ترکیب آلزایمر و مصرف داروهای مسکن مرگبار است

مطالعات جدید محققان نشان می دهد: افراد مسنی که پس از تشخیص زوال عقل شروع به استفاده از مسکن های اپیوئیدی می کنند، به میزان قابل توجهی در معرض خطر مرگ قرار داشته و این خطر در طول دو هفته اول مصرف دارو، ۱۱ برابر بیشتر است.

ترکیب آلزایمر و مصرف داروهای مسکن مرگبار است

محققان دانمارکی در مطالعات جدید خود دریافتند: خطر مرگ در افراد مبتلا به آلزایمر که داروهای مسکن اپیوئیدی مصرف می کنند، وجود داشته و این خطر پس از شروع مصرف دارو تا دو هفته بسیار شدید بوده و پس از آن نیز با روندی کاهشی ادامه دارد.
این مطالعه همچنین نشان داد: خطر مرگ در طی ۹۰ روز پس از شروع مصرف مسکن های حاوی مواد مخدر دو برابر می شود و پزشکان باید به طور جدی خطرات مصرف این داروها را در مقابل مزایای مصرف آن در بیماران مسن مبتلا به زوال عقل ارزیابی کنند.

این مطالعه در یک دوره ۱۰ ساله به بررسی بیماران مبتلا به آلزایمر پرداخته و همچنین نشان داد که یک سوم بیمارانی که شروع به مصرف مواد افیونی کرده بودند، در عرض ۱۸۰ روز پس از اولین دوز جان خود را از دست دادند.
دکتر کریستینا جنسن دام، یکی از محققان ارشد این تیم مطالعاتی و عضو انجمن آلزایمر دانمارک در این رابطه گفت: در مطالعه ما، ارتباط مستقیم شروع مصرف مسکن های حاوی مواد مخدر پس از تشخیص زوال عقل با افزایش قابل توجه خطر مرگ مشاهده شد که نگران کننده است.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: استفاده از مسکن های قوی در طول دهه گذشته در میان افراد مسن مبتلا به زوال عقل به طور قابل توجهی افزایش یافته است. مطالعه ما اهمیت ارزیابی دقیق خطر و فواید این داروها برای بیمار را هنگام بررسی شروع درمان با مواد افیونی در میان افراد مسن مبتلا به زوال عقل نشان می دهد.

به طور کلی، محققان دریافتند: خطر مرگ بیش از حد در ارتباط با مواد افیونی در شش ماه اول، حتی پس از تعدیل تفاوت بین گروه‌ ها، چهار برابر افزایش یافته است. این مطالعه نشان می ‌دهد که محدود کردن مواد افیونی در طول جراحی ممکن است بیشتر از این که مفید باشد، ضرر داشته باشد.
این موضوع در حالی است که راهنمای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده می ‌گوید که درمان با مسکن های حاوی مواد افیونی فقط باید برای دردهایی در نظر گرفته شود که مزایا بر خطرات آن بیشتر باشد.
باید توجه داشت که اوپیوئیدها دارای عوارض جانبی قابل توجهی از جمله بی حالی، گیجی، افسردگی، اختلال تنفسی و زمین خوردن هستند. از سوی دیگر به طور معمول افراد مسن مبتلا به زوال عقل نوعی اختلال مغزی شدید داشته و اغلب از نظر بدنی ضعیف هستند. محققان معتقدند احتمالا به همین دلیل است که بدن آن ها نمی‌توانند مواد افیونی را تحمل کنند و برای پاسخ به این سوالات باید تحقیقات بیشتری انجام داد.
به گفته پزشکان، داروهای مسکن قوی حاوی کدئین، مورفین و اکسی کدون با افزایش شش برابری خطر مرگ مرتبط بودند. این گروه دارویی همچنین شامل کتوبیمدون (کتوگان)، هیدرومورفون (دیلاودید، اگزالگو)، پتیدین (دمرول)، بوپرنورفین (بوپرنکس) و فنتانیل است.
دکتر نیکول پرسل، متخصص مغز و اعصاب و عضو انجمن آلزایمر در این رابطه گفت: مسکن های دارای مخدر، داروهای بسیار قدرتمندی محسوب شده و یافته های اولیه نشان می دهد که ممکن است افراد مسن مبتلا به زوال عقل را در معرض خطر مرگ بسیار بیشتری قرار دهند. به همین دلیل ما باید تحقیقات بیشتری را در این زمینه انجام دهیم.
دکتر پرسل در ادامه توضیحاتش افزود: درد نباید بدون تشخیص یا درمان رها شده و با مسکن کنترل شود، این موضوع به ویژه در افرادی که مبتلا به زوال عقل هستند و ممکن است نتوانند به طور موثر محل و شدت درد را بیان کنند، دارای اهمیت بیشتری است.
در خاتمه گفتنی است سایر داروهایی که برای افراد مسن بیش از حد خطرناک تلقی می شوند، داروهای ضد روان پریشی غیر معمول هستند که خطر مرگ را در افراد مبتلا به زوال عقل تقریباً دو برابر می کند.
این یافته ها روز سه شنبه در در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر آمستردام ارائه شد.

منبع:آخرین خبر

ارسال نظر