهان، مثل بال زدن یک پروانه، می‌تواند یک اتفاق بزرگ مثل وقوع یک گردباد سهمگین در تگزاس را رقم بزند. این بخشی از نظریه آشوب است که ادعا می‌کند پشت هر رویداد به ظاهر تصادفی، یک دلیل خاص نهفته است.

مطالعات ژاپنی‌ها نشان می‌دهد که تعدیل آب‌وهوا دقیقا به چه آشفتگی‌هایی نیاز دارد. آن‌ها می‌گویند: «کنترل آب‌وهوا آرزوی دیرینه انسان است و اگر بدانیم پروانه را دقیقا کجا و چه وقت بگذاریم، می‌توانیم با کاهش خطر گردباد زندگی بهتری داشته باشیم. هدف ما ایجاد تغییر دائمی و برگشت‌ناپذیر در طبیعت نیست؛ بلکه می‌خواهیم آب‌وهوا را به نوعی مهار و به انسان‌ها کمک کنیم.»

البته مبحث کنترل آب‌وهوا چیز جدیدی نیست. دانشمندان بار‌ها تلاش کرده‌اند به کمک فرآیند باروری ابر‌ها، میزان بارش نواحی بیابانی را افزایش دهند و موفق هم بوده‌اند. اما نظریه آشفتگی می‌تواند کل سیستم آب‌وهوایی را تحت تأثیر قرار دهد.

تیم تحقیقاتی ریکن در شبیه‌سازی خود، برای تعدادی از متغیر‌های مربوط به جریان‌های همرفت از تغییر‌های کوچک آب‌وهوایی استفاده کرده و دریافتند که همین تغییرات کوچک، با گذشت زمان تأثیر عمده‌ای روی سیستم می‌گذارند.

شاید جالب باشد بدانید: فقط ۳ سال برای نجات زمین فرصت داریم

ارسال نظر